Överdrivet varmt motor

I detta forum skriver vi om Skoda Felicia.
MM
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Överdrivet varmt motor

Inlägg av MM »

Hej
På senare tid har min 1,3 motor börjat bli överdrivet varmt. Nästan alla motorpackningar har gett sig och olja har börjat läcka från nästan alla ställen inklusive oljetråget.
Min slutsats är att nånting är paj i kylarsystemet. Men sen vet jag inte om felet ligger i vattenpumpen, eller kanske kylarvätskan som behöver förnyas, termostat osv.
Kylarnivån är ok. Ingen olja i kylarvätskan. Temperaturen har aldrig stigit till de röda strecket.
Är det någon som vet vad detta beror på?
Tacksam för tips
Med vänliga hälsningar
Roger
Bilmodell: Skoda Octavia Combi elegance
Kontakt:

Sv:Överdrivet varmt motor

Inlägg av Roger »

Hur vet du att någonting är "paj" i kylsystemet?
Kontrollera till att börja med att både övre och undre kylvätskeslangen till kylaren är varma när motorn är varm. Om den ena bara är "fisljummen" fast motorn är riktigt varm tyder det på en felaktig termostat -eller en trasig kylvätskepump, fast det är ju enklast i så fall att börja med att prova att byta termostat.
Skulle också kunna var så att din kylfläkt inte startar när den ska, typ om motorn står och går på tomgång väldigt länge eller så...
Kolla detta till att börja med.
Om det inte är fel på kylsystemet som du tror, och motorn läcker olja som ett såll tyder väl det närmast på att det blir övertryck i vevehuset. Kontrollera därför också vevhusventilationen.
MM
Kontakt:

Sv:Sv:Överdrivet varmt motor

Inlägg av MM »

tack så mycket för tipsen jag kommer göra som du säger och återkomma
MM
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Överdrivet varmt motor

Inlägg av MM »

Hej igen
Den övre kylarslangen är varm men den undre är kall(ljummet). Jag kommer kolla termostaten. Men om felet ligger i vattenpumpen hur kontrollerar jag detta?
Skriv svar