Snabbladdning Kodiaq IV

I detta forum skriver vi om Skoda Kodiaq.
Sebjoin
Bilmodell: Kodiaq iv -24
Kontakt:

Snabbladdning Kodiaq IV

Inlägg av Sebjoin »

Är det någon mer som försökt "snabbladda" en Kodiaq IV vid en CCS laddstation? (Hedin Supercharger i Kista) Jag försökte första gången igår, med nedslående resultat. Skoda påstår att bilen "stöder snabbladdning upp till 50kW", men jag kom bara upp till 19kW i topparna, 15-17kW i snitt.
Vet inte om det beror på bilens elektronik, laddstolpens kapacitet eller att mitt batteri var för kallt etc.? Efter ca 45 min hade batteriet ökat från 6% till ca 57% och då gav jag upp... (Förutsättningar: utetemp +2, körd sträcka ca 2,5km, kall bil alltså).
Av 4 laddplatser var jag till slut ensam kvar, så det borde inte ha varit lokal lastbalansering som begränsade? Teslan bredvid mig blev iaf nöjd och drog efter ett tag. Försökte även knappa på laddstolpen för att se om det var någon inställning som skulle ändras?

En annan fråga till forumet är om någon vet hur man ska göra för att kunna ladda, lyssna på radion och samtidigt ha värmen på i bilen? Det tycker man borde vara en självklarhet om man vill "snabbladda" och sitta kvar i bilen under den kalla årstiden?... Förutsatt att det fungerar att snabbladda dessa fordon någorlunda hastigt även när det är kallt ute? Igår fick jag välja om jag ville ha radion igång ELLER värmaren, och flippa mellan de olika tändningslägena... :roll:
Murvel
Bilmodell: Kodiaq iV
Kontakt:

Re: Snabbladdning Kodiaq IV

Inlägg av Murvel »

Jag upplever samma problem. Testade att ladda vid en snabbladdningsstation nyss, 200 kW. Bilen laddar i max 19 kW. Dock har jag vid tidigare försök iaf lyckats haft bilens värmare igång samtidigt som laddning pågår.
hakbr
Bilmodell: Skoda Kodiaq iV -24
Kontakt:

Re: Snabbladdning Kodiaq IV

Inlägg av hakbr »

Samma här, dock hittade jag i Arboga en snabbladdare som var specad till 50kW och då laddade bilen från tom till full på typ 25-30 min. På andra snabbladdare har den inte kommit högre än 22 kW. Bilen varit på verkstad och uppdaterats till senaste mjukvara pga att den laddat ur 12V-batteriet spontant utan någon belastning men det hjälpte inte eftersom bilen är död idag igen.
Skriv svar