Hej!
1: Hur vet man vilka Tesla Superchargers som är öppna för alla? Helst innan man kommer dit, men även på plats?
2: Vilka ruttplanerare använder ni (med integrering för laddningsplanering, förstås)?
3: Ladda utomlands; Finland och Norge - är det något man behöver förbereda innan, eller är det som här hemma - att man kan råka komma till en station där man måste ladda ner en ny app och så tar det lite längre tid, bara? Jag tänker om man kan stöta på problem med t.ex. en laddningsapp som är finsk och som inte accepterar att man skapar ett konto med svenskt bank-ID? I större städer tänker jag det inte är något problem, men jag skall genom norra Finland upp till Nord Norge - genom landskap där jag kan tycka det till och med är glest mellan diesel-pumparna, så man vill gärna ha lite extra koll...
Mvh Roger
Tesla Superchargers, ruttplanerare och utomlands
-
Vodgev
- Bilmodell: Enyaq iv80x
- Kontakt:
-
Kalejdokom
- Bilmodell: Enyaq iV80 Sportline
- Kontakt:
Re: Tesla Superchargers, ruttplanerare och utomlands
På Chargefinder.com kan du sätta filter Tesla Open for all EV, så kan du se alla som är öppna för alla bilar med CCS-uttag.
Väl på plats så ser du på stolparna vilka som har dubbla laddkablar (Tesla + CCS).
A Better Route Planner (App eller websida) har alla möjligheter att planera rutt och laddstopp i hela Europa. Du kan sätta filter och välja vilka laddare du vill prioritera eller undvika. Kolla i förväg vilka laddare du kommer att använda och se till att ladda ner och regga resp appar i förväg så går laddningen smidigt.
Väl på plats så ser du på stolparna vilka som har dubbla laddkablar (Tesla + CCS).
A Better Route Planner (App eller websida) har alla möjligheter att planera rutt och laddstopp i hela Europa. Du kan sätta filter och välja vilka laddare du vill prioritera eller undvika. Kolla i förväg vilka laddare du kommer att använda och se till att ladda ner och regga resp appar i förväg så går laddningen smidigt.
-
Windrose
- Bilmodell: Enyaq iV80
- Kontakt:
Vodgev skrev:
> Hej!
>
> 1: Hur vet man vilka Tesla Superchargers som är öppna för alla? Helst innan
> man kommer dit, men även på plats?
>
> 2: Vilka ruttplanerare använder ni (med integrering för laddningsplanering,
> förstås)?
>
> 3: Ladda utomlands; Finland och Norge - är det något man behöver förbereda
> innan, eller är det som här hemma - att man kan råka komma till en station
> där man måste ladda ner en ny app och så tar det lite längre tid, bara? Jag
> tänker om man kan stöta på problem med t.ex. en laddningsapp som är finsk
Tja ... vi använder Powerpass (aka "Elli"), som fungerar in Sverige och i stora delar av Europa. Norge var fullkomligt smärtfritt. En app (eller Plug'n'Charge).
Bare å kjøre på!
Vi har litt fler ladestasjoner enn dere har i Sverige .......
> Hej!
>
> 1: Hur vet man vilka Tesla Superchargers som är öppna för alla? Helst innan
> man kommer dit, men även på plats?
>
> 2: Vilka ruttplanerare använder ni (med integrering för laddningsplanering,
> förstås)?
>
> 3: Ladda utomlands; Finland och Norge - är det något man behöver förbereda
> innan, eller är det som här hemma - att man kan råka komma till en station
> där man måste ladda ner en ny app och så tar det lite längre tid, bara? Jag
> tänker om man kan stöta på problem med t.ex. en laddningsapp som är finsk
Tja ... vi använder Powerpass (aka "Elli"), som fungerar in Sverige och i stora delar av Europa. Norge var fullkomligt smärtfritt. En app (eller Plug'n'Charge).
Bare å kjøre på!
-
Jonsson
- Bilmodell: Skoda Enyaq iV80 Sportline
- Kontakt:
Tesla-appen visar vilka Superchargers som är öppna för alla bilar. Du måste skapa konto och lägga in adress så att den vet vilket land det gäller bara. Den använder du sedan för att starta landningen också.
Med Fortum Charge & Drive app kan du se och starta laddning på tusentals laddare i hela Europa.
Med Fortum Charge & Drive app kan du se och starta laddning på tusentals laddare i hela Europa.