Står i valet och kvalet mellan en 2,0 TDI DSG och en RS. Eftersom det är tjänstebil så spelar bränsleförbrukningen in en hel del. Med 5000mil/år och en bränsleersättning per mil som innebär att man får lägga en krona privat om man skulle köra konstant 140 på motorvägen med RS:n gentemot tjäna några kronor per mil med en Diesel så förstår ni säkert mitt dilemma... Bilen kommer chippas, vilket ju brukar sänka förbrukningen ytterligare.
SÅ vad drar en RS 2 på motorvägen i lite högre fart??
Tack på förhand
Mvh, Joakim
Bränsleförbrukning
-
Pålle
- Bilmodell: Golf V 2,0 TDI DSG
- Kontakt:
-
dwd
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Bränsleförbrukning
tror inte att det är så många som kört in sina rs(2) ännu så man vet hur mycket dom drar milen(dom verkar dra mer i inkörningsperioden).
men kan kolla vad min ligger på.
men kan kolla vad min ligger på.
-
brma
- Bilmodell: Skoda Octavia RS Kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Bränsleförbrukning
Jag skulle lätt köpa dieseln, enda anledningen till att jag inte gjort det är den höga skatten och den behöver ju inte du betala... På mitt jobb får vi 5 kr per mil i ersättning om vi kör dieselbil och 9 kr om vi kör bensinbil, (tjänstebil i tjänsten alltså) vi backar alltså om vi tar ut en diesel men det verkar ju inte du göra. Vilken milersättning ligger ni på?
-
Pålle
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Bränsleförbrukning
Ersättningen är ju förhandligsbar, hoppas på det bästa. 9kr per mil för bensin och 5kr för diesel är ju det som är sagt av staten. Dvs. allt över det är det skatt och arbetsgivaravgifter på. På mitt förra jobb hade jag 11kr/mil för min bensinare. Den drog 0,77 i 110km/h och 0,95 i 140km/h.
Jag kör Golf 2,0 TDI DSG idag, och det är grym kombination. Men jag är lite förtjust i RS:n. Och vill inte ha en manuell Diesel. Så då får det bli en vanlig TDI DSG med Exclusive och Sportpaket... Prismässigt skiljer det 10,000 till fördel för RS. (270 resp. 280.000:-)
Mvh, Joakim
Jag kör Golf 2,0 TDI DSG idag, och det är grym kombination. Men jag är lite förtjust i RS:n. Och vill inte ha en manuell Diesel. Så då får det bli en vanlig TDI DSG med Exclusive och Sportpaket... Prismässigt skiljer det 10,000 till fördel för RS. (270 resp. 280.000:-)
Mvh, Joakim
-
Pålle
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Bränsleförbrukning
Førlåt, elegance naturligtvis...
-
frebo
- Bilmodell: Skoda Octavia RS2
- Kontakt:
Bränsleförbrukning
Har kört nya RS'en på motorväg (120) och enligt färddatorn så låg snittförbrukningen på 0.7-0.8 när jag körde lungt. Vid 80 så låg förbrukningen strax under 0.7.
Det står i specen att den drar 0.6 vid landsvägskörning men man kan ju undra vid vilken hastighet denna låga förbrukning är uppmätt vid?
Det står i specen att den drar 0.6 vid landsvägskörning men man kan ju undra vid vilken hastighet denna låga förbrukning är uppmätt vid?