tips, undvik bullrigt däck

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia 2.
hedmik
Bilmodell: Octavia
Kontakt:

tips, undvik bullrigt däck

Inlägg av hedmik »

Jag har en 1,8 tfsi elegance med däck i originaldimensionen
205-55-16.
Om ni har för avsikt att köpa nya däck rekommenderar jag definitivt inte Bridgestone turanza er300, det bullrar duktigt.
Varken golf eller octavia är ju kända för att vara direkt välisolerade från däckljud, så det är märkligt att dessa däck monteras från fabrik.
BMTech
Bilmodell: Skoda pickup
Kontakt:

Sv:tips, undvik bullrigt däck

Inlägg av BMTech »

[quote]Jag har en 1,8 tfsi elegance med däck i originaldimensionen
205-55-16.
Om ni har för avsikt att köpa nya däck rekommenderar jag definitivt inte Bridgestone turanza er300, det bullrar duktigt.
Varken golf eller octavia är ju kända för att vara direkt välisolerade från däckljud, så det är märkligt att dessa däck monteras från fabrik.[/quote]

Ännu märkligare är ju att dom fick bäst i test i råd o rön .......?
bassebas
Bilmodell: Skoda Octavia 1.6 TDI -10 + Skoda Octavia 1.8TSI 160dsg-10
Kontakt:

Sv:Sv:tips, undvik bullrigt däck

Inlägg av bassebas »

Jag har också dessa däck och kan bara hålla med bullrigare däck finns inte. På vår andra O2a har jag precis bytt från orginal Dunlop (som också är bullriga) till Michelin Enegysaver H och vilken skillnad. Bilen går hur tyst som helst. Kan verkligen rekomenderas.
lejon-hjarta

Sv:Sv:Sv:tips, undvik bullrigt däck

Inlägg av lejon-hjarta »

Köpte kleber, runflat, för 900 kr st. Ser liknande ut som michelin energy saver. Plus att om du får en spik i däcket, så är de bara att dra ut den, den fixar läckaget själv.

Hade bridgestone innan, fyyyyy faaaaan. Nu går bilen väldigt tyst.
Kleber, är vad jag har hört ett billigare alternativ från michelin.

nöjd.

DaNieL
maverick
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:tips, undvik bullrigt däck

Inlägg av maverick »

[quote]Köpte kleber, runflat, för 900 kr st. Ser liknande ut som michelin energy saver. Plus att om du får en spik i däcket, så är de bara att dra ut den, den fixar läckaget själv.
[/quote]

Då har du helt missförstått run-flat däckets princip.
På ett run-flat däck är däcksidorna förstärkta så däcket inte sjunker ihopa vid tryckfall. Det klarar det en viss sträcka, beroende på tillverkare och modell, men sen måste även det däcket lagas eller bytas. Antagligen det senare, då däcksidorna stressas om du kör utan luft.
lejon-hjarta

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:tips, undvik bullrigt däck

Inlägg av lejon-hjarta »

Jaha hur kommer det sig att när däcket var omonterat, så visade däck firman hur däcket funkar? Han tog ett eget däck, som han montera på en fälg. Stack in en låååååång skruv, och sedan drog ut den. Däcket pyste till ett tag, och sen så försvann de totalt.

Blåste upp däcket till 3,0 bar. Och inget läckage hördes av.
Tror nog att jag förstått de helt rätt, står runflat på dom. Med ne bild på en på en spik på sidan....

Så jag vet, vad du snablar om....

DaNieL
maverick
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:tips, undvik bullrigt däck

Inlägg av maverick »

Då har Kleber en egen version av run-flat med punkteringsspray inbyggt. De som t.ex. BMW monterar original fungerar som jag skrev.
Skriv svar