Har en Octavia RS 03 som går som en klockan. För en vecka sedan så upptäckte jag att motorn sjunker i arbetstemperatur när jag kör på 90 - 110 Väg. Så fort jag svänger av/saktar ner och fartvinden minskar så går bilen upp till normal arbetstemperatur igen.
Inga problem med värme i kupen och bilen håller normal arbetstemp i stadstrafik.
Har bytt temperaturgivaren tidigare då jag hade problem med kallstarter... Så antar att det inte är den som ger detta felet, då det tyder på termostaten som inte stänger tillräckligt...
Är jag fel ute? om inte har någon bytt termostat själv på octavia RS? eller bör man lämna in den och vad kostar det då ca?
Fel på Termostaten?
-
Henkrik
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
-
GOB
- Bilmodell: Skoda RS II
- Kontakt:
Sv:Fel på Termostaten?
Tror du är på rätt väg.Kolla så att termostathuset inte är spräckt(plast) också.Inte så svårt att byta om du är lite händig.
-
Henkrik
- Kontakt:
Sv:Sv:Fel på Termostaten?
Ska kolla upp detta. Borde inte motorn ha problem med att kyla om termostathuset är sprucket?
-
Henkrik
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Fel på Termostaten?
Då så var problemet åtgärdat! Det var termostaten som var felet och nu är det bytt. Kostade 1500 kr med jobb och allt. Bilen går kanon igen.
Ett hett tips till er som inte bytt kamrem och vattenpump än, byt termostat i samband med detta. Eftersom jobbet är den dyra delen då man måste lossa på generatorn+rem och det är därför priset blir så dyrt. Termostaten kostar enbart runt 250 kr.
Tack för ett bra forum!
Ett hett tips till er som inte bytt kamrem och vattenpump än, byt termostat i samband med detta. Eftersom jobbet är den dyra delen då man måste lossa på generatorn+rem och det är därför priset blir så dyrt. Termostaten kostar enbart runt 250 kr.
Tack för ett bra forum!
-
falco
- Bilmodell: Skoda octavia rs
- Kontakt:
Sv:Fel på Termostaten?
Har antagligen samma som dej, min motor lampa har varit tänd ett tag nu, läst av bilen med ett par olika system, och det hade med kylsystemet att göra. Bytte motortempgivaren idag,(240 kr på mekonomen, 5 min att byta) kört 5 mil o lampan har inte tänds... MEN... tappar temp som fan i 90- 100 tappar två sträck ner till ca 70 grader... var din motorlampa tänd oxå??
-
Henkrik
- Kontakt:
Sv:Sv:Fel på Termostaten?
Samma symtom som jag hade. Ingen lampa som lyste dock! Men det låter som termostaten. Är ju inte helt ovanligt att den går sönder på vår modell.