Byta RSen mot en bensinare

I detta forum skriver vi om Skoda Fabia RS
Bunda
Bilmodell: Skoda Combi RS
Kontakt:

Byta RSen mot en bensinare

Inlägg av Bunda »

Ja, nu har vi verkligen börjat fundera på att byta bort vår lilla fabia rs mot en bensinare. Med dagens höga dieselpriser och den förbenade skatten på dieselbilar så är det inte längre lika attraktivt för oss att köra diesel =(

Vi har en fullt utrustad fabia rs -04:a. Ca 5000 mil på mätaren och ifylld servicebok. Skulle vilja ha lite förslag på vad för slags bensinare vi ska byta över till!!! Eftersom vår lägenhet har stigit som fan i värde så har vi möjlighet att lägga ut lite extra pengar vid ett eventuellt inbyte mot annan skoda, vilket är trevligt =)

Än så länge har vi ingen användning av kombi =) Vi tänker oss nog en bil i samma klass, eeeeeeeventuellt en sedan...

Som sagt, kom gärna med förslag!

/Bunda
d00m
Bilmodell: Seat Leon Cupra R
Kontakt:

Sv:Byta RSen mot en bensinare

Inlägg av d00m »

En Octavia RS kanske? ;)
Bunda
Kontakt:

Sv:Sv:Byta RSen mot en bensinare

Inlägg av Bunda »

Octavia RS =) Tanken har slagit mig... Men då får allt nån octavia RS-ägare övertyga mig =)

/Bunda
fabia rs
Bilmodell: Octavia RS II / Subaru Impreza GT

Sv:Sv:Sv:Byta RSen mot en bensinare

Inlägg av fabia rs »

Jag tycker att det är överkommliga pengar att köra diesel ,trots skatten .
Man har ju nästan en liten sport bil!!!! det kostar !!!

Kolla tex försäkringen på Octavia RS/Fabia RS
för mig är det ganska stor skillnad:):)

Hoppas du behåller din gocart

Mvh Karlzzon
Bunda
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Byta RSen mot en bensinare

Inlägg av Bunda »

Haha, jo, helst vill jag ju behålla go-carten... Men ekonomin måste få styra i det här fallet... Har inte räknat ut, på öret, än vad fabian kostar mig per månad men får nog sätta mig ner och göra en kalkyl ikväll...

Körde morsans Audi A3 2.0 FSI -04 häromveckan... Rackarns trevlig bil...

/Bunda
Bunda
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byta RSen mot en bensinare

Inlägg av Bunda »

Snackade precis med en kille på banken. Var inga problem om vi ville låna 50 000 till på lägenheten... Gissar att man borde kunna få ca 130-135 tusen för en fabia rs (efter en snabb kikning på Blocket.se) så då har man kanske 180 tusen att leta bil med =)

Förslag?

/Bunda
rubank
Bilmodell: Skoda Octavia RS (överlämnad till ny entusiast..)
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byta RSen mot en bensinare

Inlägg av rubank »

om du raskar på kan du få min RS för de pengarna, only today my friend, special price for you! :)
/Anders
Mick2
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byta RSen mot en bensinare

Inlägg av Mick2 »

köp min -04 RS, 1100mil. 157000kr :-))

/M
Trigger
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byta RSen mot en bensinare

Inlägg av Trigger »

"Gissar att man borde kunna få ca 130-135 tusen för en fabia rs"

Lycka till... inte för att priset är helt fel kanske, uten för att marknaden för en sådan bil är i det närmaste obefintlig (tror jag).
Som du själv säger så är det svårt att få bra totalekonomi i den kärran.
Bunda
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byta RSen mot en bensinare

Inlägg av Bunda »

Skrivet av : anders b (rubank). Datum : Idag 10:28
----------------------------------------------------------------------------om du raskar på kan du få min RS för de pengarna, only today my friend, special price for you! :)
/Anders

Hahahahaa, precis sådär lät kineserna som ville sälja allehanda tröjor, skjortor och skor till mig på vår semester i kina som jag är nyss hemkommen ifrån =) Word!!!

Skrivet av : Mikael Engström (Mick2). Datum : Idag 10:30
--------------------------------------------------------------------------------
köp min -04 RS, 1100mil. 157000kr :-))

/M

Gör gärna affär med er helyllekillar på skodaklubben men först och främst måste låneansökan gå igenom (som den visserligen skulle göra per automatik men pappersexcersisen tar ju ändå ett par dagar). För det andra måste fabi rs:en avyttras för ungefär 135 papp och det vet man ju inte hur lång tid det tar...

Sen måste ni övertyga mig om varför jag ska köpa en Octavia RS när jag kan få en väldigt trevlig Audi A3 2.0 FSI som har en sjuhelsikes komfort och körglädje!!! Men, kom igen bara, övertyga mig så kanske vi gör affär i framtiden =)

/Bunda
Bunda
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byta RSen mot en bensinare

Inlägg av Bunda »

"Lycka till... inte för att priset är helt fel kanske, uten för att marknaden för en sådan bil är i det närmaste obefintlig (tror jag).
Som du själv säger så är det svårt att få bra totalekonomi i den kärran."

