Motron stannar och airbag lampan tänds

I detta forum skriver vi om Skoda Felicia.
Felicia_Fraggel
Bilmodell: Skoda Felicia 1.3
Kontakt:

Inlägg av Felicia_Fraggel »

Har fått ett konstigt fennomen på min Felicia -00 1,3.
När jag ligger på vartal över 2500 en stund (ca 20min) klickar ett relä och motorn vär dör, inga indikeringslampor tänds eller lyser.
Jag släpper gaspedalen och trycker ner kopplingen, när varvräknaren visar ca 1500 klickar ett relä igen och lampan för airbag tänds och motorn går "normalt" igen.
När jag släpper kopplingen tonar lampan för airbag långsamt ut.
Efter ca 5min i vartal över 2500 händer samma sak igen.

Har även märkt att laddningslampan "glöder" lite då och då, gör jag samma manöver med att trycka ner kopplingen så blinkar laddningslampan till och slocknar.

Nån som har några idéer?
VolvoV8
Bilmodell: Skoda Pickup
Kontakt:

Sv:Motron stannar och airbag lampan tänds

Inlägg av VolvoV8 »

Kollat efter vatten i säkringsboxen under hanskfacket?

MVH/Jon
Felicia_Fraggel
Bilmodell: Skoda Felicia 1.3
Kontakt:

Inlägg av Felicia_Fraggel »

Nej, jag har inte kollat efter vatten men skulle det vara den mängden skulle det troligen synas på golvet.

Jag läste på ett utlänskt forum att airbag lampan kunde börja lysa om man fick ut överspänning från generatorn så jag köpte ny laddningsregulator och bytte den men jag tror inte det hjälpte.
Antingen har det kommit ett nytt fel eller så har jag hittat början på felkjedjan.
Jag har upptäckt att laddningslampan börjar glöda svakt när jag går över 2700 varv på motorn, trycker jag ner koppligen så varvtalet sänks blinkar laddningslampan till med full styrka och sen slocknar den tills jag kommer upp i samma varvtal igen.
Jag vet inte vad som händer om jag låter den fortsätta "glöda" men jag misstänker att det är då motorn stannar efter en stund.
När motorn har stannat tidigare har det varit mycket ljust ute så jag kan mycket väl missat att laddningslampan lyst med svagt ljus.
VolvoV8
Bilmodell: Skoda Pickup
Kontakt:

Sv:Motron stannar och airbag lampan tänds

Inlägg av VolvoV8 »

Okej! Ja då är det bara o mäta hur många volt du har på batteriet när bilen är igång och när den varvas! Det är inte säkert att det felet försvinner om du byter laddningsregulator! Har varit med om det tidigare!

MVH/Jon
Skriv svar