Sedan v/s Kombi??
-
MrC
- Bilmodell: Octavia 2 RS
- Kontakt:
Sv:Sedan v/s Kombi??
Sedan. Bagaget skiljer inte så mycket mellan modellerna.
kent
kent
-
patrik75
- Kontakt:
Sv:Sv:Sedan v/s Kombi??
det är en smaksak.
sedan är mera sport om man vll han det mera praktiskt att ha combi..
sedan är mera sport om man vll han det mera praktiskt att ha combi..
-
fn
- Bilmodell: Skoda Octavia COMBI RS
- Kontakt:
Sv:Sedan v/s Kombi??
Tänk så här... Ska du/ni ha fler barn? då kan ju kombi vara lite bättre/enklare med vagn å sånt.
Jag har en sedan och 2 barn på 2år och 5år, jag får helt klart plats med bagage och barnvagn vid tex semester. 20 liter i jämnförelse sedan kombi är inte mycket för hur ofta packar du över nackstöden???
Jag har en sedan och 2 barn på 2år och 5år, jag får helt klart plats med bagage och barnvagn vid tex semester. 20 liter i jämnförelse sedan kombi är inte mycket för hur ofta packar du över nackstöden???
-
fabia rs
- Bilmodell: Octavia RS II / Subaru Impreza GT
Sv:Sv:Sedan v/s Kombi??
Sedan snyggare tycker jag!!!
Mvh Karlzzon
Mvh Karlzzon
-
Icebreaker
- Bilmodell: Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sedan v/s Kombi??
Vi går nu från kombi till sedan av följande anledningar:
kombin ser lite hukande ut (typ fabia kombi) och jag gillar inte baken på bilen.
Golvytan på båda modellerna är lika stora, det du vinner är själva höjden och hur ofta fraktar du tvättmaskiner?
Sedanen är billigare.
Gamla kombins bakrutetorkare lät fördj***gt när man körde den.
Sedan är i regel en aning tystare.
Sedan är sportigare/snyggare osv osv
kombin ser lite hukande ut (typ fabia kombi) och jag gillar inte baken på bilen.
Golvytan på båda modellerna är lika stora, det du vinner är själva höjden och hur ofta fraktar du tvättmaskiner?
Sedanen är billigare.
Gamla kombins bakrutetorkare lät fördj***gt när man körde den.
Sedan är i regel en aning tystare.
Sedan är sportigare/snyggare osv osv
-
Krisch
- Bilmodell: Audi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sedan v/s Kombi??
Ev lättare övertala regeringen om du tar kombin? :-)
Hade samma beslutsångest förut men tog till slut kombin, har en flicka på 8 veckor och vill nog ha ett till barn så småningom. Känns som om kombin blir mer nuftig då.
Ska man ändå pröjsa typ 230 tkr på ny bil till familjen tänkte jag att jag får kompromissa lite.
Men visst håller jag med om att sedanen är snyggare/sportigare och att det mesta ändå får plats i den.
Hade samma beslutsångest förut men tog till slut kombin, har en flicka på 8 veckor och vill nog ha ett till barn så småningom. Känns som om kombin blir mer nuftig då.
Ska man ändå pröjsa typ 230 tkr på ny bil till familjen tänkte jag att jag får kompromissa lite.
Men visst håller jag med om att sedanen är snyggare/sportigare och att det mesta ändå får plats i den.
-
juanito
- Bilmodell: Skoda Octavia combi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sedan v/s Kombi??
Tycker själv att kombin är snyggare än halvkombin (nej, Skoda bygger fortfarande ingen Octavia som sedan). Beror nog på att jag alltid gillat kombi-bilar.
-
maverick
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sedan v/s Kombi??
Som juanito skriver, det är inte en sedan, det är en halvkombi. Viktiga skillnader.
Halvkombin får du säkert ner liggvagn m.m. i ändå, så min röst ligger på halvkombi. Den är dessutom snyggare i linjerna.
Halvkombin får du säkert ner liggvagn m.m. i ändå, så min röst ligger på halvkombi. Den är dessutom snyggare i linjerna.
-
Sidan77
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sedan v/s Kombi??
