Fläkt
-
lejon-hjarta
Fläkt
Hej o hopp!
Då har jag anlänt till min första fundering.
Imorse när jag startede bilen. Den va kall, har inte körts med alls.
Så brummar de högt, jag tänkte va faaan e de nu.
Öppnar motorhuven. Det finns 2 st fläktar, riktade mot kylaren. Dom snurrar i 180...hela tiden. Så jag stängde av bilen, efter en kort stund. Så sätter fläktarna igång igen...snurrar i 180.
Så nu till min fråga. Vad är fel på bilen?? Den hade inte ens körts varm, motorn va kall. Så nån ner kyllning behövdes ju inte.
Körde till jobbet, öppnade motorhuven. Fläktarna snurrade fortfarande i 180.
Motorn blev varm, eftersom jag kört motorväg.
Men de nåt fel, men var. Är de nån som haft denna symptom förut?
Kom med tips, sånna som jag har nån nytta av.
DaNieL
Då har jag anlänt till min första fundering.
Imorse när jag startede bilen. Den va kall, har inte körts med alls.
Så brummar de högt, jag tänkte va faaan e de nu.
Öppnar motorhuven. Det finns 2 st fläktar, riktade mot kylaren. Dom snurrar i 180...hela tiden. Så jag stängde av bilen, efter en kort stund. Så sätter fläktarna igång igen...snurrar i 180.
Så nu till min fråga. Vad är fel på bilen?? Den hade inte ens körts varm, motorn va kall. Så nån ner kyllning behövdes ju inte.
Körde till jobbet, öppnade motorhuven. Fläktarna snurrade fortfarande i 180.
Motorn blev varm, eftersom jag kört motorväg.
Men de nåt fel, men var. Är de nån som haft denna symptom förut?
Kom med tips, sånna som jag har nån nytta av.
DaNieL
-
johnny mann
- Bilmodell: Octavia 2 1.6 FSI AUT. ELEG.
- Kontakt:
Sv:Fläkt
Kolla yttertemp.givare
-
lejon-hjarta
Sv:Sv:Fläkt
Hmm...just de glömde jag skriva. Att den visar korrekt temp, ute.
De va 4 grader på dagen här, enligt min temp mätare hemma. Och bilen visade samma.
Kan de fortfarande vara fel på temp givare?
DaNieL
De va 4 grader på dagen här, enligt min temp mätare hemma. Och bilen visade samma.
Kan de fortfarande vara fel på temp givare?
DaNieL
-
mija
Sv:Sv:Sv:Fläkt
Fläktarna styrs bla av klima, givare för kylarutlopp och kylvätsketempgivare via motorstyrdonet, i den vänstra kylfläkten sitter styrenheten för fläkten, att säga exakt var felet ligger kan man inte säga
-
Mattias Svedberg
- Bilmodell: Skoda 4x4 tdi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Fläkt
Det finns ett relä vid elcentalen (Yttre) som styr kylfläkten.
Det relät styrs via motorstyrenheten och det har hänt att det reläet har hängt sig.
Det relät styrs via motorstyrenheten och det har hänt att det reläet har hängt sig.
-
lejon-hjarta
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Fläkt
Tack. Men en aning mera beskrivning på var jag kan hitta denna relä. Sitter en låda med säkringar i motorn, det sitter ett st relä där. Är det relät till fläktarna. Eller finns det ytterligare säkringar?
Dom i kupen är ju ingen vits att titta på, dom styr enbart funktioner i bilen. Och lysen.
DaNieL
Dom i kupen är ju ingen vits att titta på, dom styr enbart funktioner i bilen. Och lysen.
DaNieL
-
mija
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Fläkt
Det finns inget relä som styr kylfläkten på Octavia II det styrs av motorstyrdonet via en signalkabel, styrenheten för fläkten är inbyggd i den vänstra fläkten.
Däremot finns ett relä som ger spänning till fläkten via tändning det sitter i Säkringscentralen vid batterier
Det sitter ett fyrpoligt kontaktstycke under den vänstra kylfläkten som du kommer åt underifrån, dom två grova kablarna är + (Röd) och - (Brun), sen finns en matning via tändning på en röd/blå kabel (tror jag) och sen styrkabeln.
Jag hade en bil jag felsökte på där det var fukt i Säkringscentralen vid batteriet då blev det överledning till kabeln som ger tändningsspänning och fläktarna gick hela tiden Inga fel fanns i felminne.
Lycka till!
Däremot finns ett relä som ger spänning till fläkten via tändning det sitter i Säkringscentralen vid batterier
Det sitter ett fyrpoligt kontaktstycke under den vänstra kylfläkten som du kommer åt underifrån, dom två grova kablarna är + (Röd) och - (Brun), sen finns en matning via tändning på en röd/blå kabel (tror jag) och sen styrkabeln.
Jag hade en bil jag felsökte på där det var fukt i Säkringscentralen vid batteriet då blev det överledning till kabeln som ger tändningsspänning och fläktarna gick hela tiden Inga fel fanns i felminne.
Lycka till!
-
lejon-hjarta
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Fläkt
Tack!
Gjorde ett eget ingrepp. Tog isär alla el kontakter. Spray C556 i all kontakter.
Tog några timmar att få loss varenda el kontakt i motorn.
Men efter all möda, så är bilen helt ok igen. Nu vet jag inte om de c 556 som funka, eller att jag kom åt kankse rätt el kontakt som va lite glapp i. Men nu kan med bra samvete veta att det inte finns fukt nånstans.
Tack!
DaNieL
Gjorde ett eget ingrepp. Tog isär alla el kontakter. Spray C556 i all kontakter.
Tog några timmar att få loss varenda el kontakt i motorn.
Men efter all möda, så är bilen helt ok igen. Nu vet jag inte om de c 556 som funka, eller att jag kom åt kankse rätt el kontakt som va lite glapp i. Men nu kan med bra samvete veta att det inte finns fukt nånstans.
Tack!
DaNieL