Vattenläckage
-
Axl
- Bilmodell: Golf TSI
- Kontakt:
Vattenläckage
Någon mer Fabiaägare som drabbats av samma fel som mig? Har en Fabia -01 som rullat 4000 mil och inte tål vatten! Varje gång det regnar eller om man tvättar bilen så har man en sjö på golvet framför baksätet, vatten som rinner rakt genom dörrklädseln i bakdörrarna.
Enligt Bilmetro är det en list som sitter mellan inre och yttre dörrplåten som är problemet. När den kommer i kontakt med ämnet den ska täta mot, dvs vatten, så tål den inte detta, utan ruttnar sönder! Efter lite drygt 2 år... Enligt mig så borde detta vara någon form av material/konstruktionsfel när en nästan ny bil inte tål lite regn, men inte då!!!
Bilmetro konstaterar att:"Listen är av dålig kvalité och vi har bytt den på flera bilar tidigare". Sedan talar man bara om hur många tusen det kommer att kosta mig att fixa felet. Har även varit i kontakt med Svenska Volkswagen ett antal gånger och de tycker att detta är något man får acceptera på deras produkter.
Enligt Bilmetro är det en list som sitter mellan inre och yttre dörrplåten som är problemet. När den kommer i kontakt med ämnet den ska täta mot, dvs vatten, så tål den inte detta, utan ruttnar sönder! Efter lite drygt 2 år... Enligt mig så borde detta vara någon form av material/konstruktionsfel när en nästan ny bil inte tål lite regn, men inte då!!!
Bilmetro konstaterar att:"Listen är av dålig kvalité och vi har bytt den på flera bilar tidigare". Sedan talar man bara om hur många tusen det kommer att kosta mig att fixa felet. Har även varit i kontakt med Svenska Volkswagen ett antal gånger och de tycker att detta är något man får acceptera på deras produkter.
-
tiger
- Bilmodell: Skoda Octavia Rs
- Kontakt:
Sv:Vattenläckage
Kolla skroten om du få tag beg lister.
MVH
RsTiger
MVH
RsTiger
-
Axl
- Kontakt:
Sv:Sv:Vattenläckage
Blir nästan nya dörrar man får leta efter eftersom "listerna" sitter inuti dörrarna.
-
Tobbe80
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Vattenläckage
Åhh förbannade vattenläckage.... när det gäller fabia så har jag själv åtgärdat ett antal va-läckor..
Det kan va allt från gummilister till otäta karossfogar.
Vanligast är dörrplåtarna, sitter skumgummitätning som löses upp när det bli fuktigt, brukar vi byta ut mot svart fogtätning.
Sen så kan den läcka vid vä sida torpeden, beror på dåligt kittat i skarv vid skärm mot torped.
Sen så kan det även va gummilisterna runt dörrarna
OBS.... Seat Leon är ännu värre, ett rullande badkar med spanskt temprament :) det roliga är att dom flesta bilar vi får in kan vi ej lämna garanti på... pris från ca 3-4000 - 11-12000:- som kund får betala glatt
Det kan va allt från gummilister till otäta karossfogar.
Vanligast är dörrplåtarna, sitter skumgummitätning som löses upp när det bli fuktigt, brukar vi byta ut mot svart fogtätning.
Sen så kan den läcka vid vä sida torpeden, beror på dåligt kittat i skarv vid skärm mot torped.
Sen så kan det även va gummilisterna runt dörrarna
OBS.... Seat Leon är ännu värre, ett rullande badkar med spanskt temprament :) det roliga är att dom flesta bilar vi får in kan vi ej lämna garanti på... pris från ca 3-4000 - 11-12000:- som kund får betala glatt
-
Tobbe80
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Vattenläckage
du kan demontera dörrplåten själv om du vill, inga problem så spara pengar....... kolla bara va det läcker först
-
Axl
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vattenläckage
Har du någon ungefärlig siffra på hur många Fabior ni åtgärdat? Vore bra att veta.
-
Tobbe80
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vattenläckage
kan jag inte säga !!!! har själv nog gjort ca 20 tal... o¨det e skit :) lägger massa tid på det och det får ja ingen lön för då jag går på accord
-
Axl
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vattenläckage
Jaha, det är så pass vanligt alltså!! Här i stan svarar inte verkstaden när jag vill veta hur många som åtgärdats.
I svaren jag fått från Svenska Volkswagen menar man att det är ett problem som endast drabbat ett fåtal bilar...riktigt skitsnack!
Jag litar garanterat mer på ditt svar!
I svaren jag fått från Svenska Volkswagen menar man att det är ett problem som endast drabbat ett fåtal bilar...riktigt skitsnack!