Jag valde kombi när jag beställde nya RS:en, har RS Halvkombi idag. Var först helt inställd på en halvkombi men ändrade mig pga av följande:
1. Visst, lastutrymmet är jättebra i halvkombin, men inlastningen ser ut att vara lite lägre på kombin. Smidigt till vardags när man lastar grejer att inte behöva lyfta lika högt. Mer praktiskt vid flytt och köp av större grejer. Precis som man väljer dragkrok för att det är praktiskt ibland så tycker jag man kan välja kombi för dom tillfällen när det är praktiskt. Använde min gamla RS vid senaste flytt och den var bra också.
2. Utseendemässigt tycker jag kombin ser tuffare ut i vissa vinklar och halvkombin i andra vinklar. Väldigt svårbedömt. Fina bilar båda två. Tycker Halvkombin kan tendera att se lite gubbigare ut faktiskt. När jag kollade på dem på skoda RS dagen var jag helt inställd på halvkombi så jag såg tittade inte jättenoga på kombin, kommer ändå ihåg att jag tyckte den såg rätt ok ut för att va en kombi :-)
3. Priset, det har man alltid igen när man säljer sen, sade säljaren i alla fall :P
4. Bättre sikt bakåt i kombin, men sedanens ruta blir inte smutsig alls lika lätt. Fast en ny bil ska väl alltid vara nytvättad ;D
Vet inte om detta gjorde dig klokar, vad du än väljer så kommer det nog bli bra :-)
Mvh
Sidan
1. Visst, lastutrymmet är jättebra i halvkombin, men inlastningen ser ut att vara lite lägre på kombin. Smidigt till vardags när man lastar grejer att inte behöva lyfta lika högt. Mer praktiskt vid flytt och köp av större grejer. Precis som man väljer dragkrok för att det är praktiskt ibland så tycker jag man kan välja kombi för dom tillfällen när det är praktiskt. Använde min gamla RS vid senaste flytt och den var bra också.
2. Utseendemässigt tycker jag kombin ser tuffare ut i vissa vinklar och halvkombin i andra vinklar. Väldigt svårbedömt. Fina bilar båda två. Tycker Halvkombin kan tendera att se lite gubbigare ut faktiskt. När jag kollade på dem på skoda RS dagen var jag helt inställd på halvkombi så jag såg tittade inte jättenoga på kombin, kommer ändå ihåg att jag tyckte den såg rätt ok ut för att va en kombi :-)
3. Priset, det har man alltid igen när man säljer sen, sade säljaren i alla fall :P
4. Bättre sikt bakåt i kombin, men sedanens ruta blir inte smutsig alls lika lätt. Fast en ny bil ska väl alltid vara nytvättad ;D
Vet inte om detta gjorde dig klokar, vad du än väljer så kommer det nog bli bra :-)
Mvh
Sidan
-
Micke66
- Bilmodell: Octavia kombi (Elegance)
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sedan v/s Kombi??
Kombi..... När man som mig, har två små barn så är det lastat upp till taket även om man bara skall bort över helgen.....
-
MLM
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sedan v/s Kombi??
Halvkombi, helt klart!!! Snabbare, både 0-100 och i toppfart, plus snyggare/sportigare!!! Du får ju också en kombi, fast en halv :)
-
Gurra
- Bilmodell: Skoda Octavia RS Kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sedan v/s Kombi??
Långa personer sitter ej bra bak i halvkombin pga den lägre takhöjden.
Tänk på det om ni ska ha barnstol i passagerarstolen fram och frugan ska köra hem från festen.
Tänk på det om ni ska ha barnstol i passagerarstolen fram och frugan ska köra hem från festen.
-
Icebreaker
- Bilmodell: Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sedan v/s Kombi??
Hahaha dagens skönaste kommentar.
-
Sidan77
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sedan v/s Kombi??
På Skoda RS dagen hade dom en kombi som dom körde 0-100 på 7.13. Det skiljer 15 kg eller nåt på vikten och pyttelite på aerodynamiken. Tror det skiljer mycket lite på sportighet och acceleration i realiteten. Beror nog mer på föraren.
Vad gäller ljudnivån så läste jag i skodajournalen att det kunde vara lite högre i kombin om man inte har insynsskyddet fördraget. Har man det så var det ingen märkbar skillnad tyckte dom.
