Behöver hjälp, Glödning + vxl-låda.

I detta forum skriver vi om Skoda Pick-Up.
Skriv svar
hedman_
Bilmodell: Skoda Pickup
Kontakt:

Behöver hjälp, Glödning + vxl-låda.

Inlägg av hedman_ »

Hej hej!!
Jag blev Skoda ägare idag. Pickup en diesel. Och blev medlem här nu. =)

Nu till problemen.
Har läst några gamla trådar, men utan hjälp.
Glödningslampan tänds inte.
Har kollat reläna i motorutrymmet (testat med relän från en kompis caddy), provat med urdragen kontakt
till termostaten. Men ingen ström kommer till stiften, inte heller lampan lyser. Vad ska ja kolla/göra?

Och sen växellådan. Köparen sa att 4:an inte fungerar och den nu har fastnat på 3:an. Vad får man ge för en begangnad låda?
Är det lika på bensin och diesel motorerna?

MVH Johan
hedman_
Kontakt:

Sv:Behöver hjälp, Glödning vxl-låda.

Inlägg av hedman_ »

Finns de ingen som kan hjälpa mej..
jarmo
Bilmodell: Skoda rs
Kontakt:

Inlägg av jarmo »

kan inget om diselmotorer men beg låda som är renoverad runt 8000:- på skroten mvh jarmo
boston3
Bilmodell: Skoda pick-up
Kontakt:

Inlägg av boston3 »

Jag betalade 2800kr för en beg. diesel-låda på skroten (som hade gått 8500 mil) med 3 mån garanti-helt ok tycker jag.
Har du kollat den stora röda säkringen i motorutrummet (dubbelt så stor som vanliga säkringar) den är till glödningen.
hedman_
Kontakt:

Sv:Sv:Behöver hjälp, Glödning vxl-låda.

Inlägg av hedman_ »

[quote]Jag betalade 2800kr för en beg. diesel-låda på skroten (som hade gått 8500 mil) med 3 mån garanti-helt ok tycker jag.
Har du kollat den stora röda säkringen i motorutrummet (dubbelt så stor som vanliga säkringar) den är till glödningen.[/quote]

Okej. De lät bra. Minns du vilken skrot det var? Dom kanske har flera.
Japp (Maxisäkring heter den), har kollat/mätt alla säkringar och relän som har med det att göra.
boston3
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Behöver hjälp, Glödning vxl-låda.

Inlägg av boston3 »

[quote][quote]Jag betalade 2800kr för en beg. diesel-låda på skroten (som hade gått 8500 mil) med 3 mån garanti-helt ok tycker jag.
Har du kollat den stora röda säkringen i motorutrummet (dubbelt så stor som vanliga säkringar) den är till glödningen.[/quote]

Okej. De lät bra. Minns du vilken skrot det var? Dom kanske har flera.
Japp (Maxisäkring heter den), har kollat/mätt alla säkringar och relän som har med det att göra.[/quote]

Ådalsens bildemontering var det som sålde lådan till mig.(utanför kramfors)
magnusjidetorp
Bilmodell: Skoda PickUp/Jeep cherokee
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Behöver hjälp, Glödning vxl-låda.

Inlägg av magnusjidetorp »

Angående glödningen: Du vet väl att den börjar glödningen när du stänger dörren, ungefär när man har satt sig tillrätta och vrider om nyckeln så har den glödit färdigt och det är bara att starta. Fast om din är svårstartad ändå så är det nog någe muffens med den.
hedman_
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Behöver hjälp, Glödning vxl-låda.

Inlägg av hedman_ »

[quote]Angående glödningen: Du vet väl att den börjar glödningen när du stänger dörren, ungefär när man har satt sig tillrätta och vrider om nyckeln så har den glödit färdigt och det är bara att starta. Fast om din är svårstartad ändå så är det nog någe muffens med den.[/quote]

Jo jag har hört nåt om det. Trodde inte på de bara... =)
Ja då borde ja fått ström till stiften på nåt vis tycker man..
Är i norge och jobbar nu, skulle vilja vara hemma å felsöka... =(

Fler felsökningstips tack! =)
boston3
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Behöver hjälp, Glödning vxl-låda.

Inlägg av boston3 »

[quote]Angående glödningen: Du vet väl att den börjar glödningen när du stänger dörren, ungefär när man har satt sig tillrätta och vrider om nyckeln så har den glödit färdigt och det är bara att starta. Fast om din är svårstartad ändå så är det nog någe muffens med den.[/quote]
Jag trodde att den börja glöda när man kom närmare bilen än 3 meter.....kanske därför skoda pickisarna äter glödstift.
hedman_
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Behöver hjälp, Glödning vxl-låda.

Inlägg av hedman_ »

Nu fungerar det som det ska!
Fick tag på kretsschema och kollade upp kablarna. Matningen till 50a maxisäkringen sitter på startmotorn.
Förra ägaren hade bytt koppling och så säkert tagit bort startmotorn. Och missat den ena kabeln som ska sitta på samma som batteri + på startm.
Skriv svar