Min åsikt om den nya RS:n
-
milly
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Hej!
Jag tänkte att det skulle vara kul att berätta vad jag tycker är mycket bättre i den nya RS:n jämfört med den gamla (baserat på en provkörning).
1. Växellådan verkar vara mycket bättre - inte bara för att den är 6 växlad utan mest för att den känns mer exakt och kvick.
2. Inredningen är snyggare och framför allt mer praktiskt. Mörkare färger i golvet och på dörrarna och stolarna kommer att se rena ut längre tror jag. Det finns däremot fortfarande ljusa färger på delar av stolarna som man får vara försiktiga med.
3. Motorljudet är trevligare! Låter skönt när man gaser. :-)
4. Bilen är mindre stötig än den gamla. Eftersom jag får problem med ryggen då och då så uppskatter jag det. (Har däremot inte provkört en RS med 18" hjul.
5. Det utökade utrymmet i bagaget och inne i bilen är ett plus.
6. Generellt är kvalitetskänslan väldigt hög tycker jag!
Jag har skrivit det som står ovan inte för att jag jobba hos Skoda utan för att det är som terapi så att jag inte bli tokig medans jag vänta på leverans. ;-)
hälsningar,
Jon
P.S Jag har kommit på en negativ attribut. Det är att den nya RS:n är mer lik en vanlig Octavia jämfört med skillnaden mellan den gamla RS och vanlig Octavia.
Jag tänkte att det skulle vara kul att berätta vad jag tycker är mycket bättre i den nya RS:n jämfört med den gamla (baserat på en provkörning).
1. Växellådan verkar vara mycket bättre - inte bara för att den är 6 växlad utan mest för att den känns mer exakt och kvick.
2. Inredningen är snyggare och framför allt mer praktiskt. Mörkare färger i golvet och på dörrarna och stolarna kommer att se rena ut längre tror jag. Det finns däremot fortfarande ljusa färger på delar av stolarna som man får vara försiktiga med.
3. Motorljudet är trevligare! Låter skönt när man gaser. :-)
4. Bilen är mindre stötig än den gamla. Eftersom jag får problem med ryggen då och då så uppskatter jag det. (Har däremot inte provkört en RS med 18" hjul.
5. Det utökade utrymmet i bagaget och inne i bilen är ett plus.
6. Generellt är kvalitetskänslan väldigt hög tycker jag!
Jag har skrivit det som står ovan inte för att jag jobba hos Skoda utan för att det är som terapi så att jag inte bli tokig medans jag vänta på leverans. ;-)
hälsningar,
Jon
P.S Jag har kommit på en negativ attribut. Det är att den nya RS:n är mer lik en vanlig Octavia jämfört med skillnaden mellan den gamla RS och vanlig Octavia.
-
rubank
- Bilmodell: Skoda Octavia RS (överlämnad till ny entusiast..)
- Kontakt:
Sv:Sv:Min åsikt om den nya RS:n
funderar på att ta mig en tur med den också inom en snar framtid, är rädd att jag skall uppleva den som du beskriver ovan... kan bli dyrt för mig! ;)
/Anders
/Anders
-
Krisch
- Bilmodell: Audi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Min åsikt om den nya RS:n
Blir det prishöjning på rs:en? Har jag inte hört talas om?
-
frebo
- Bilmodell: Skoda Octavia RS2
- Kontakt:
Har provat nya RS'en och måste säga att den känns ganska OK. Bra låda, "bekväm" och rapp styrning (lite dålig känsla) komfortabel och ganska tyst med 18-tummarna. Hyfsad väghållning.
En sak jag saknade var en snabbare gasrespons. Känns som en Volvo med ordentlig "jerk-rate" begränsning. Har ingen erfarenhet av chippning av RS'en. Någon som har erfarenhet av tex BSR (248Hp/380Nm)? Får man bättre gasrespons jämfört med original?
En sak jag saknade var en snabbare gasrespons. Känns som en Volvo med ordentlig "jerk-rate" begränsning. Har ingen erfarenhet av chippning av RS'en. Någon som har erfarenhet av tex BSR (248Hp/380Nm)? Får man bättre gasrespons jämfört med original?
-
frebo
- Bilmodell: Skoda Octavia RS2
- Kontakt:
Sv:Sv:Min åsikt om den nya RS:n
"jerk-rate" = begränsar derivatan av en momentförändring.
Många (alla?) moderna motorstyrsystem lägger in en medveten upp/ned rampning av momentet för att minimera drivline-ocsillationer samt att förhindra okomfortabla ryck vilket även ger en mindre belastning på motor och drivlina.
Ett bra exempel på hur en "jerk-rate" begränsning påverkar körupplevelsen var när man gjorde en test av BMW 535 mot Volvo S80T6 för några år sedan. Alla testare "upplevde" att BMW'n hade bättre acc än Volvo'n, men mätvärdena visade att Volvon var snabbare över hela registret. En "körglad" bil har ofta en snabb gasrespons (och en styv drivlina).
Många (alla?) moderna motorstyrsystem lägger in en medveten upp/ned rampning av momentet för att minimera drivline-ocsillationer samt att förhindra okomfortabla ryck vilket även ger en mindre belastning på motor och drivlina.
