Spindelled

I detta forum skriver vi om Skoda Felicia.
hubbe86
Bilmodell: Skoda felicia 1.9d -97
Kontakt:

Spindelled

Inlägg av hubbe86 »

Hej besiktningsmännen klagade över glapp i vänster spindelled. Behöver jag fjäderspännare om jag ska ta loss skiten själv? Vissa verkar ha uppfattningen om att den sitter nitad fast? Isf är det bara att slipa bort dem och ersätta med bult? Borra?

vem har gjort detta på en felicia diesel kombi tidigare och har erfarenhet?
martin
Bilmodell: Skoda Felicia Combi
Kontakt:

Sv:Spindelled

Inlägg av martin »

Hej.

Ja,jag har bytt spindelled. (styrled tror jag det var).
Använde en avdragare. Var lite jobbig att få loss. Demonterade själva "plattan" som leden var fast i. Original så var leden nitad.
Använde en vinkelslip för att slipa bort nitarna. Slog sedan bort/ur nitarna med en dorn.
Nya leder finns på Mekonomen/Biltema. Kvaliten på Biltemas vet jag inte men har kört i 4 år nu UA.
De nya lederna monteras med mutter.( blir iaf lättare att byta nästa gång)
boston3
Bilmodell: Skoda pick-up
Kontakt:

Sv:Sv:Spindelled

Inlägg av boston3 »

[quote]Hej
Ja,jag har bytt spindelled. (styrled tror jag det var).
Använde en avdragare. Var lite jobbig att få loss. Demonterade själva "plattan" som leden var fast i. Original så var leden nitad.
Använde en vinkelslip för att slipa bort nitarna. Slog sedan bort/ur nitarna med en dorn.
Nya leder finns på Mekonomen/Biltema. Kvaliten på Biltemas vet jag inte men har kört i 4 år nu UA.
De nya lederna monteras med mutter.( blir iaf lättare att byta nästa gång)[/quote]
spindelled-styrled de e 2 skilda saker!! men åter till frågan,dom e nitade orginal,lätt att slipa bort nitarna me vinkelslipen,dit me den nya-bulta-klart! Men köp absolut inte framvagndelar på biltema-har du otur får du en ny 2:a besiktningen nästa år igen-framvagndelarna(o hjullager) e verkligen skit på biltema-kinesisk dynga som inte håller alls.(men de ser man ju på prislappen)köp på mekonomen o dyl eller på VAG(dom e billiga på delar till felicia/pickup-nästan biltemapriser på orginaldelar!!!!!)
hubbe86
Bilmodell: Skoda felicia 1.9d -97
Kontakt:

Sv:Sv:Spindelled

Inlägg av hubbe86 »

ok låter bra tack! fjädern kommer inte fjonga ner nu då när jag lossar på bulten vid övre delen av leden?
martin
Bilmodell: Skoda Felicia Combi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Spindelled

Inlägg av martin »

Hej igen.

Ja,jag är väl medveten om att styrled och spindelled är två olika detaljer. Men de är nitade. Jag var väl otydlig. Jag inhandlade leden på Mekonomen. Biltemas prylar håller väl inte den bästa kvaliten.

Köpte dock en drivknut där+ damask+mutter och låsknaster till Felicia för 500:-, den har fungerat OK i ca: 3500 mil. Och funkar OK ännu. Mekonomens pris var om jag inte missminner mig då ca: 1500:- utan mutter,damask och knaster. Idag vet jag inte priset

Hälsningar Martin
Skriv svar