Diesel
-
Tobbe80
- Kontakt:
Diesel
Hur många här åker Nya octavia dieseln 1,9TDI/2,0TDI haft många turer me skoda bilar och ev kanske ja e sugen på inhandla en ny 2007a, har ni räknat fram nå förbrukning osv om ni tjänar åka sothora ? kör 3000-3500mil om året just som läget är nu så vräk fram för å nackdelar.. jobbar med dessa bilar själv så någon detaljerad bild behövs inte..årskostnad inlk skatt m.m även ni som som åker med partikelfilter vill ja höra av
-
skallie
- Bilmodell: Karoq Sportline 4x4
- Kontakt:
Sv:Diesel
Har en Octavia 2.0 TDI DSG med partikelfilter som jag haft i 9 månader och kört 1600 mil.
Det är min första men inte sista privata dieselbil.
På en hel tank har den som mest dragit 0,73 liter / mil vid korta körningar i stadstrafik, och som minst 0,54 l/mil under 67 mil "vanlig" landsvägskörning.
Betalar inte vägskatt nu pga 6000 kr skatterabatt, men sen blir det ca 4500 kr / år som delas upp på tre betalningar under året.
Jag valde diesel för att motorn och DSG-lådan funkar så bra ihop inte av ekonomiska skäl, men det känns ändå bra att kunna köra 70-80 mil mellan tankningarna.
Inget synligt sot i avgasröret och det luktar knappt dieselavgaser.
Har en VW Caddy 1.9 TDI utan partikelfilter som firmabil, där känner man mycket tydligt diesellukten bakom bilen.
Det är min första men inte sista privata dieselbil.
På en hel tank har den som mest dragit 0,73 liter / mil vid korta körningar i stadstrafik, och som minst 0,54 l/mil under 67 mil "vanlig" landsvägskörning.
Betalar inte vägskatt nu pga 6000 kr skatterabatt, men sen blir det ca 4500 kr / år som delas upp på tre betalningar under året.
Jag valde diesel för att motorn och DSG-lådan funkar så bra ihop inte av ekonomiska skäl, men det känns ändå bra att kunna köra 70-80 mil mellan tankningarna.
Inget synligt sot i avgasröret och det luktar knappt dieselavgaser.
Har en VW Caddy 1.9 TDI utan partikelfilter som firmabil, där känner man mycket tydligt diesellukten bakom bilen.
-
Furby
- Bilmodell: Octavia E 4x4
- Kontakt:
Sv:Sv:Diesel
Har kört standard Fabia RS, chippad Fabia RS, standard 2.0 TDI, tre olika chippade 2.0 TDI, standarad RS2, chippad RS2, chippad RS1
Det ska kännas mot ryggstödet när man gasar så för min del är det diesel som gäller.
Det ska kännas mot ryggstödet när man gasar så för min del är det diesel som gäller.
-
fabia rs
- Bilmodell: Octavia RS II / Subaru Impreza GT
Sv:Sv:Sv:Diesel
Jag åker RS II TFSI och Fabia RS !!! måste säga att Fabian känns mycket piggare !!! tror att det plötsliga vridet gör att den känns piggare!!
Har även besökt Jurgen med dom.
Mvh Karlzzon
Har även besökt Jurgen med dom.
Mvh Karlzzon
-
bassebas
- Bilmodell: Skoda Octavia 1.6 TDI -10 + Skoda Octavia 1.8TSI 160dsg-10
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Diesel
Jag har en 1.9TDI -05 och en 2.0TDI -07 så jag har jämfört en hel del. Skatten är 3250 på 1.9 och 3950 på 2.0 (sedan och manuell). Det skiljer 0.5 dl/mil vid samma körning. 1.9 går på 0.45-0.5 och 2.0 på 0.5-0.55 l/mil.
Naturligtvis är 2.0 roligare men i ärlighetens namn duger 1.9 bra. Så för att sammanfatta så är det billigast med en 1.9 och roligast med en 2.0. Ytterligare lite roligare blir det med DSG, men också 500 mer i skatt och 0.5 dl/mil mer förbrukning samt 10000 mer i inköp.