Ett bra exempel på hur en "jerk-rate" begränsning påverkar körupplevelsen var när man gjorde en test av BMW 535 mot Volvo S80T6 för några år sedan. Alla testare "upplevde" att BMW'n hade bättre acc än Volvo'n, men mätvärdena visade att Volvon var snabbare över hela registret. En "körglad" bil har ofta en snabb gasrespons (och en styv drivlina).
-
Mart
- Bilmodell: Skoda Octavia RS kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Min åsikt om den nya RS:n
Hallå Thomas!
Jag har beställt min RS kombi utan rails - vem behöver handtag på taket???
Tyvärr har den blivit två veckor försenad, skall dyka upp i nästa vecka, så jag kan inte ge dig några bilder ännu (bara goda råd!).
Bilen ser slankare och lägre ut utan rails. Min förra RS, version 1, kombi beställde jag också utan rails och fick mycket positiva reaktioner på detta. Kör du mycket grejer på taket, eller behöver något att hålla dig i kan i och för sig rails vara bra. Själv beställde jag drag istället! ;-)
//Martin
Jag har beställt min RS kombi utan rails - vem behöver handtag på taket???
Tyvärr har den blivit två veckor försenad, skall dyka upp i nästa vecka, så jag kan inte ge dig några bilder ännu (bara goda råd!).
Bilen ser slankare och lägre ut utan rails. Min förra RS, version 1, kombi beställde jag också utan rails och fick mycket positiva reaktioner på detta. Kör du mycket grejer på taket, eller behöver något att hålla dig i kan i och för sig rails vara bra. Själv beställde jag drag istället! ;-)
//Martin
-
Per/Haninge
- Bilmodell: Skoda 1,8 T
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Min åsikt om den nya RS:n
Någon som kan berätta var man kan provköra nya RS:n ?
Gärna i Stockholmsområdet.
Köper aldrig en bil utan att få provköra.
Tar gärna emot synpunkter angående jämförelse mellan gamla och nya RS.
Angående utseendet så håller jag med om att den nya är lite för anonym jämfört med gamla RS:n.
Per/Haninge
Gärna i Stockholmsområdet.
Köper aldrig en bil utan att få provköra.
Tar gärna emot synpunkter angående jämförelse mellan gamla och nya RS.
Angående utseendet så håller jag med om att den nya är lite för anonym jämfört med gamla RS:n.
Per/Haninge
-
UR-QUL
- Bilmodell: skoda RS(tjejens)/TDI DSG
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Min åsikt om den nya RS:n
bra val, håller med er, rails är bara ivägen när man ska tvätta och skinna för att inte tala om maskinpolering,+ att bilen ser högre ut,och vem vill det. skulle gissa att 70% av bilar med rails inte haft någon takbox under sin livstid. men för dom som vet att dom kommer använda det(tex skidor) så är det ju kanon.
-
Mart
- Bilmodell: Skoda Octavia RS kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Min åsikt om den nya RS:n
Kul att du gillade bilen/bilden Thomas.
Jag laddade upp en ny bild på den numera sålda RS1:an fast med 19" RS4 kopior monterade. Så åkte jag med bilen två somrar och fick, som sagt, många positiva kommentarer. Ute på en STCC tävling kom det fram en medelålders man och undrade vad det var för ny Audi-modell!!! ;-)
Funderar just nu själv på vad jag skall åka för 19-tumare på den beställda RS2:an. Original 17" blir det vinterdäck på så än har jag inte några sommarhjul... Kanske nya RS4 fälgarna kan vara något... Hmmm...
Appropå bilder, snygga bilder du har på din hemsida Thomas!
//Martin
Jag laddade upp en ny bild på den numera sålda RS1:an fast med 19" RS4 kopior monterade. Så åkte jag med bilen två somrar och fick, som sagt, många positiva kommentarer. Ute på en STCC tävling kom det fram en medelålders man och undrade vad det var för ny Audi-modell!!! ;-)
Funderar just nu själv på vad jag skall åka för 19-tumare på den beställda RS2:an. Original 17" blir det vinterdäck på så än har jag inte några sommarhjul... Kanske nya RS4 fälgarna kan vara något... Hmmm...
Appropå bilder, snygga bilder du har på din hemsida Thomas!
//Martin
-
dwd
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Min åsikt om den nya RS:n
Nu när det har legat runt -10-14 grader ute så måste jag säga att octavia II rs knackar som en diesel när man startar den.någon mer som har märkt av det?.
kan det bero på att den inte är inkörd ännu?
(ja jag har kollat oljan =) )
kan det bero på att den inte är inkörd ännu?
(ja jag har kollat oljan =) )
-
JAT
- Bilmodell: Skoda Octavia2 Elegance Kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Min åsikt om den nya RS:n
Hej,
Knackandet beror på, vad jag kunna läsa mig till, FSI-tekniken.
En kall FSI-motor har ett knackande ljud.
Har testat ett par "Skodor med årsringar" med 2,0TFSI (Audi) nu i vinter och de har knackat vid kallstart.
//Johan
Knackandet beror på, vad jag kunna läsa mig till, FSI-tekniken.
En kall FSI-motor har ett knackande ljud.
Har testat ett par "Skodor med årsringar" med 2,0TFSI (Audi) nu i vinter och de har knackat vid kallstart.
//Johan
-
dwd
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Min åsikt om den nya RS:n
men det låter ju inte speciellt bra.. typ som att den inte får olja.
undra hur den låter när det är 25-30 minus grader ute =/
undra hur den låter när det är 25-30 minus grader ute =/