Vibrationer ännu!
-
ripper
- Bilmodell: Skoda Fabia 1.2
- Kontakt:
Vibrationer ännu!
Gör en lång historia till en kort.
Hade lite vibrationer i min ratt hela tiden. Blev värre vid lätta inbromsningar. Sedan byttes skivor samt klossar. Vibrationerna som kom vid lätt inbromsning försvann. Dock kvarstod lätta vibrationer när jag körde.
Balanserade alla däcken och vibrationerna försvann nästan helt och hållet.
Men fortfarande nu, när jag släpper ratten kan jag se att den vibrerar lite grann, känns inte när man håller i ratten.
Detta är otroligt retligt och jag borde inte störa mig på det, men jag gör det i alla fall. Även fast det är 90% bättre än innan.
Men vad kan dessa små vibrationer bero på? Något måste det ju vara.?
Hade lite vibrationer i min ratt hela tiden. Blev värre vid lätta inbromsningar. Sedan byttes skivor samt klossar. Vibrationerna som kom vid lätt inbromsning försvann. Dock kvarstod lätta vibrationer när jag körde.
Men fortfarande nu, när jag släpper ratten kan jag se att den vibrerar lite grann, känns inte när man håller i ratten.
Detta är otroligt retligt och jag borde inte störa mig på det, men jag gör det i alla fall. Även fast det är 90% bättre än innan.
Men vad kan dessa små vibrationer bero på? Något måste det ju vara.?
-
Bulan
- Bilmodell: Skoda Octavia Combi RS
- Kontakt:
Sv:Vibrationer ännu!
Vi har samma problem på vår Fabia. Vad har du för däck och fälgar? Vår Fabia är skodd med Dunlop SP Sport 195/50-15 på original LM-fälg.
//Bulan
//Bulan
-
ripper
- Kontakt:
Sv:Sv:Vibrationer ännu!
Eftersom jag inte haft bilen sen ny så vet jag inte om det är orginalfälgar, men jag skulle tippa på det.
Det är skoda alufälgar 14".
Balanserade dessa igår och det behövdes enligt däckkillen. Dock blev det ingen förbättring som märktes.
Idag var jag ute och testade lite och det verkar inte som det blir kraftigare vibrationer av högre hastighet, utan ungefär samma från 40 km och uppåt.
Det är skoda alufälgar 14".
Balanserade dessa igår och det behövdes enligt däckkillen. Dock blev det ingen förbättring som märktes.
Idag var jag ute och testade lite och det verkar inte som det blir kraftigare vibrationer av högre hastighet, utan ungefär samma från 40 km och uppåt.
-
Bulan
- Bilmodell: Skoda Octavia Combi RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Vibrationer ännu!
Okej. Vi har vibrationer endast i hastigheter runt 110 km/h.
//Bulan
//Bulan
-
Landell
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Vibrationer ännu!
Gör en hjulmätning så tror jag det kommer att bli bra..
Om du inte har något glapp någonstans vill säga..
Om du inte har något glapp någonstans vill säga..
-
ripper
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vibrationer ännu!
Ska lämna in bilen nästa vecka för en grundlig kontroll på allt. (Hjullager, spindelled, Drivknutar osv.) Får se om det ger något resultat. Hittar de inget så riktas tankarna mot däcken iaf. Dock tycker jag att vibrationerna borde öka med hastigheten om det är fel på däcken.
-
ripper
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vibrationer ännu!
Ingen som har några andra förslag?
Idag konstaterade jag att vibrationerna är mellan 40km/h och 100km/h. Över 100 är det nästan obefintligt.
Sedan när man saktar ner igen så börjas det. Ibland kan det även avta lite gran och sedan börja igen.
Jäkligt skumt och väldigt irreterande.
Idag konstaterade jag att vibrationerna är mellan 40km/h och 100km/h. Över 100 är det nästan obefintligt.
Sedan när man saktar ner igen så börjas det. Ibland kan det även avta lite gran och sedan börja igen.
Jäkligt skumt och väldigt irreterande.
-
Anders J
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vibrationer ännu!
Vissa verkstäder kan balansera hjulen när dom sitter på bilen, det kan vara värt ett försök
-
ripper
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vibrationer ännu!
Ja då var bilen helt genomgången och inga fel funna.
Så då kanske det hänger på däcken iaf?
Så då kanske det hänger på däcken iaf?
-
ripper
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vibrationer ännu!
Jag bytte framdäcken till bak, och bakdäcken till fram. Nu är det nästan inga vibrationer alls. Så då måste det ha berott på däcken ändå. Dock så har jag bara kört 2 dagar utan vibrationer så jag får se ett par dagar till, så man inte tar ut segern i förskott!
-
MkA
- Bilmodell: Fabia
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vibrationer ännu!
Själv har jag vibrationer i ratten vid 100km/h och uppåt. har märkt att det även är beroende på vid olika asfalter som spelar roll. T.ex svart asfalt får jag inga vibrationer förrens jag kommer över 120km/h men på "röda asfalten" så har jag vibrationer redan vid 80-90km/h.
