Byta framruta

I detta forum skriver vi om Skoda Pick-Up.
Skriv svar
sp1
Bilmodell: Skoda pick up
Kontakt:

Byta framruta

Inlägg av sp1 »

Hej !

Finns det någon som har bytt framruta?

Hur gör man smidigast för att ta ut rutan, och
hur tätar man den ?
BoBBo
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Byta framruta

Inlägg av BoBBo »

Tjena!
Jag Jobbar som glasmästare, bilglas enbart.

Rekomenderar att du kontaktar någon glasfirma i närheten av dig som byter åt dig, har du halv eller helförsäkring så täcker det din glasförsäkring osv och du får en självrisk på arbetet.

Inget jag skulle rekomendera att du håller på med själv eftersom du måste måste ha rätt många grejor för att få det bra gjort!

Pm om det är något du undrar över =)

/Tobbe
sp1
Bilmodell: Skoda pick up
Kontakt:

Sv:Sv:Byta framruta

Inlägg av sp1 »

OK ! Jag tackar.

/ MT
VolvoV8
Bilmodell: Skoda Pickup
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Byta framruta

Inlägg av VolvoV8 »

Hur enkelt som helst att byta framruta då den endast sitter i en list... inte limmad! Skär bort den gamla listen, lyft ur rutan(gjort på mindre än 3min) rostlaga runt rutan om det behövs!

Sätt dit listen i rutramen på karossen, trä i ett snöre i list-spåret där rutan ska sitta, lägg rutan som den ska vara o dra i snöret och samtidigt pressa rutan försiktigt neråt så listen trär sig runt rutan! hur enkelt som helst om man vet hur man gör!(enklast är väl o få nån o visa dig hur du ska göra som vet hur det går till) men iaf så är det mycket enkelt!

MVH/Jon
boston3
Bilmodell: Skoda pick-up
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Byta framruta

Inlägg av boston3 »

[quote]Hur enkelt som helst att byta framruta då den endast sitter i en list... inte limmad! Skär bort den gamla listen, lyft ur rutan(gjort på mindre än 3min) rostlaga runt rutan om det behövs!
Sätt dit listen i rutramen på karossen, trä i ett snöre i list-spåret där rutan ska sitta, lägg rutan som den ska vara o dra i snöret och samtidigt pressa rutan försiktigt neråt så listen trär sig runt rutan! hur enkelt som helst om man vet hur man gör!(enklast är väl o få nån o visa dig hur du ska göra som vet hur det går till) men iaf så är det mycket enkelt!
MVH/Jon[/quote]
Skär bort gamla listen??varför skära bort den,jag brukar plocka bort den,byta ruta,rengöra o sen återanvända listen.Tror du glasmästarna byter listen varje gång dom byter en ruta???
juanito
Bilmodell: Skoda Octavia combi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byta framruta

Inlägg av juanito »

Svar: Ja!
BoBBo
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byta framruta

Inlägg av BoBBo »

Janne, Svar nej, vi byter nästan aldrig lister till bilar som sitter i gummilist, bara om dem e riktigt torrspruckna å dem ej går att rädda.

Så billigt som möjligt de gillar försäkringsbolagen haha :D

Och skära bort förstår jag inte heller riktigt hur du menar, då skär du ju sönder den som de låter på dig, snyggt att sätta tillbaks samma sen då?

Får pressa ut gummilistarna :) Inga probs om man e 2 annars kan den hamna på huven å de vill man inte. :D

Gå till nån som kan, de bästa tipset! Lycka till!

/MVh

Tobbe Glasis ;)
juanito
Bilmodell: Skoda Octavia combi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byta framruta

Inlägg av juanito »

Då kan jag ju tala om att svaret du får, beror på vilken glasmästare du frågar...
Tydligen olika tillvägagångssätt på olika firmor i landet.
De två jag snackat med har hållit på sedan 70-talet.
Thomas33
Bilmodell: Skoda Felicia och Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byta framruta

Inlägg av Thomas33 »

Trixet att skära av gummilisten, lyfta ur rutan och sedan sätta dit en ny gummilist vid återmonteringen, är bra för oss amatörer, när man skall ha bort rutan för lackering eller rostlagning och sedan vill sätta dit den gamla.

Lätt att ta i för mycket vid vanlig borttagning och stå där med en trasig ruta. :-(
BoBBo
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byta framruta

Inlägg av BoBBo »

Om man vill få ut den hel vid lackering eller dylikt så e de nog bäst att skaffa en ny list och sen som Thomas sa, skära bort den gamla listen å sen ta ut rutan osv.
För att pressa ut en ruta hel e inte de lättaste, dem brukar sitta rätt bra (oftast, vissa sitter inte alls haha)
boston3
Bilmodell: Skoda pick-up
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byta framruta

Inlägg av boston3 »

[quote]Trixet att skära av gummilisten, lyfta ur rutan och sedan sätta dit en ny gummilist vid återmonteringen, är bra för oss amatörer, när man skall ha bort rutan för lackering eller rostlagning och sedan vill sätta dit den gamla.
Lätt att ta i för mycket vid vanlig borttagning och stå där med en trasig ruta. :-([/quote]
Låter jävligt underligt!att man skall behöva skära sönder listen för att ta ut rutan.Har själv pysslat med gamla bilar i ca 25år och jag har nog bytt ett hundratal rutor+plockat ut vid lackjobb(jobbade som lbillackare i 8år) o inte fan har jag spräckt några rutor vad jag kan minnas-man får väl vara lite försiktig! vissa äldre bilar går det ju knappt att få fram lister till så inte skärm man sönder inte!Lär er skruva med bilar istället för att bara skära,rycka o slita.De mesta fixar sig med lite pyssel o lite tid.
VolvoV8
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byta framruta

Inlägg av VolvoV8 »

Den som vill får ju gärna sätta dit en gummilist som är mellan 7-10år gammal! gummi åldras ju som endel kanske inte vet.... men det är ju upp till var och en... kostar säkerligen inte en förmögenhet... och är ju inte direkt besvärligare med en ny och fin hal list när man ska dit med nya rutan...
VolvoV8
Kontakt:

Inlägg av VolvoV8 »

Den som vill får ju gärna sätta dit en gummilist som är mellan 7-10år gammal! gummi åldras ju som endel kanske inte vet.... men det är ju upp till var och en... kostar säkerligen inte en förmögenhet... och är ju inte direkt besvärligare med en ny och fin hal list när man ska dit med nya rutan...
VolvoV8
Kontakt:

Inlägg av VolvoV8 »

[quote][quote]Trixet att skära av gummilisten, lyfta ur rutan och sedan sätta dit en ny gummilist vid återmonteringen, är bra för oss amatörer, när man skall ha bort rutan för lackering eller rostlagning och sedan vill sätta dit den gamla.
Lätt att ta i för mycket vid vanlig borttagning och stå där med en trasig ruta. :-([/quote]
Låter jävligt underligt!att man skall behöva skära sönder listen för att ta ut rutan.Har själv pysslat med gamla bilar i ca 25år och jag har nog bytt ett hundratal rutor+plockat ut vid lackjobb(jobbade som lbillackare i 8år) o inte fan har jag spräckt några rutor vad jag kan minnas-man får väl vara lite försiktig! vissa äldre bilar går det ju knappt att få fram lister till så inte skärm man sönder inte!Lär er skruva med bilar istället för att bara skära,rycka o slita.De mesta fixar sig med lite pyssel o lite tid.[/quote]

Ja grejor till skoda pickup är jättesvåra att få tag på... speciellt när dom är hela 7-10 år gamla! (ironi)
Skriv svar