ny bil, etanol

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia 2.
bjernler
Bilmodell: Octavia 1.6 Elegance Greenline
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:ny bil, etanol

Inlägg av bjernler »

nytt bud från handlaren :(
Lördag får jag den.
Jag har hört siffror på 091-1l etanol/mil, skall verifiera detta.
Tänkte faktiskt tanka en tank etanol och mäta snittet, jag har ju samma maskin i min nuvarande -06 så det blir lätt att kunna räkna ut vad den tar med "min" körning. 06:an tar 0,7-0,72l bensin/mil blandad körning enligt maxidot-instrumentet.
Kabben
Bilmodell: Skoda Rapid Spaceback
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:ny bil, etanol

Inlägg av Kabben »

Du ska nog inte tanka ren e85 i din bil om det inte är en "flexifuel" bil.

Den får spader över 65% etanol, det lovar jag dej.
maverick
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:ny bil, etanol

Inlägg av maverick »

Han har ju bestället en Octavia E85. Läs tråden en gång till. ;)
bjernler
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:ny bil, etanol

Inlägg av bjernler »

kört ca 8,5 mil med nya bilen idag på etanol. Förbrukningen låg enl maxidot på 0.92
uslingen
Bilmodell: Skoda Octavia II RS 2,0 TFSI
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:ny bil, etanol

Inlägg av uslingen »

Citerar servicepersonal på VAG i Gbg:
Bilar med motoroljor av s.k. longlifetyp har som regel längre mellan serviceintervallerna.
Gemensamt för longlifeoljor är att dom är lite "tunnare" och därför försvinner fortare ur motorn men det varierar beroende på ägarens körstil.
Det är inte ovanligt med dynamisk serviceintervall men hur ofta sevicemindern pockar på hänger också ägarens körstil.
Att bilar drar mer olja när dom är nya beror på att dagens motorer har mera lättmetalldelar än förr.
Lättmetallen drar åt sig olja som en svamp i början för att över tid bli mättad.
YOWSER!
bjernler
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:ny bil, etanol

Inlägg av bjernler »

[quote]Citerar servicepersonal på VAG i Gbg:
Bilar med motoroljor av s.k. longlifetyp har som regel längre mellan serviceintervallerna.
Gemensamt för longlifeoljor är att dom är lite "tunnare" och därför försvinner fortare ur motorn men det varierar beroende på ägarens körstil.
Det är inte ovanligt med dynamisk serviceintervall men hur ofta sevicemindern pockar på hänger också ägarens körstil.
Att bilar drar mer olja när dom är nya beror på att dagens motorer har mera lättmetalldelar än förr.
Lättmetallen drar åt sig olja som en svamp i början för att över tid bli mättad.
YOWSER!
[/quote]

Det kan inte stämma helt. Visst vart högerfoten tyngre efter inkörning i ca 2-300 mil, men att min gamla skulle hinka olja som en alkoholist hinkar sprit först efter drygt 4000 mil är märkligt. (borde ju vara "mättad" då)

Hursom, har nu passerat 20 mil med nya bilen och har en snittförbrukning på 0,92l E85/mil blandad körning.
B-ware

Sv:ny bil, etanol förbrukning.

Inlägg av B-ware »

Körde hem min nya Octavia kombi från Sunne till Stockholm i helgen,drog c:a 0,8 l etanol/mil (drygt 35 mil) Blandad "Stockholmskörning" har dragit knappt 1 l etanol / mil.
Gu
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Sv:ny bil, etanol förbrukning.

Inlägg av Gu »

Har läst om alla som har bilar törstiga på olja. Ni som byter själv mellan service, byter ni både olja och olje filter? Räcker det inte med att man fyller på med olja så den klarar sig fram tills den ber om service? Eller har lampan om service redan tänts?
bjernler
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:ny bil, etanol förbrukning.

Inlägg av bjernler »

[quote]Har läst om alla som har bilar törstiga på olja. Ni som byter själv mellan service, byter ni både olja och olje filter? Räcker det inte med att man fyller på med olja så den klarar sig fram tills den ber om service? Eller har lampan om service redan tänts?[/quote]

på min gamla handlade det inte om att "bara fylla på", utan det gick åt ca 5-6 liter på 3000 mil. Fyllde på när bilen sade till (PIIIING, check oil level)
Fick tipset att ha oljan på "halva markeringen", eftersom den tydligen "pressar ut mer om den är väl påfylld" enl VAG. Dummaste jag hört på länge enl. mig.

Nåväl... hoppas jag slipper detta på min nuvarande.
Skriv svar