Förbrukning
-
bassebas
- Bilmodell: Skoda Octavia 1.6 TDI -10 + Skoda Octavia 1.8TSI 160dsg-10
- Kontakt:
Förbrukning
Hej
Jag funderar på att köpa en Fabia RS och undrar vad ni som äger en sådan ligger på i diesel förbrukning. Ange gärna körvanor; landsväg, blyfot....
Tack
Jag funderar på att köpa en Fabia RS och undrar vad ni som äger en sådan ligger på i diesel förbrukning. Ange gärna körvanor; landsväg, blyfot....
Tack
-
Bunda
- Bilmodell: Skoda Combi RS
- Kontakt:
Sv:Förbrukning
Gratulerar till ditt framtida bilköp!
Personligen kör jag en del stadskörning och landsväg ett par dar i veckan mellan gbg och varberg. I stan drar den väl lite under litern men det beror mest på blyfot då jag inte ägt den så länge än. Det är mao fortfarande kul att lämna diverse saab/volvo/bmw bakom sig vid rödljusen.
På landsvägen brukar man väl ligga runtikring 120-130 km/h ner till varberg och då drar den ungefär 0,4-0,43 vid stabil körning...
/Bunda
Personligen kör jag en del stadskörning och landsväg ett par dar i veckan mellan gbg och varberg. I stan drar den väl lite under litern men det beror mest på blyfot då jag inte ägt den så länge än. Det är mao fortfarande kul att lämna diverse saab/volvo/bmw bakom sig vid rödljusen.
På landsvägen brukar man väl ligga runtikring 120-130 km/h ner till varberg och då drar den ungefär 0,4-0,43 vid stabil körning...
/Bunda
-
Leifthor
- Bilmodell: Skoda Fabia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Förbrukning
Hej!
Jag har åkt snart 1100 mil med min Fabia RS. Förbrukning sedan ny är 0.52. Då blandad körning stad och landsväg. Upp mot litern har jag aldrig varit! Ren stadskörning, Nyköping, drar den ca 0.68-0.70.
Det absolut lägsta jag mätt upp är en tur Nyköping-Gränna-Tranås-Nyköping då den drog 0.45. Och då normal körning, ca 115 km/h på motorväg och 90 på övrig väg.
Jag har åkt snart 1100 mil med min Fabia RS. Förbrukning sedan ny är 0.52. Då blandad körning stad och landsväg. Upp mot litern har jag aldrig varit! Ren stadskörning, Nyköping, drar den ca 0.68-0.70.
Det absolut lägsta jag mätt upp är en tur Nyköping-Gränna-Tranås-Nyköping då den drog 0.45. Och då normal körning, ca 115 km/h på motorväg och 90 på övrig väg.
-
Bunda
- Bilmodell: Skoda Combi RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Förbrukning
Hehe, man måste ju pressa rätt bra för att ligga strax under litern vid stadskörning, enough said...
Men du har väl rätt å andra sidan... Vid normal stadskörning håller den sig kring .65-.7!
/Bunda
Men du har väl rätt å andra sidan... Vid normal stadskörning håller den sig kring .65-.7!
/Bunda
-
FabiaRS
- Bilmodell: Skoda Fabia RS
- Kontakt:
Sv:Förbrukning
Jag pendlar mellan Gävle och Gimo ca 10 mil (20mil tor) per dag. Har kört 300 mil på 2 veckor men hittils inte lyckas komma under 0,51 på denna sträcka trots ägg under pedalen( snitthastighet 83), klart besviken!!! Hade räknat med 0,4 på landsväg som Skoda skryter med.
-
Furby
- Bilmodell: Octavia E 4x4
- Kontakt:
Sv:Sv:Förbrukning
Hej,
Dieselkostnaden till Fabian är helt ok men motoroljan den kostar.
Jag gjorde 1500 milaservice då dom bytte olja. Drygt över 180kr PER LITER. Det var någon specialolja som Fabia RS ska ha.
Dieslar brukar dessutom dra lite olja, så det kan bli dyrt.
/Benke
Dieselkostnaden till Fabian är helt ok men motoroljan den kostar.
Jag gjorde 1500 milaservice då dom bytte olja. Drygt över 180kr PER LITER. Det var någon specialolja som Fabia RS ska ha.
Dieslar brukar dessutom dra lite olja, så det kan bli dyrt.
/Benke
-
Furby
- Bilmodell: Octavia E 4x4
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Förbrukning
Hej,
Fel av mig.
706,88:- för 4,5liter Longlife olja
/Benke
Fel av mig.
706,88:- för 4,5liter Longlife olja
/Benke
-
bassebas
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Förbrukning
Köp 4 l delsyntet för 99:- och byt 2 ggr. Billigare för dig och bättre för bilen.
-
Breitling
- Bilmodell: GSX-R 1000
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Förbrukning
Delsyntet i en ny bil?
-
bassebas
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Förbrukning
Duger inte det? Bara den uppfyller normen så. Det är ju bara en vanlig diesel inte en F1 bil.
-
rsmicke
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Förbrukning
min octavia rs ligger på 0.76 milen när jag håller 120 från stockholm till mjölby...de e ju rätt ok för en bil me 220 häst!
-
Fjutt
- Bilmodell: Skoda Fabia RS +
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Förbrukning
Efter 4300 mil på åtta månader ligger snittet på ca 0,52 men då har jag ca 150-160 hk och ca 400nm i motorn ! kör man "lagligt" är det enkelt att komma ner runt 0,43.
-
Kabben
- Bilmodell: Skoda Rapid Spaceback
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Förbrukning
Jag pendlar mellan Gävle och Gimo ca 10 mil (20mil tor) per dag. Har kört 300 mil på 2 veckor men hittils inte lyckas komma under 0,51 på denna sträcka trots ägg under pedalen( snitthastighet 83), klart besviken!!! Hade räknat med 0,4 på landsväg som Skoda skryter med.
Förbrukningen kommer att sjunka en del när motorn blir riktigt inkörd, och det kan ta några 1000 mil..
Förbrukningen kommer att sjunka en del när motorn blir riktigt inkörd, och det kan ta några 1000 mil..
-
Drutten&Jena
- Bilmodell: Fabia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Förbrukning
Enligt VAG ska man ha shells Diesel 9 VA delsyntet olja.
Kostar 150 litern eller nått på macken, går nog att få aningen billigare om man tjackar en dunk eller mer.
/Lorre
Kostar 150 litern eller nått på macken, går nog att få aningen billigare om man tjackar en dunk eller mer.
/Lorre
-
noambmran
- Bilmodell: Fabia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Förbrukning
Min bil har i skrivande stund rullat 2500 mil på 9 mån. De sista 1000 milen har medelförbrukningen varit 0,58 l milen. Då mestadels landsväg... Snabb huvudräkning: När tanten kör: 0,4 l milen När farbror kör: ngt mer...