Jag litar garanterat mer på ditt svar!
-
Tobbe80
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vattenläckage
jag har inte heller tillåtesle att sprida ut dessa uppgifter, det ska stanna inom koncernen. men det är ett antal bilar det handlar om...
Sen spelar det ju roll var man bor hör i landet, borås e ju rätt blött.
Men det är ett stort problem helt klart eftersom att det handlar om även nyare bilar.
Sen spelar det ju roll var man bor hör i landet, borås e ju rätt blött.
Men det är ett stort problem helt klart eftersom att det handlar om även nyare bilar.
-
Axl
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vattenläckage
Jo, jag förstår att man inte vill att alla problem man har kommer fram.
Det som retar mig allra mest är att det verkar som Svenska Volkswagen tror att alla Fabiaägare är gamla tanter/gubbar som inte törs säga ett pip, utan ser glada ut och betalar ett antal tusenlappar för att få sin nästan nya bil att tåla regnväder!
Men det tänker inte jag göra...
Det som retar mig allra mest är att det verkar som Svenska Volkswagen tror att alla Fabiaägare är gamla tanter/gubbar som inte törs säga ett pip, utan ser glada ut och betalar ett antal tusenlappar för att få sin nästan nya bil att tåla regnväder!
Men det tänker inte jag göra...
-
Macke
- Bilmodell: RS combi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vattenläckage
Sverker brukar lösa problem åt många.....
-
Axl
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vattenläckage
Jodå, han har redan fått ett mail från mig.
-
Tobbe80
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vattenläckage
Jag lider med dig..... att inte SvenskaVolkswagen kan ta detta på garanti... vi har haft kunder som haft upp mot 15000:- att lägga upp.
Förstår att vi har så många missnöjda kunder..
Det handlar ju trots allt om ett fabrikations fel, och att kunderna ska få ta skiter tolererar jag inte. Men det börjar bli lite bättring nu som det ser ut, dom har ev nåt nytt på gång...nån slags goodwill få se
Förstår att vi har så många missnöjda kunder..
Det handlar ju trots allt om ett fabrikations fel, och att kunderna ska få ta skiter tolererar jag inte. Men det börjar bli lite bättring nu som det ser ut, dom har ev nåt nytt på gång...nån slags goodwill få se
-
Axl
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vattenläckage
Jo det känns ju lite surt...Speciellt när det rör sig om en komponent som sitter helt skyddad och jag som ägare har ju knappast kunnat förstöra den. Ok, Svenska Volkswagen svarar i sina mail att: "Det finns ingen på förhand fastsälld tid hur länge en komponent i en bil ska hålla." Det kan ju tom jag fatta, men lite längre än 2 år hade man ju hoppats på.
Jag var in igen hos återförsäljaren här i stan idag för att försöka få ett ungefärligt svar på hur många bilar som åtgärdats hos dem. Det enda som hände var att man blev idiotförklarad :) Har hört lite rykten om att även Octavian haft samma bekymmer, i sådant fall tycker man ju att det borde ha rättats till på Fabian som är en nyare modell?
Jag var in igen hos återförsäljaren här i stan idag för att försöka få ett ungefärligt svar på hur många bilar som åtgärdats hos dem. Det enda som hände var att man blev idiotförklarad :) Har hört lite rykten om att även Octavian haft samma bekymmer, i sådant fall tycker man ju att det borde ha rättats till på Fabian som är en nyare modell?
-
Tobbe80
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vattenläckage
octavia 97 hade vattenläckage vid pollenfilter,¨åtgärdades snabbt-.... till mitten av 98
-
MartinS
- Bilmodell: Volvo V40 och Kadett GSi 16v
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vattenläckage
Vad är det man bör titta på vid pollenfiltret för att se om läckagerisken är åtgärdad?
/Martin
/Martin
-
Tobbe80
- Kontakt:
svårt att se... om man inte vet skillnaden.. den gammla hade annan kåpa vid ruta, dom bytte senare denna mot en med bättre avrinning. gäller nästan bara förseriebilar.... så det va ej mycket problem med dom
-
MartinS
- Bilmodell: Volvo V40 och Kadett GSi 16v
- Kontakt:
Så om man har en octavia-98 som är uttagen i slutet på 97, men som inte läckt något där så kan man va lugn, eller vad tror du?
/Martin
/Martin
-
Tobbe80
- Kontakt:
har den inte läckt hittils så e det lungt :) nää dom som va ute på marknaden är åtgärdade
-
Axl
- Kontakt:
Någon här som vet namnet på någon chef inom Svenska Volkswagen? Ju högre desto bättre, börjar bli less på att aldrig få tag på någon annan än kundservice...