AC kyler först efter 1min

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia 2.
wmx
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

AC kyler först efter 1min

Inlägg av wmx »

Hej, har en Octavia II 05:a där AC:n inte kyler för än efter ca en minut,först blåser den varm luft bara. Och efter 5 min är det bäst kyla.

På skoda sa de att detta var normalt,snackade med en som har en v50 där börjar ac:n med att blåsa ut all varm luft ur bilen. Varför är det inte så i skodan, hur är era ac (Klimatanläggningar)?
RS-Tobbebobbe

Sv:AC kyler först efter 1min

Inlägg av RS-Tobbebobbe »

Jag har en 1.6MPI -06 och det kanske tar ca 30 sekunder innna kylan kommer, om än svagt i början men efter några minuter känner man tydligt hur luftfuktighet och temp sjunker.

Att det tar en stund innan det hela kommer igång tror jag har att göra med att alla ventiler och grunkor innanför instrumentpanelen måste hinna justera sig, då kör jag alltid i Auto-läge och 21grader.
uslingen
Bilmodell: Skoda Octavia II RS 2,0 TFSI
Kontakt:

Sv:AC kyler först efter 1min

Inlägg av uslingen »

Har du klimatanläggningen inställd på AUTO och t.ex. 21 grader så kan den ju knappast börja med att blåsa ut all varmluft om kupén bara håller t.ex. 19 grader. Dessutom är det ju som du säger Tobias att systemet måste hinna komma igång innan det kan bli tal om någon kyla. YOWSER!
Hightower
Bilmodell: Skoda 1,8 t+ combi
Kontakt:

Sv:Sv:AC kyler först efter 1min

Inlägg av Hightower »

säger inte logiken att kompressorn måste komprimera kylmediet först innan den kan avge kyla? vill du få snabbare avkylning öppna rutorna o låt autoläget trycka ut varmluft. Tips från instuktionsbok.
wmx
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:AC kyler först efter 1min

Inlägg av wmx »

[quote]säger inte logiken att kompressorn måste komprimera kylmediet först innan den kan avge kyla? vill du få snabbare avkylning öppna rutorna o låt autoläget trycka ut varmluft. Tips från instuktionsbok.[/quote]

Varför jag blev lite fundersam är att jag hört med andra, en kollega har en saab 9000 90:a han säger att hans bil kyler direkt från början. Fasten den stått i solen på parkeringen är den iskall efter en minut.

[quote]Har du klimatanläggningen inställd på AUTO och t.ex. 21 grader så kan den ju knappast börja med att blåsa ut all varmluft om kupén bara håller t.ex. 19 grader. Dessutom är det ju som du säger Tobias att systemet måste hinna komma igång innan det kan bli tal om någon kyla. YOWSER![/quote]

Nej men ska man ta bilen efter jobbet och den stått i solen hela dagen så lär där vara närmare 40-50 grader plus att ac:n börjar med att blåsa varmluft. Men jag ska prova tipset med att öppna rutorna så att varmluften pressas ut.
Landell
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:AC kyler först efter 1min

Inlägg av Landell »

Var ej orolig.. Det är sådär på vissa bilar..
lejon-hjarta

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:AC kyler först efter 1min

Inlägg av lejon-hjarta »

Montera kylskåp på förarsätet som du sätter dej i. HAHAHA
Landell
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:AC kyler först efter 1min

Inlägg av Landell »

[quote]Montera kylskåp på förarsätet som du sätter dej i. HAHAHA[/quote]
Lite roligt faktiskt :D
heeke
Bilmodell: Skoda Octavia 1.6 GLX
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:AC kyler först efter 1min

Inlägg av heeke »

Håll in knappen på fjärrlåset när du låser upp bilen så går rutorna ner och vädrar ut det allra värsta redan innan du satt dig i bilen.
Skriv svar