2.0 som har partikelfilter är för övrigt helt ren i utblåsen så någon sothora är det inte. Numera är det DPF även på 1.9.
Naturligtvis är 2.0 roligare men i ärlighetens namn duger 1.9 bra. Så för att sammanfatta så är det billigast med en 1.9 och roligast med en 2.0. Ytterligare lite roligare blir det med DSG, men också 500 mer i skatt och 0.5 dl/mil mer förbrukning samt 10000 mer i inköp.
2.0 som har partikelfilter är för övrigt helt ren i utblåsen så någon sothora är det inte. Numera är det DPF även på 1.9.
-
bassebas
- Bilmodell: Skoda Octavia 1.6 TDI -10 + Skoda Octavia 1.8TSI 160dsg-10
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Diesel
Roade mig med att räkna ut antal tillgängliga hästkrafter vid olika hastigheter för de olika modellerna 105, 140,170 TDI och tog med TFSI som jämförelse (på högsta växeln). Grafen finns under mina uppgifter. Som synes skiljer det inte så mycket mellan 105 och 140 eftersom 140 har 6 växlar och högre utväxling. Så om du ligger i 90km/h på femman med en 105 eller sexan med en 140 och gasar fullt så märks det inte mycket skillnad.
-
Tobbe80
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Diesel
Tro nog att det blir en 1,9TDI hur som..skiljer inte mkt i pengar, köper man nytt så ska man unna sig det lilla extra när man ändå är igång,så har de varit på mina tidigare, åkt billigare bilar ett bra tag nu så de få bli en framåt våren nu asså =) alltid kört bensinare, men nu bor ja på landet och kör mycket mer så kommer man ner i runt 0,5-0,6 så löna det sig även om skatten blir högre.blir ett chip i den så då blir de runt 140hk.
-
fabia rs
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Diesel
Leta efter Octavia I med 130hk TDI fins inte många men det är värt att hitta en !!!!!!
Mvh Karlzzon
Mvh Karlzzon
-
fabia rs
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Diesel
Pratar du Octavia II så finns det bara en motor !!!!!!!!2,0TDI det sägger jag ju bara!!! Har du något motor intresse och har åkt trimmat förr då finns det bara en motor !!!!!
Sen kan du skicka boxen eller komma förbi i mina trakter så kan vi ta en fika medans nånting magiskt händer med bilen !!!
Mvh Karlzzon
Sen kan du skicka boxen eller komma förbi i mina trakter så kan vi ta en fika medans nånting magiskt händer med bilen !!!
Mvh Karlzzon
-
Tobbe80
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Diesel
[quote]Pratar du Octavia II så finns det bara en motor !!!!!!!!2,0TDI det sägger jag ju bara!!! Har du något motor intresse och har åkt trimmat förr då finns det bara en motor !!!!!
Mvh Karlzzon[/quote]
Motor intresse har jag dels för att jag jobbar med bilar :P någon större satsning på trimma, den biten läggs ner nu när ja väntar knodd..som sagt det kommer åka ner en annan programmvara men det sköter ja själv =) kan man pilla lite själv hur man vill ha det..men som sagt kommer bli en Oct 2 07a troligtvis, bara gött ha en ny bil igen å slippa oroa sig dom 2 första åren, nåja få se va som händer...dras för att skruva me all jävla elektonik å skit, får nog av de på jobbet
Mvh Karlzzon[/quote]
Motor intresse har jag dels för att jag jobbar med bilar :P någon större satsning på trimma, den biten läggs ner nu när ja väntar knodd..som sagt det kommer åka ner en annan programmvara men det sköter ja själv =) kan man pilla lite själv hur man vill ha det..men som sagt kommer bli en Oct 2 07a troligtvis, bara gött ha en ny bil igen å slippa oroa sig dom 2 första åren, nåja få se va som händer...dras för att skruva me all jävla elektonik å skit, får nog av de på jobbet