Starthjälp / Booster till 12 volts batteriet?

I detta forum skriver vi om Skoda Enyaq.
NisseTaz
Bilmodell: Enyaq
Kontakt:

Starthjälp / Booster till 12 volts batteriet?

Inlägg av NisseTaz »

Hej

Någon som har erfarenhet av en lämplig starthjälp/booster som är lämplig att införskaffa för de gånger 12 volts batteriet råkat bli urladdat. Jag gör turer till fjällen där det kan vara långt till hjälp och vill ha lite marginaler om det skulle hända.

Jag kör en 85x och hört att det vart lite strul med 12 voltsbatteriet. Har dessutom börjat få samma varningar som många andra där den klagar på låg spänning på 12 voltsbatteriet.

Tack på förhand
@ndread
Bilmodell: Enyaq 80x sportline
Kontakt:

Re: Starthjälp / Booster till 12 volts batteriet?

Inlägg av @ndread »

Har aldrig haft problem med att batteriet laddat ur och att bilen inte gått att starta. Har däremot haft meddelanden om lågt 12v eller att larmet på bilen gått igång (vilket händer då batteriet har låg spänning).

Tror inte det är någon risk att batteriet drar ut medans du kör. Tänker att du kan ha med en 12v laddare och ladda då du kommer fram (om det är riktigt kallt).

Om du laddar med AC kan du också testa att ställa ner laddhastigheten på laddaren eller i bilen. För under den tid då bilen laddas så laddas även 12v batteriet. Det laddas emellertid bara med 13.x v .... Så det går inte fort. Men minskar du laddhastigheten så kommer även 12v batteriet att laddas en längre stund...
NisseTaz
Bilmodell: Enyaq
Kontakt:

Inlägg av NisseTaz »

Hej

Jag har inte haft problem ön mer ön felmeddelande om låg spänning, men dit kag åker i fjällen finns inte alltid varken laddstolpe eller bostad med 230v för underhållsladdning och jag är ute på fjället i bågra dagar till en vecka så trist om det händer när man kommer tillbaka.

Laddboxen i garaget är ett en fas så ger ca 3,6kw så när jag laddar så får den gott om tid att ladda 12 voltsbatteriet. Idag så laddade jag den lver natten i ca 10h och 3 timmar efter att den var fulladdad så varnade den om låg 12 volts spånning så den slår av fjärrtjänsterna. Förhoppningsvis är det bara paranoida värden instälda säkerhetshränser. Iofs rätt kallt nu men har vart med om samma även när det inte vart kallt så jag är hellre förberedd än att behöva stå ute i viödmarken utan ström 🙂
@ndread
Bilmodell: Enyaq 80x sportline
Kontakt:

Inlägg av @ndread »

Har en startbooster (typ "powerbank") liggande i bilen med vilken jag startat både bensin och diesel bilar då det varit riktigt kallt. Vet tyvärr inte hur/om de fungerar till elbilar då de verkar "ladda upp kraft" för att under en kort stund leverera ström så att motorn kan starta. Med en elbil torde man hellre villa ha mindre spänning - men under en lite längre stund. Men det kanske inte heller krävs så mycket för att bilen ska "vakna" och koppla ihop reläerna så att bilen får ström från det stora batteriet.
Jonsson
Bilmodell: Skoda Enyaq iV80 Sportline
Kontakt:

Inlägg av Jonsson »

Vi har återkommande 12V-prolem och jag har också funderat på en booster. Nu blir det istället så att vi i övermorgon kommer installera en DEFA 12V-laddare i bilen till det facila priset av 5000 spänn. Ofta varnar bilen och när man mäter så är spänningen normal men två gånger på två år har frun behövt ringa assistans (för just det här felet) för att komma hem från jobbet. Sist gång var batteriet på 5V så en booster i handskfacket är kanske inte så dumt...

/Jonsson
Skriv svar