Tycker det är mer vesäntligt med dom praktiska skillnaderna och utseendet när man ska välja.
Vad gäller ljudnivån så läste jag i skodajournalen att det kunde vara lite högre i kombin om man inte har insynsskyddet fördraget. Har man det så var det ingen märkbar skillnad tyckte dom.
Tycker det är mer vesäntligt med dom praktiska skillnaderna och utseendet när man ska välja.
-
mogwai
- Bilmodell: Skoda Octavia kombi 1.8t
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sedan v/s Kombi??
Kombi helt klart ... sen kommentaren *hur ofta lastar du tvättmaskiner* i bilen ... jag säger väl såhär då ... den gången du just ska lasta en tvättmaskin så kommer valet på kombi stå sig klart starkare :)
Utseende mässigt är en bil vad man gör den till, inte för intet det är en kombi som faktiskt varit årets snyggaste? (Markus)
Går att göra vilken bil som helst att falla folk i smaken.
Utseende mässigt är en bil vad man gör den till, inte för intet det är en kombi som faktiskt varit årets snyggaste? (Markus)
Går att göra vilken bil som helst att falla folk i smaken.
-
juanito
- Kontakt:
Sv:v:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sedan v/s Kombi??
Kör TV-apparater ibland, då gillar jag verkligen min kombi!!!!
Puss på dig, min lilla blå bil... :-)
Puss på dig, min lilla blå bil... :-)
-
Overtune
- Bilmodell: Skoda Felicia Pickup & Honda Civic Type R
- Kontakt:
Enligt mig så bli det såhär:
Jag har en kombi, alla som ser den tänker "en skoda kombi, den kan väl knappast gå nånting" - men sist blir jag då inte vart vi än ska.
Sedan OM man vill lasta nåt mer än en väska så går det. Det konceptet går då hem hos mig.
Jag har en kombi, alla som ser den tänker "en skoda kombi, den kan väl knappast gå nånting" - men sist blir jag då inte vart vi än ska.
Sedan OM man vill lasta nåt mer än en väska så går det. Det konceptet går då hem hos mig.
-
Roger
- Bilmodell: Skoda Octavia Combi elegance
- Kontakt:
Vill bara dementera en uppgift!
Man måste inte ha combi bara för att man har barn.
Har själv 2 tvillingpojkar nu 6 år.
När dom kom till världen hade vi en VW Jetta -91 med GL paket, och behövde ytterligare en bil. Köpte därför en VW Passat Variant.
Det visade sig att det var lättare att lasta i -och få plats med handilng och tvillingvagn i Jettan än i Passaten, där man var tvungen att vrida och vända vagnen för att få in den i skuffen.
Nu är vi lyckliga ägare till en Octavia Elegance halvcombi och det fungerar alldeles ypperligt, Dessutom mer "ombonat" än i en Combi.
För att knäcka ännu en myt: Man mäste inte köpa en bil med kolsvart inredning bara för att man har barn.
Måste inte äta i bilen på Mc Donalds drive in och farför kan man städa bort snusket hemma men inte i bilen? Bättre att se det och kunna göra rent än att dölja det och bilen luktar illa eller hur!
Man måste inte ha combi bara för att man har barn.
Har själv 2 tvillingpojkar nu 6 år.
När dom kom till världen hade vi en VW Jetta -91 med GL paket, och behövde ytterligare en bil. Köpte därför en VW Passat Variant.
Det visade sig att det var lättare att lasta i -och få plats med handilng och tvillingvagn i Jettan än i Passaten, där man var tvungen att vrida och vända vagnen för att få in den i skuffen.
Nu är vi lyckliga ägare till en Octavia Elegance halvcombi och det fungerar alldeles ypperligt, Dessutom mer "ombonat" än i en Combi.
För att knäcka ännu en myt: Man mäste inte köpa en bil med kolsvart inredning bara för att man har barn.
Måste inte äta i bilen på Mc Donalds drive in och farför kan man städa bort snusket hemma men inte i bilen? Bättre att se det och kunna göra rent än att dölja det och bilen luktar illa eller hur!
-
juanito
- Kontakt:
Själv har jag min 12:e kombi och har aldrig haft några barn...