Ombesiktning!!!

I detta forum skriver vi om Skoda Felicia.
mathias71
Bilmodell: Felicia
Kontakt:

Ombesiktning!!!

Inlägg av mathias71 »

Fick ombesiktning på min Skoda pga av Färdbroms bromskraftfördelning,fram,bromsverkan ojämn.Bromsvärderna Vä fram 0,9 Hö fram 2,0.Jag som inte kan något om bilar,varför uppstår detta och vad kan det vara för fel,kostar det mycket att rätta till.Bilen har gått 4400 mil-99.Skivor och belägg bytta -05 bilen hade då gått 3500 mil.Hade problem med hö fram broms -07 anliggande.Verkstadskillarna bedömde då att det behövdes ej byta skivor el bromsbelägg.Ett glidstift behövdes då smörjas upp.Och allt blev ok.Tacksam för svar.Ha en trevlig helg!!!!
dieselpalm

Sv:Ombesiktning!!!

Inlägg av dieselpalm »

Gissar på att minst en glidhylsa (stift?) har börjat kärva, eller att kolven kärvar. Troligen räcker det med en liten service med smörjning/rengöring.
Är det alltför rostigt så kan du behöva byta bromsok.
mathias71
Bilmodell: Felicia
Kontakt:

Sv:Sv:Ombesiktning!!!

Inlägg av mathias71 »

Måste man byta bromsok på bägge sidor???Tumme mitt i handen.Ibland måste man ställa dumma frågor annars får man ju inget svar och lär sig inte.
boston3
Bilmodell: Skoda pick-up
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Ombesiktning!!!

Inlägg av boston3 »

[quote]Måste man byta bromsok på bägge sidor???Tumme mitt i handen.Ibland måste man ställa dumma frågor annars får man ju inget svar och lär sig inte.[/quote]
Nope de behöver man inte,man byter de oket som e dåligt.Men det e ju inte fel att byta båda när man endå håller på-dom e billiga ca 700kr/st. Eller oxå gör du som jag brukar göra(har hållit på med äldre oplar o usa-bilar massa år å dom finns det inte ok att få tag i)så jag brukat plocka isär oket-lätt om det inte e helt ihoprostat-köp en reparationssats till oket(packningar mm) sist jag köpte till felicia/pick-up betalade jag 75kr för repsatsen.Så repsats,ny luftnippel,bromsvätska mm smått,så har du fixat båda oken för några hundringar.
boston3
Bilmodell: Skoda pick-up
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ombesiktning!!!

Inlägg av boston3 »

[quote]Tror ni att detta problem kommer att lösas???Eftersom inte jag kan något om bilar,så måste jag lämna in bilen till en verkstad,tyvärr.Men jag kommer tala om för er vad som vad fel på denna bil.Tycker att jag har lagt ut mycket pengar på denna relativt nya bil.Först anliggande broms-07 1400kr sedan nyckelproblem-07 omkod mm 3500kr.Byta till ett annnat märke??? Typ Toyota??Har en Toyota-97 kombi Carina som i 6 år gått igenom besiktningen utan anmärkning och på den har jag inte gjort ens en service på 7 år och håll i er inte ens bytt olja.Jag är en bilmisshandlare.Jag tror nu mer och mer på Toyota än Skoda,jag byter säkert till en Corolla.Snarast i framtiden. Tack och hej!!!![/quote]

Har du inte ens bytt olja på 7år??? Du ska nog inte ha bil utan cykla eller åka kommunalt,de e nog inte bilarna som felar när du får nedslag på besiktningen..............
Landell
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ombesiktning!!!

Inlägg av Landell »

Lite skillnad på elektronik från en -94 och en -99 också..
Men byt om du inte är nöjd då.. Inge mer med det..
Skriv svar