Höger strålkastare för högt inställd
-
Stubbe
- Bilmodell: Skoda felicia kombi 1,6
- Kontakt:
Höger strålkastare för högt inställd
Besiktigade bilen idag och fick nedslag på att höger strålkastare bländar andra trafikanter för att den är för högt inställd. Har inte ens tittat på strålkastaren själv ännu, men jag tänkte ändå höra här om det är någon som vet om detta är krångligt att fixa på egen hand? Det låter ju som ett enkelt problem, men man vet ju aldrig. Jag har inte mer meckarvana än att jag bytt bromsklossar, glödlampor och vindrutetorkare förut.
-
mathias71
- Bilmodell: Felicia
- Kontakt:
Sv:Höger strålkastare för högt inställd
Hade själv så på min Felicia men att lyset stod för lågt på höger sida.Tydligen finns det en höj och sänkfunktion som man kan ta bort och låsa strålkastaren i det fastläge som det ska vara i.Det gjorde damen som hade bilen före mig.Det kostade på Söderbergs ca 600kr att göra.
-
kgha
- Bilmodell: Skoda Felicia kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Höger strålkastare för högt inställd
Enkelt att justera strålkastarna utan verktyg. Två ställskruvar med plastvred i överkant på varje strålkastare, nås från motorrummet: den yttre (närmast skärmen) reglerar höjden, den inre inställningen i sidled. Den på högersidan är lite svåråtkomlig om man har stora händer men det går.
Pajad höjdinställning från kupén är ett vanligt feliciafel men då brukar de stå för lågt och inte gå att höja tillräckligt, så jag tror inte du behöver grubbla på det. Annars går det att lossa mekanismen från strålkastaren (bajonettfattning) och skruva på "styrpinnen" eller vad den kan kallas och på så sätt få det rätt.
Pajad höjdinställning från kupén är ett vanligt feliciafel men då brukar de stå för lågt och inte gå att höja tillräckligt, så jag tror inte du behöver grubbla på det. Annars går det att lossa mekanismen från strålkastaren (bajonettfattning) och skruva på "styrpinnen" eller vad den kan kallas och på så sätt få det rätt.
-
Stubbe
- Bilmodell: Skoda felicia kombi 1,6
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Höger strålkastare för högt inställd
Tack för hjälpen. Det låter ju inte så avancerat. Ska fixa det nästa vecka då jag har tillgång till en haynes reparationshandbok. Skall även byta ut min fula bagagelucka då mot en nästan ny fräsch lucka. Perfekt att man kan få hjälp och tips här så man lär sig något. Har ju inte råd att gå till verksaden för minsta smågrej.
-
wertok
- Bilmodell: Superb kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Höger strålkastare för högt inställd
Skumt och sniket att inte besiktningsmannen fixade det till dig på plats det brukar dom göra...