Angående 6000 milaservice
-
grekfestaren
Angående 6000 milaservice
Idag var jag inne på Bildepån för att köpa en halvljuslampa och då min bil, en Fabia RS -05 har gått 5200 mil lite drygt tänkte jag att det kunde vara intressant att höra om vad en 6000 milaservice skulle landa på i pris. Eftersom jag inte haft bilen mer än 2 månader och kört 500 mil lite drygt så har jag inte hunnit serva den ännu. Men jag har märkt att mina bakbromsar "gnisslar" eller det låter lite som det rasslar när jag snuddar på bromsen men dem tar ändå bra och i besiktningsprotokollet som är sen två månader sedan så var det samma bromsvärden fram och bak. Undrar om det kan vara dags att få byta bromsbelägg runt om eller om kanske bromskivor också behövs bytas? Vad jag förstått ska även Fabia RS servas var 1500 mil, men jag förstår att min bil endast vart servad vid 3000 och 4500 mil och det lustiga var att inte Skoda fick upp min 3000 milaservice i deras system så jag undrar om nån av de tidigare ägarna kanske fuskat och inte haft den på en auktoriserad Skodaverkstad för service. Men på en 6000 milaservice enligt Bildepån skulle de byta Olja, Oljefilter, Friskluftsfilter, Luftfilter, Bränslefilter och Bromsvätska. Och enligt de skulle de kotsa 5600 kr, 10 % om man tog och bokade via webben men fortfarande 5000 kr låter som mycket pengar. Var kan det kosta att byta bromsbelägg hos en auktoriserad Skodaverkstad och är det värt att göra det där istället för t.ex. Speedy? Man vill ju samtidigt inte förlora garantin på 12 månader som jag fick i samband med bilköpet.
-
RANGO1
- Bilmodell: Octavia
- Kontakt:
Sv:Angående 6000 milaservice
Det verkar mycket pengar 5000.Vad har du för garanti?
-
grekfestaren
Sv:Sv:Angående 6000 milaservice
Jag fick en garanti på motor och så typ, köpte den på kredit via Peugeothandlaren och då fick man 12 månaders garanti i priset.
-
RANGO1
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Angående 6000 milaservice
Du är inte bunden till nån VW verkstad.Hitta nån som är biligare och som ska stämpla i service boken.
-
RANGO1
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Angående 6000 milaservice
Finns många verkstad som tar normala timm priser.
Du har i Trångsund Bil-Mäx service.Har servat min Octavia där.Super nöjd.
Du har i Trångsund Bil-Mäx service.Har servat min Octavia där.Super nöjd.
-
RANGO1
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Angående 6000 milaservice
Kolla på Mekonomen vad kostar material.Jobbet tar max 1,5 timme.
Räkna VW verkstad timmpris.Bortkastade pengar.
Räkna VW verkstad timmpris.Bortkastade pengar.
-
Drutten&Jena
- Bilmodell: Fabia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Angående 6000 milaservice
Att byta Olja, Oljefilter, Friskluftsfilter, Luftfilter, Bränslefilter tar för dig cirka 2 timmar på en GDS hall om du är ensam. Kostnad 1400kr + GDS hyra på 123kr/h. Att byta bromsvätska tar 1 timme om du har en kompis som hjälper dig och kostar några hundralappar för en chysst race vätska. Annars kan du tjacka biltemas för en hundring.
Totalt sett inte mer än 3 timmars jobb + 2000kr på sin höjd i materialkostnad.
Man kanske borde öppna en verkstad, verkar vara grymm avance haha
Totalt sett inte mer än 3 timmars jobb + 2000kr på sin höjd i materialkostnad.
Man kanske borde öppna en verkstad, verkar vara grymm avance haha
-
grekfestaren
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Angående 6000 milaservice
Men då vet jag lite iallafall, får tacka alla för hjälpen hittils. Så jag ska tänka ut dubbelt om det verkligen är värt att serva på en Skodaauktoriserad verkstad.
-
brma
- Bilmodell: Skoda Octavia RS Kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Angående 6000 milaservice
Servade min Fabia RS i går, 4900 kr för "samma service", dvs 12 000 mil i mitt fall. Dyrt? Ja det tycker jag men jag vill ha mobilitetsgarantin då det är min sambo som använder bilen och är beroende av en bil 24 timmar om dygnet pga sitt jobb. Stannar den är det bara att ringa och så har hon en hyrbil till dess att Fabian fungerar igen, hände med Octavian och kan säkert hända igen.
Är man däremot händig kan man göra det mesta själv men jag köper inte en nästan ny bil som nisse själv har servat, åtminstone inte till samma pris som en fullservad.
Mekonomen och liknande då? Ja de är säkert lika bra som en auktoriserad men tänk på att på de flesta nyare bilar sker det aktioner i samband med service som inte alla har tillgång till, sedan är det lättare att få lite extra om man servar på märkesverkstaden, mina ungar hade sönder askoppen bak som kostar 700 kr! Fick en ny på garantin! Man tackar!
Du gör alltså som du vill men det är inte alltid det billigaste alternativet är billigast i längden eller det dyraste är bäst, det beror på...
Är man däremot händig kan man göra det mesta själv men jag köper inte en nästan ny bil som nisse själv har servat, åtminstone inte till samma pris som en fullservad.
Mekonomen och liknande då? Ja de är säkert lika bra som en auktoriserad men tänk på att på de flesta nyare bilar sker det aktioner i samband med service som inte alla har tillgång till, sedan är det lättare att få lite extra om man servar på märkesverkstaden, mina ungar hade sönder askoppen bak som kostar 700 kr! Fick en ny på garantin! Man tackar!
Du gör alltså som du vill men det är inte alltid det billigaste alternativet är billigast i längden eller det dyraste är bäst, det beror på...
-
grekfestaren
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Angående 6000 milaservice
Nej men precis, ibland kan man vara lite dumsnål. Men när är det kamremsbyte på Fabia RS? Är det inte vid 12000 mil eller är det 9000 mil, för om du gjordet det vid 12000 mil låter det väldigt billigt.
-
djmarty
- Bilmodell: Skoda Fabia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Angående 6000 milaservice
9000 mil på kamrem. Precis som de flesta andra PS motorer..
-
Leifthor
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Angående 6000 milaservice
12000 mil enligt verkstaden i Nyköping.
-
Leifthor
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Angående 6000 milaservice
Har nu bytt kamrem på min RS. 11250 mil har den gått. Bytet på icke VAG-verkstad gick på 4920 kronor inkl. moms. Då ingår även byte av aggregatremmen som började vara sliten.
-
Southpaw
- Bilmodell: Skoda Octavia 2.0 TDi
- Kontakt:
2400kr för 6000 milaservice på en octavia2 2.0Tdi...
-
Southpaw
- Bilmodell: Skoda Octavia 2.0 TDi
- Kontakt:
På Mekonomen...
-
jonas83
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Vart kan man göra 6000milaservice till bra pris i stockholm, billigaste jag hittat än är 5770kr. Nån som vet nånstans där det är billigare?
-
lalle
- Kontakt:
Såg att det var länge sedan som du skrev inlägget och ditt problem är förmodligen redan löst men, sök dig till nån verkstad utanför sthlm. Själv hittade jag en i Södertälje som jag fick en slutpeng på 4100:- då var allt inräknat med filter mm. Mvh / Christer