Efter motorbytet i Augusti på min Fabia 101hk, märker jag nu att kylvätskan försvinner. Efter att jag hämtade ut bilen från verkstaden där teknikerna fyllt på lite glykol, så fyllde jag upp till max-gränsen med vatten. Efter mätning med nåt instrument på verkstaden så skulle min bil klara -20 grader. Nu är vätskenivån nästan nere på minimum-gränsen. Det är torrt och fint runt expansions-kärlet, och tillhörande slangar och så vitt jag vet skall det vara ett slutet system, dvs. vätska skall inte försvinna. Vad kan felet vara?
MVH/Jonas
Läcker kylvätska
-
FabiaGBG
- Bilmodell: Skoda Fabia 101HK
- Kontakt:
-
MrC
- Bilmodell: Octavia 2 RS
- Kontakt:
Sv:Läcker kylvätska
Du har ju bytt motor. Hade du inte det så hade jag sagt att toppackningen var kass. Klassiskt när vatten försvinner är att det förbränns i motorn pga trasig packning. Fyll på och kolla efter ett tag om mer försvinner. Om bilen ryker vitt ur avgasröret så kan det vara packningen.
-
FabiaGBG
- Bilmodell: Skoda Fabia 101HK
- Kontakt:
Sv:Sv:Läcker kylvätska
Ska in med bilen nästa fredag, synd att de inte har klippkort. Tydligen finns det något spårmedel som tillsätts i glykolen, som teknikerna skall kunna spåra och se vart det läcker med en lampa, låter som sci-fi.
-
korpen
- Bilmodell: Skoda RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Läcker kylvätska
Kan ju också vara så att dom inte luftat ur den ordentligt när dom byte motor. Borde dom ha gjort men det tar ju en stund så man vet inte dom kanske slarvade.
Korpen :)
Korpen :)
-
korpen
- Bilmodell: Skoda RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Läcker kylvätska
verkar enklare att trycksätta kylsystemet men jag e ju gamal så det där e väl det nya coola sättet ;)
-
MrC
- Bilmodell: Octavia 2 RS
- Kontakt:
Sv:Läcker kylvätska
Är du säker på att vattnet har försvunnit nu. Det kan vara så att det försvann precis efter verkstadsbesöket och då tror jag också på det som Korpen skrev. Dåligt luftad
-
Tintin
- Bilmodell: Skoda Octavia Rs
- Kontakt:
Sv:Sv:Läcker kylvätska
kan vara luftfickor i systemet. Men jag tippar på toppackning ändå nästan. Standard på modellerna. TRoligtvis inte fått i en klok packning i din motor. Men man vet ju inte.
Det är lång good will på toppackning.
//tintin
Det är lång good will på toppackning.
//tintin