Bromsskrap!!

I detta forum skriver vi om Skoda Felicia.
mathias71
Bilmodell: Felicia
Kontakt:

Bromsskrap!!

Inlägg av mathias71 »

Har en Felicia-99 1,3 på 3900 mil.När bilen har stått över natt och på morgonen när jag åker iväg och bromsar så skrapar det men det försvinner efter ett tag,när man har bromsat några gånger.Kan det var fukt och kallt???Har haft bilen på verkstad i Aug-07 för bromsen låg på ibland.Belägg och bromsskivor var helt ok enligt servicekillen (allt bytt 05) och det fanns mycket mm kvar på beläggen. Vad kan detta vara??
kgha
Bilmodell: Skoda Felicia kombi
Kontakt:

Sv:Bromsskrap!!

Inlägg av kgha »

Kommer ljudet framifrån - och försvinner efter bara en eller ett par inbromsningar - så är det fukten. Det lägger sig lite rost på blanka bromsskivor på bara några timmar. Inget att bry sig om.

Kommer det bakifrån så kan det vara rost men också skräp i trummorna (men då håller ljudet förstås i sig). Kan på sikt göra trummorna repiga så det kan vara idé att plocka av och blåsa rent ordentligt.

Detta gäller för ett "snällt" skrapljud. Låter det skarpt - metall mot metall - är det ett belägg som är slut. Även om de kollades för inte länge sedan kan det hända att själva belägget släpper från klossen. Då blir det nog nya skivor också.
mathias71
Kontakt:

Sv:Sv:Bromsskrap!!

Inlägg av mathias71 »

Skrapljudet kommer framifrån och skrapljudet försvinner efter ett par inbromsningar.Det kanske inte är något att bry sig om,men det är lite irriterande.Får sätta på stereon på högsta volym så slipper jag höra det till en början.
mathias71
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Bromsskrap!!

Inlägg av mathias71 »

Är det något som man kan åtgärda själv mot detta hemska ljud???Är tacksam för svar.
kgha
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Bromsskrap!!

Inlägg av kgha »

Om det handlar om rostbeläggning pga fuktigt väder kan man inte göra annat än att hoppas på väderomslag eller bygga ett garage ;) av naturliga skäl kan man inte fetta in bromsskivorna...

Men när du skriver att ljudet är "hemskt" blir jag lite fundersam. Min erfarenhet är att detta ljud visserligen är fullt hörbart men ganska oförargligt och som sagt försvinner det efter bara ett par inbromsningar.

Just att det försvinner för dig också talar visserligen för att det är ofarligt. Om sedan också en verkstad tittat på det utan att hitta något fel skulle jag personligen nog vänta tills det är dags att byta belägg. Såvida det inte blir värre förstås.

Jag föreställer mig att med lätt slitna bromsskivor med en liten "kant" så får rosten lätt fäste precis mellan kanten och slitytan. Därmed borde problemet bli mindre med helt fräscha skivor. Så om du börjar bli desperat är det nog bara att byta skivor (plus belägg förstås) och göra ren/smörja upp bromsoken ordentligt och sedan hoppas på det bästa.
Stubbe
Bilmodell: Skoda felicia kombi 1,6
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Bromsskrap!!

Inlägg av Stubbe »

Hej. Min felicia gav också ifrån sig ett skrapande ljud ifrån främre vänster broms när man bromsade, fämst i låga hastigheter. Jag utgick ifrån att det var belägget som var slut och köpte nya. När jag bytte såg jag till min förvåning att beläggen som satt på inte var ett dugg slitna. Dom var i princip lika tjocka som de nya jag köpte, men jag bytte ut dom iallafall och problemet upphörde. Jag vet inte varför dom gamla skrapade. dom såg helt fräscha ut. men testa att byta. Det är inte svårt och ett par belägg ifrån biltema kostar inte mycket.
mathias71
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bromsskrap!!

Inlägg av mathias71 »

Skivor och bromsbelägg bytt Hösten 2005.Bilen hade då gått 2900 mil och nu har den gått 4000 mil.Så belägg kan det inte vara + att på verkstaden-07 sa dom att dom var ok och behövdes ej bytas, då hade bilen gått 3700 mil.Belägg ska väl hålla längre än så.Tror iallafall på fuktigt väder och att det är kallt som varmt eller så kanske dom inte är inbromsadeDom sa inget på besiktningen om det, den var i April-07 bilens mil antal var då 3500.Vilken följetong det blev.Är tacksam för svar.Mvh Tummen mitt i handen.
kgha
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bromsskrap!!

Inlägg av kgha »

Nej, normalt ska belägg hålla mycket längre än så. Eftersom du låtit verkstaden kolla dem så gör som du skrev i ett tidigare inlägg, vrid upp volymen på stereon och hör vad de säger i besiktningen nästa gång.
Skriv svar