Har BSR-steg 1 på min skoda RS-01. Vid service häller Bilmetro i deras longlife-olja (5W-30) i bilen, shell eller Castrol. Har kollat på Castrols hemsida och de rekommenderar olika oljor till RS:n beroende på om jag är privatperson eller auktoriserad verkstad.
Autoriserad verkstad: SLX Professional 5W-30, SLX Professional Powerflow Longlife III eller TXT Softec 5W-40
Privatperson: EDGE Sport 0W-40, EDGE 5W-30 eller Magnatec 5W-40 C3
Varför är de olika?
Om man läser om oljorna tycker jag att oljorna för "privatpersoner" skulle passa bättre helst när bilen är trimmad och arbetar hårdare. Är det någon som bytt till någon annan olja vid trimmning. Min bil drar mycket olja nu (kör ganska friskt). Hade den på service i februari. Nu i morse hade jag ingen olja kvar i bilen. Har inget läckage som synns. Känns inte direkt "longlife" tycker jag. Har inte haft bilen så länge och trodde inte att den skulle "dricka" olja. Jag tror att det har att göra med den där "longlife" oljan. Är det någon som vet?
Motorolja vid chip!
-
Adjunkt
- Bilmodell: Skoda Superb
- Kontakt:
-
maverick
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Motorolja vid chip!
Tar den så mycket olja måste du ha ett läckage. Min relativt hårt trimmade RS drar ingen olja alls.
Jag kör med Castrol Edge Sport 0W-40.
Jag kör med Castrol Edge Sport 0W-40.
-
Adjunkt
- Kontakt:
Sv:Sv:Motorolja vid chip!
Tack för tipset! Bilen skall in på kontroll om en vecka hos en BSR-verkstad. Skall be de kolla upp läckage. Skall sedan byta till någon annan olja. Om man läser om Castrol EDGE SPORT 0W-40 så passar den väldigt bra till motorstarka bilar. Oljan som Bilmetro häller i är verkar vara en "neutral" olja som skall passa alla bilar oberoende motorstyrka. Dessutom skall den hålla i 3000 mil eller 24 månader.
Vad kostar Edge Sport 0w-40?
Vad kostar Edge Sport 0w-40?
-
maverick
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Motorolja vid chip!
Jag betalade c:a 800kr för 5l hos Mekonomen. Det är en dyr och fin olja.
Finns ingen olja som passar alla motorer egentligen, då påfrestningarna är olika mellan en "svensson"-motor och en trimmad prestandamaskin.
Finns ingen olja som passar alla motorer egentligen, då påfrestningarna är olika mellan en "svensson"-motor och en trimmad prestandamaskin.
-
Adjunkt
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Motorolja vid chip!
Det blir ett byte av motorolja inom kort. Det blir Castrol Edge. Frågade BSR-support om motorolja. De rekommenderar byte var 1000-1500 mil och tyckte att en "vanlig" helsyntet skulle fungera bra.
Onödigt att lägga ut 200 kr/litern för en longlife olja som ändå skall bytas ut 1000-1500 mil.
Onödigt att lägga ut 200 kr/litern för en longlife olja som ändå skall bytas ut 1000-1500 mil.
-
Klucken
- Bilmodell: Annat märke
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Motorolja vid chip!
Det blir lite förvirrat med Castrol då tex samma olja heter Softec på fat (åf) o Magnatec på flaska (privatpers).. *suck*
Det blir ändring på det nu.. så alla heter lika.. så slipper vi fundera på vad som är vad...
Det blir ändring på det nu.. så alla heter lika.. så slipper vi fundera på vad som är vad...