Har ett par 14" Good Year (185/60) däck på stål fälgarna idag som är väldigt slitna och har beställt hem lätt metall fälgar med ett par Uniroyal R550.
Får se om detta ger någon skillnad...
Har ett par 14" Good Year (185/60) däck på stål fälgarna idag som är väldigt slitna och har beställt hem lätt metall fälgar med ett par Uniroyal R550.
Får se om detta ger någon skillnad...
-
Stringfellow
- Bilmodell: Skoda Fabia Combi
- Kontakt:
Sv:Vibrationer ännu!
[quote]Gör en lång historia till en kort.
Men vad kan dessa små vibrationer bero på? Något måste det ju vara.?[/quote]
Jag har exakt samma fenomen på min 05:a efter 6000 mil. Tycker det är så jävla dåligt att man ska behöva byta skivor efter 6000 mil. Får betala 3500 spänn för detta idag då jag ändå gör min 6000-milaservice.
Bara att inse att detta är en mycket svag punkt i fabia, hoppas dom fixat det på nya modellen för er som köpt den.
Men vad kan dessa små vibrationer bero på? Något måste det ju vara.?[/quote]
Jag har exakt samma fenomen på min 05:a efter 6000 mil. Tycker det är så jävla dåligt att man ska behöva byta skivor efter 6000 mil. Får betala 3500 spänn för detta idag då jag ändå gör min 6000-milaservice.
Bara att inse att detta är en mycket svag punkt i fabia, hoppas dom fixat det på nya modellen för er som köpt den.
-
MkA
- Bilmodell: Fabia
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vibrationer ännu!
[quote]Själv har jag vibrationer i ratten vid 100km/h och uppåt. har märkt att det även är beroende på vid olika asfalter som spelar roll. T.ex svart asfalt får jag inga vibrationer förrens jag kommer över 120km/h men på "röda asfalten" så har jag vibrationer redan vid 80-90km/h.
Får se om detta ger någon skillnad...[/quote]
Hallojs!
har nu kört några mil ca 65 med de nya fälgarna o däcken.
det blev ett par Pirelli P6000 Powergy istället då Uniroyal var slut.
Jag har inga vibrationer i ratten nu vid höga hastigheter, acceleration eller inbromsningar och det är så skönt att äntligen blivit av med vibrationerna.
Hoppas du får bort dem oxå.
Får se om detta ger någon skillnad...[/quote]
Hallojs!
har nu kört några mil ca 65 med de nya fälgarna o däcken.
det blev ett par Pirelli P6000 Powergy istället då Uniroyal var slut.
Jag har inga vibrationer i ratten nu vid höga hastigheter, acceleration eller inbromsningar och det är så skönt att äntligen blivit av med vibrationerna.
Hoppas du får bort dem oxå.
-
ripper
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vibrationer ännu!
Bytte bakdäcken till fram, och det blev bättre. Nu ca 1,5 månad senare är det tillbaka igen precis som innan. Lite kraftigare vibrationer. Ibland kan även vibrationer uppstå när jag bromsar lite lätt. Detta tycker jag inte är bra eftersom skivorna fram är bytta nyligen, ca 300 mil sedan.
Ibland vibrerar det inget, ibland mer. Ibland vid inbromsning & ibland inte. Detta gör mig förbryllad. Vad kan det vara?
Tankarna återgår fortfarande mot däcken, och jag ska köpa nya vinterdäck inom kort tid och pröva med dem. Men det konstiga är att det blev bättre när jag bytte däcken bak till fram, men sedan återgick det till som innan.
Sedan hade jag en tanke på framvagnsinställning, men vad jag har lärt mig innan så ska vibrationer inte vara påföljden av skev framvagn!
Ibland vibrerar det inget, ibland mer. Ibland vid inbromsning & ibland inte. Detta gör mig förbryllad. Vad kan det vara?
Tankarna återgår fortfarande mot däcken, och jag ska köpa nya vinterdäck inom kort tid och pröva med dem. Men det konstiga är att det blev bättre när jag bytte däcken bak till fram, men sedan återgick det till som innan.
Sedan hade jag en tanke på framvagnsinställning, men vad jag har lärt mig innan så ska vibrationer inte vara påföljden av skev framvagn!
-
maskros
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vibrationer ännu!
vad har du för däcktryck?
är däcken slitna?
skadade fälgar/ mycket balansvikter?
följer den spår i vägbanan eller reagerar mycket på ojämnheter så du måste hålla hårt i ratten?
är däcken slitna?
följer den spår i vägbanan eller reagerar mycket på ojämnheter så du måste hålla hårt i ratten?
-
ripper
- Kontakt:
Sv:v:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vibrationer ännu!
[quote]vad har du för däcktryck?
är däcken slitna?
[/quote]
Orginal däck/fälgar ca 2-3 år gamla. Däcken ser fina ut men fälgarna har en del balansvikter. Däcktrycket brukar jag normal köra med ca 2,2 ibland 2,4.
