serviceintervall
-
bassebas
- Bilmodell: Skoda Octavia 1.6 TDI -10 + Skoda Octavia 1.8TSI 160dsg-10
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:serviceintervall
[quote]Har för mig att jag läste en tråd på ett tyskt forum om detta. Det är något fel på 2.0TDI med DPF med tillverkningsdatum fram till augusti 06. Minns inte exakt vad som var fel men det gör att serviceintervallet blir 1500 istället. Borde finnas en servicebulletin om detta??[/quote]
Känt fel sedan länge. Kass att svenska verkstäder inte har bättre koll.
Känt fel sedan länge. Kass att svenska verkstäder inte har bättre koll.
-
ivo_25
- Bilmodell: Skoda Octavia 2
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:serviceintervall
Jag fick min 2.0 TDI i slutet av augusti och jag fick serva den för 3 veckor sen och då hade den gått lite över 2000 Mil.
Jag fick ge 2760 kr för servicen i Helsingborg.
Jag fick ge 2760 kr för servicen i Helsingborg.
-
Landell
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:serviceintervall
Eftersom jag jobbar på VAG så kanske jag kan lägga fram några kloka ord..
Eftersom det är så nya bilar ni snackar om så är det Long-life..
Nu vet jag inte hur ni kör och hur många kallstarter ni gjort men 1500Mil kan aldrig stämma, om den varnar på 2300-2600 så ska ni inte bli förvånad, vi har trots allt ett kallare format och tynge fötter ;)
Verkstaden kan ändra intervallen på bilarna..
Jag har en Octavia RS1, jag gillar inte long-life eftersom en del bilar koxar så jag ändrade min intervall till 1500 och bytte till vanlig olja istället..
Snacka med eran verkstad så kan de säkert ändra det där åt er då det är fel..
Sen att det skulle vara fel från fabrik har jag inte hört något om men jag skulle inte bli förvånad, man får se en hel del skumma grejjer i nya bilar :D
Eftersom det är så nya bilar ni snackar om så är det Long-life..
Nu vet jag inte hur ni kör och hur många kallstarter ni gjort men 1500Mil kan aldrig stämma, om den varnar på 2300-2600 så ska ni inte bli förvånad, vi har trots allt ett kallare format och tynge fötter ;)
Verkstaden kan ändra intervallen på bilarna..
Jag har en Octavia RS1, jag gillar inte long-life eftersom en del bilar koxar så jag ändrade min intervall till 1500 och bytte till vanlig olja istället..
Snacka med eran verkstad så kan de säkert ändra det där åt er då det är fel..
Sen att det skulle vara fel från fabrik har jag inte hört något om men jag skulle inte bli förvånad, man får se en hel del skumma grejjer i nya bilar :D
-
lejon-hjarta
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:serviceintervall
Hej hej!
Hur kollar ni hur långt de kvar till nästa service?? Jag skulle gärna vilja kolla up det. Har en 1,6 fsi. Som ska ha 3000mil service intervall, dock sa min bil aldrig till mig när den ska in på service. Utan jag körde in den till vs vid 3000mil.
Dom sa inget om detta, så jag antog att de va ok. Men nu blev jag orolig, för att den inte hade indikerat om service någon gång.
tackar!
Hur kollar ni hur långt de kvar till nästa service?? Jag skulle gärna vilja kolla up det. Har en 1,6 fsi. Som ska ha 3000mil service intervall, dock sa min bil aldrig till mig när den ska in på service. Utan jag körde in den till vs vid 3000mil.
Dom sa inget om detta, så jag antog att de va ok. Men nu blev jag orolig, för att den inte hade indikerat om service någon gång.
tackar!
-
bassebas
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:serviceintervall
Vrid på tändningen utan att starta. Dörrar stängda säkerhetsbälte i. När färddatorn visar sin vanliga bild tryck på trippknappen ett par sekunder.
-
lejon-hjarta
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:serviceintervall
Ahaaaa, de fa en nuftig funktion....Läste i serviceboken att man kunde nollställa service indikatorn själv. Är det nån som har bytt olja på nya skodan? Jag har 3000mil intervall, men jag tänkte byta själv varje 1500mil.
Är det nån som har provat biltemas olje sug? Som man kopplar till cigg tändaren, och med denna ska man kunna tömma motorn från olja.
Tackar för tips om nån har utfört detta på sin bil, och vad man ska tänka på.
Är det nån som har provat biltemas olje sug? Som man kopplar till cigg tändaren, och med denna ska man kunna tömma motorn från olja.
Tackar för tips om nån har utfört detta på sin bil, och vad man ska tänka på.
-
bassebas
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:serviceintervall
Använd oljepluggen. Allt skräp i oljan (metallfragment mm) samlas på botten och du lyckas garanterat inte suga ut "bottensatsen" med pump. Låt skräpet rinna ut istället.
-
emwasp
- Bilmodell: Skoda Octavia 4x4 kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:serviceintervall
Hej!
Byt olja via pluggen. Min 2.0 tdi dpf har gått 5200 mil och jag har bytt olja mellan servicarna alltså vid 1500 mil. Det fungerar väldigt bra.
Oljesugen har jag provat i en båt och biltemas fungerade inte alls bra.
Byt olja via pluggen. Min 2.0 tdi dpf har gått 5200 mil och jag har bytt olja mellan servicarna alltså vid 1500 mil. Det fungerar väldigt bra.
Oljesugen har jag provat i en båt och biltemas fungerade inte alls bra.
-
lejon-hjarta
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:serviceintervall
Hur är det att byta olje filter? Vad jag förstår så sitter de en insats filter på dessa bilar. Några tips?
-
samw1978
- Bilmodell: Skoda Fabia
- Kontakt:
Det är busenkelt att byta insats filter. Ta loss plast skyddet över motorn genom att lyfta det (ta bort oljestickan först) dra det lätt emot dig. Nu syns oljefiltret. Lossa toppen på filtret med en hylsnyckel och byt filter. (Gäller 1,9 TDI) Det kan finnas olika filter sa VW handlaren men min 05a hade det med en liten plastpinne på. Det är nog det som gäller.
-
samw1978
- Kontakt:
Det är busenkelt att byta insats filter. Ta loss plast skyddet över motorn genom att lyfta det (ta bort oljestickan först) dra det lätt emot dig. Nu syns oljefiltret. Lossa toppen på filtret med en hylsnyckel och byt filter. (Gäller 1,9 TDI) Det kan finnas olika filter sa VW handlaren men min 05a hade det med en liten plastpinne på. Det är nog det som gäller.
-
samw1978
- Kontakt: