Nycklad bil, värt att lacka om?

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
Skriv svar
weezer
Bilmodell: Skoda octavia
Kontakt:

Nycklad bil, värt att lacka om?

Inlägg av weezer »

Fick min Fabia repad i veckan, en 12-15 cm lång repa på bakskärmen. Hyggligt djup, den känns med nageln när man drar över den.

Självrisk 3700:-...relativt omfattande omlackning sa Autoforum i Göteborg iallafall.

Känns inte riktigt som att jag får igen de pengarna den dagen när jag kränger bilen. Ska jag bara få det "bättrat" på lackverkstad, eller vad tycker ni?
maverick
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Nycklad bil, värt att lacka om?

Inlägg av maverick »

Man måste inte lacka om hela bilen. En bra lackerare kan ta sektioner.
weezer
Kontakt:

Sv:Sv:Nycklad bil, värt att lacka om?

Inlägg av weezer »

Jag ska åka runt lite imorrn och kolla med verkstäderna, men på Autoforum (som iofs är kända för att ta ut mkt) lät det som bakskärm, ner mot tröskeln, och upp ovanför bakersta rutan upp mot taket..

en liten sketen repa liksom...? samma gubbe sa iofs att de skulle lacka hela huven för ett stenskott jag hade...:-/
boston3
Bilmodell: Skoda pick-up
Kontakt:

Inlägg av boston3 »

[quote]Fick min Fabia repad i veckan, en 12-15 cm lång repa på bakskärmen. Hyggligt djup, den känns med nageln när man drar över den
Självrisk 3700:-...relativt omfattande omlackning sa Autoforum i Göteborg iallafall.
Känns inte riktigt som att jag får igen de pengarna den dagen när jag kränger bilen. Ska jag bara få det "bättrat" på lackverkstad, eller vad tycker ni?[/quote]
Åk in till nån lacknisse å hör vad hanska ha svart-lacka en bakskärm+lite till borde du klara för runt 2-3000kr svart.Då sparar du en slant upp till självrisken.
maverick
Kontakt:

Inlägg av maverick »

Oftast måste man ta hela sektionen, till exempel hela huven, för att man inte ska få synliga nyansskillnader.
Thomas33
Bilmodell: Skoda Felicia och Octavia RS
Kontakt:

Inlägg av Thomas33 »

Finns firmor som bara lackar själva skadan. Då slipper du att få färgskillnad på lackerad och omlackerad plåt.
Kolla tex:
http://www.smartrepair.se/default.asp
http://www.repfix.se/

En del DITEC anläggningar gör också dellackering:
http://spotrepair.se/
weezer
Kontakt:

Inlägg av weezer »

Tack! Bor i Göteborg så ska kolla med en Ditec-verkstad där.
Landell
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Nycklad bil, värt att lacka om?

Inlägg av Landell »

Om du har en repa så kan man inte lacka bara repan måste ni ju förstå.. Man lackar då hela bakskärmen o lägger skarvarna där man inte kan se dem..

Det du sa om huven.. Man MÅSTE lacka hela huven om man ska lacka stenskott, annars måste man lägga i stenskotten med färg.. Men det är ju inte samma sak.. Men om du ska ta det på självrisken så är det ju bara att lacka det.. Blir ju snyggast så..
Thomas33
Bilmodell: Skoda Felicia och Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Nycklad bil, värt att lacka om?

Inlägg av Thomas33 »

Marcus:
Nu hänger du nog inte riktikt med, för det går att laga repor i lacken och stenskott UTAN att man tar ett helt parti.
Tex fade-out metoden använder airbrush och polerar sedan upp området, så att det blir en osynlig reparation.
MrC
Bilmodell: Octavia 2 RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Nycklad bil, värt att lacka om?

Inlägg av MrC »

Min grabb hade skrapskada på kofångaren fram. Ditec fixade det utan att lacka hela kofångaren, och när han rullade ut bilen så syntes det inte att bilen varit repad. Otroligt bra resultat. Inte dyrt heller, kommer dock inte ihåg priset.
weezer
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Nycklad bil, värt att lacka om?

Inlägg av weezer »

Jag fick ett pris på 400 spänn från Ditec, det var ifyllnad och rubbning (en del av repan går att rubba, en del går djupare) så det är inte så mycket att snacka om direkt...
MattisH
Bilmodell: Toyota Avensis
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Nycklad bil, värt att lacka om?

Inlägg av MattisH »

Detta var en bra tråd. Ska höra med Ditec i hässleholm då tjejen har fått ett skrapmärke bak på kofångaren.
maverick
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Nycklad bil, värt att lacka om?

Inlägg av maverick »

Nä, det var ett riktigt bra alternativ.
Blackabel
Bilmodell: skoda fabia combi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Nycklad bil, värt att lacka om?

Inlägg av Blackabel »

själv skulle jag aldrig göra en "spotrepair". men det handlar om vilka krav man har. tro mig, det kommer synas senare om man inte målar hela bakskärmen+tröskel+över dörrarna ner på a stolpen. (jobbar själv på en bilskadefirma)
weezer
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Nycklad bil, värt att lacka om?

Inlägg av weezer »

Trådskaparn här. Jo visst, det blev på intet sätt osynligt men det funkar iallafall, repan var inte tokstor å antingen så slantar jag upp 3500 för självrisken eller så drar mand et vid en försäljning i form av värdesänkning, men jag har inte lust att lägga den slanten just nu så de 300:- det kostade funkar för att förhindra rostangrepp mm iallafall.
Skriv svar