Enyaq 85 - körprofil

I detta forum skriver vi om Skoda Enyaq.
Hank72
Bilmodell: Enyaq 85
Kontakt:

Enyaq 85 - körprofil

Inlägg av Hank72 »

Default körprofil är Normal, men hur ändrar jag så att default alltid är sport eller eco?
Eller måste man ändra med OBD som med lane assist.
theraz
Bilmodell: Enyaq 85x
Kontakt:

Re: Enyaq 85 - körprofil

Inlägg av theraz »

Ja visst är det fullständigt obegripligt att den inte vill komma ihåg såna saker. Jag hade en Audi för några år sen, valde jag sportläge på den så var det sportläge tills jag valde något annat. På min Enyaq 85x skulle jag vilja att den antingen kom ihåg senaste körläge eller möjligen att den återställer till Eco.

Man kan ju däremot välja om den ska använda samma ACC-avstånd som sist eller återställa, men just precis den inställningen vill jag faktiskt ha med återställning (dock ganska oviktigt). Det i särklass värsta de återställer till [ett dåligt] standardvärde är det idiotiska ljudet när man kör lite över [vad bilen tror är] hastighetsbegränsningen. Indikering är möjligen OK men absolut inte ljud. Så ska man hålla på och fippla långt inne i menyerna 25 ggr/dag för att fixa det.

Tack gode gud att bilen åtminstone minns att jag inte vill att [vad bilen tror är] hastighetsbegränsningen ska påverka ACC-hastigheten. Det funkar ju så dåligt att det borde förbjudas, det är ju direkt trafikfarligt. Den ville plötsligt köra 110 på sexfilig 70-väg, och senare plötsligt bromsa ned till 50 när motorvägen jag körde på korsade [planskilt förstås] en 50-sträcka. Helt värdelöst.

Min förra Skoda var förresten en Superb hybrid. Jag valde också just hybridläget varje dag till och från jobbet, eftersom alternativet var att den sög ur hela batteriet på nolltid och sedan ren bensinkörning - med mycket sämre snittförbrukning för hela resan. Men även där tyckte genierna på Skoda att det minsann skulle återställas till ren batteridrift om jag så bara slog av bilen i en minut för att släppa in en passagerare, och missade man det när man körde vidare blev det nitlott för både miljön och plånboken. Stolvärme däremot hade de ju nån rimlig logik för så att den behöll det om man gjorde ett kortare stopp. Obegripligt och inkonsekvent.

Om någon har en lösning på dessa löjliga problem så vore det guld. Jag skulle gladeligen betala löjligt mycket pengar för ett OBD-verktyg om det hjälper saken.
Kalejdokom
Bilmodell: Enyaq iV80 Sportline
Kontakt:

Re: Enyaq 85 - körprofil

Inlägg av Kalejdokom »

Skoda - simply clever... Not!

Jag har tyvärr heller inget svar på hur man kan spara vald körprofil. Möjligen om 85:an har en "personlig" körprofil som kan sparas som default och att den kan konfigureras som t.ex. sportprofil. Så har jag på min "andrabil", som är en Megane E-tech.

Annars kan jag bara hålla med om hur dåligt ACC med trafikanpassning fungerar (även i min iV80 2022). Försökte för en tid sedan på motorväg, men det blev total pannkaka. Som theraz skrev, fattar inte bilen när vägar korsar planskilt och på motorväg varnar bilen plötsligt om kommande kurva och sänker hastigheten! Helt oanvändbart och farligt!
Skriv svar