De följer gärna spår i vägbanan så ibland får man hålla ratten ordentligt. Däcken ger även ifrån sig mycket ljud i bilen på vissa asfalterade vägar.
är däcken slitna?
[/quote]
Orginal däck/fälgar ca 2-3 år gamla. Däcken ser fina ut men fälgarna har en del balansvikter. Däcktrycket brukar jag normal köra med ca 2,2 ibland 2,4.
De följer gärna spår i vägbanan så ibland får man hålla ratten ordentligt. Däcken ger även ifrån sig mycket ljud i bilen på vissa asfalterade vägar.
-
maskros
- Kontakt:
tycker jag låter som om du vill göra en framvagnsinställning.
brukar kosta från 400-800 kr.
brukar kosta från 400-800 kr.
-
Antan
- Bilmodell: Skoda Fabia 1.4 16v (wv 75hp)
- Kontakt:
Framvangsinställning låter vettigt. Särskilt för Eriks del, då vibrationerna kommer tillbaka efter ett tag, vilket skulle kunna tyda på att däcken blivit ojämnt slitna.
Det är främst toe-inställningen som påverkar i så fall. Denna går snabbt att kontrollera själv. Mät avståndet mellan framkant respektive bakkant på framhjulen (eller ännu hellre fälgen, svårare). Jag är inte säker på vad skillnaden ska vara på fabian, men skulle tippa på att avståndet fram ska vara ~2 mm kortare än bak på hjulet, då mätt på fälgens innerkant, aningen längre ~2.5 mm om du mäter på däckens utsida.
Det är främst toe-inställningen som påverkar i så fall. Denna går snabbt att kontrollera själv. Mät avståndet mellan framkant respektive bakkant på framhjulen (eller ännu hellre fälgen, svårare). Jag är inte säker på vad skillnaden ska vara på fabian, men skulle tippa på att avståndet fram ska vara ~2 mm kortare än bak på hjulet, då mätt på fälgens innerkant, aningen längre ~2.5 mm om du mäter på däckens utsida.
-
jagge
[quote]Framvangsinställning låter vettigt. Särskilt för Eriks del, då vibrationerna kommer tillbaka efter ett tag, vilket skulle kunna tyda på att däcken blivit ojämnt slitna.
Det är främst toe-inställningen som påverkar i så fall. Denna går snabbt att kontrollera själv. Mät avståndet mellan framkant respektive bakkant på framhjulen (eller ännu hellre fälgen, svårare). Jag är inte säker på vad skillnaden ska vara på fabian, men skulle tippa på att avståndet fram ska vara ~2 mm kortare än bak på hjulet, då mätt på fälgens innerkant, aningen längre ~2.5 mm om du mäter på däckens utsida.[/quote]
Är du säker att det ska vara någon toe-in eller toe-ut.
På en framhjulsdriven bil brukar det väll vara plus minus noll.
Om jag har fattat rätt.
Och vibrationerna är med största säkerhet däcken som blir ovala.
Good Year hade några däck på 80-talet som blev ovala.
Så varför skulle inte dom lyckas igen.
Jag känner alltid obalans från däcken dagen efter jag har varit ute och kört.
När det har varit varmt.
Men det försvinner efter några kilometer
Det är främst toe-inställningen som påverkar i så fall. Denna går snabbt att kontrollera själv. Mät avståndet mellan framkant respektive bakkant på framhjulen (eller ännu hellre fälgen, svårare). Jag är inte säker på vad skillnaden ska vara på fabian, men skulle tippa på att avståndet fram ska vara ~2 mm kortare än bak på hjulet, då mätt på fälgens innerkant, aningen längre ~2.5 mm om du mäter på däckens utsida.[/quote]
Om jag har fattat rätt.
Och vibrationerna är med största säkerhet däcken som blir ovala.
Good Year hade några däck på 80-talet som blev ovala.
Så varför skulle inte dom lyckas igen.
Jag känner alltid obalans från däcken dagen efter jag har varit ute och kört.
När det har varit varmt.
Men det försvinner efter några kilometer
-
Antan
- Bilmodell: Skoda Fabia 1.4 16v (wv 75hp)
- Kontakt:
[quote][quote]Framvangsinställning låter vettigt. Särskilt för Eriks del, då vibrationerna kommer tillbaka efter ett tag, vilket skulle kunna tyda på att däcken blivit ojämnt slitna.
Om jag har fattat rätt.
[...]
[/quote]
Jo, du har rätt. I Haynes står det att toe-vinkeln ska vara 0 grader, d.v.s. avståndet mellan framkanterna på hjulen ska vara detsamma som avståndet i bakkant. Jag antog att det skulle vara detsamma som på vår 850, men det stämde ju inte.
Om jag har fattat rätt.
[...]
[/quote]
Jo, du har rätt. I Haynes står det att toe-vinkeln ska vara 0 grader, d.v.s. avståndet mellan framkanterna på hjulen ska vara detsamma som avståndet i bakkant. Jag antog att det skulle vara detsamma som på vår 850, men det stämde ju inte.