Vafan, jobbar du som realist eller ;-) Man ska alltid utgå från att allt löser sig, det är mitt motto =)

/Bunda
Trigger
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byta RSen mot en bensinare

Inlägg av Trigger »

:)

Tänkte också slänga med ett utlägg om hur dålig affär det är att låna på lägenhetan för att köpa bil:)

Men jag avstår...
fabia rs
Bilmodell: Octavia RS II / Subaru Impreza GT

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byta RSen mot en bensinare

Inlägg av fabia rs »

En tanke ställare !!!!! man får en ny Octavia RS för 190 000
-195 000:- inklusive massa extra grejjer !!!!!:):)

Mvh Karlzzon
Bunda
Kontakt:

Sv:v:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byta RSen mot en bensinare

Inlägg av Bunda »

Skrivet av : Martin Sunemar (Trigger). Datum : Idag 11:38
--------------------------------------------------------------------------------
:)

Tänkte också slänga med ett utlägg om hur dålig affär det är att låna på lägenhetan för att köpa bil:)

Men jag avstår...

Joooo, det är ju inte det att man är tappad bakom en vagn. Men det råkar vara så att vi har väldigt lite lån på lägenheten och den har dessutom ökat med värde med, i runda slängar, 100% på under ett år. Så, ekonomiskt sett, berör det oss inte så mkt om vi lånar 50 papp till bilköp...

Skrivet av : Karlzzon (fabia rs). Datum : Idag 11:50
En tanke ställare !!!!! man får en ny Octavia RS för 190 000
-195 000:- inklusive massa extra grejjer !!!!!:):)

Mvh Karlzzon

Ska kika närmre på det. Låter intressant! Hehe, tur att chefen inte stoppar in huvudet på kontoret och ser att jag bara sitter på internet idag =)

/Bunda
Trigger
Kontakt:

Inlägg av Trigger »

"Joooo, det är ju inte det att man är tappad bakom en vagn. Men det råkar vara så att vi har väldigt lite lån på lägenheten och den har dessutom ökat med värde med, i runda slängar, 100% på under ett år. Så, ekonomiskt sett, berör det oss inte så mkt om vi lånar 50 papp till bilköp... "

Nej det är klart... 50loppor gör väl kanske varken till eller ifrån.
mikael.andersson
Bilmodell: Porsche Boxster
Kontakt:

Inlägg av mikael.andersson »

Räcker ju med att köra en Octavia RS.. Sen är man övertygad..
Bunda
Kontakt:

Inlägg av Bunda »

Skrivet av : Martin Sunemar (Trigger). Datum : Idag 13:08
"Joooo, det är ju inte det att man är tappad bakom en vagn. Men det råkar vara så att vi har väldigt lite lån på lägenheten och den har dessutom ökat med värde med, i runda slängar, 100% på under ett år. Så, ekonomiskt sett, berör det oss inte så mkt om vi lånar 50 papp till bilköp... "

Nej det är klart... 50loppor gör väl kanske varken till eller ifrån."

Uj, kom på mig själv med att låta dryg. Hrrm, alltså, 50 papp är ju såklart mkt pengar men det jag menade var att det inte kommer att göra någon skillnad på våra månatliga inbetalningar på bostadslånet...

Var inne och kikade på DinBil.com. När ni skriver octavia RS, menar ni då, exempelvis, den nya octavian med 2.0 FSI? För någon octavia rs-modell står det ju inget om på sidan? Kanske är en puckad fråga men om man aldrig frågar något så lär man sig heller inget =)

/Bunda - rätt ödmjuk ibland!
Trigger
Kontakt:

Inlägg av Trigger »

Det är just det som är problemet med att ta lånet på bostaden.
..nu kommer utlägget ändå :)

Det försvinner aldrig ! kortaste hypotekslånen brukar löpa på 10år och visst kommer inte din månadskostnad öka med mer än kanske ett par hundringar. Men i det långa loppet så är ÄR det en dålig affär så är det bara.

Egentligen skall jag inte säga något:) jag köpte min RS för pengar jag gjort på en lägenhetsförsäljning. Dock var det inte av upplånade pengar på ett uppskattat värde...

Nog med predikningar :) köp !!
Bunda
Kontakt:

Inlägg av Bunda »

Hahaha Trigger! Precis samma sak som killen på banken sa, minus att det är en dålig affär såklart...

Äsch, jag är en rätt sorglös snubbe (med en sambo som är funtad på samma sätt, tack o lov)... Så det där med om jag gör en dålig affär med ett par hundringar per månad kan kvitta lika... Inget går ju upp mot Bilen med stort B! Eller hur ;-)

Men låt oss leka med tanken att jag kan lägga allt mellan 150-200 då... Vad skulle ni rekommendera? Jag är ju väldigt förtjust i fabia rs:en men nu är det dags för en bensinare...

Ska man sikta på en ny octavia 2 2.0? Finns Octavia 2 som RS än? Eller ska man sikta på en octavia RS med 2 år på nacken?

Hmmm, kanske skulle dra och provköra efter jobbet...

/Bunda
d00m
Bilmodell: Seat Leon Cupra R
Kontakt:

Inlägg av d00m »

Octavia 2 RS är ju på g, men gamla RS är ju SÅ mycket snyggare tycker jag! En Octavia RS modell 1 kan du få för ganska hyggliga pengar som det verkar, nåt schyst ex. går säkert att hitta runt 130'000 eller så, säkert billigare också. Och som någon skrev, räcker att köra så är man övertygad, speciellt med ett trimchip i! :)
Skriv svar