Hej!
Körde idag en längre sträcka och fick köra om en saltbil par gånger och fick även mötandes. Dvs massa go salt på bilen. Tänkte att det är lika bra att spola av den lite så att saltet inte ligger direkt på lacken. Kommer tvätta bilen om par dagar när jag kommer hem. Jag spolade av den och lät den stå. Det blev lite kallt på kvällen -8. Började fundera lite och har även googlat efter min fråga på google men inte hittat något.
Min fråga, kan kylan förstöra bilen då det är blöt? Det kanske är en dum fråga men den som inte frågar får inte veta? Har gummilist "olja" på gummilisterna så dörrarna fryser inte fast. ::)
Hittade detta från en sida: "Vill bara varna alla som tvättar bilen själva om vintern, Har ni möjlighet så skruva ner trycket. Mycket vatten letar faktisk sig in i plåt vikningar och div skarvar med frostsprängning som följd. sen kommer saltet in lättare och man får rost som ett brev på posten...Så lätta på trycket, blir lika rent om man e lite noga...."
Skulle vara mycket tacksam för ett svar.
Kyla och vatten
-
Andrej
-
Faxnäs
- Bilmodell: Skoda Oktavia Ambiente,helcombi
- Kontakt:
Sv:Kyla och vatten
Huruvida det här kan vara något att ta fasta på överlämnar jag till mottagaren, men för några år sedan fanns det en artikel i Vi Bilägare, som framhöll lämpligheten av att överhuvud taget inte ha så starkt tryck när bilen ska tvättas.
Artikel pekade på att lackskador har förutsättning att öka med starkt vattentryck. Teorin om vattensprängning vid kallt väder låter väl inte helt osannolikt. Är då vattnet blandat med salt kan det mycket väl var upplagt för ökad rostbenägenhet.
Artikel pekade på att lackskador har förutsättning att öka med starkt vattentryck. Teorin om vattensprängning vid kallt väder låter väl inte helt osannolikt. Är då vattnet blandat med salt kan det mycket väl var upplagt för ökad rostbenägenhet.
-
Andrej
Sv:Sv:Kyla och vatten
Hej,
Tack för ett snabbt svar. Jag hittar inte denna artikel, du har möjligtvis inte urlen kvar så jag kan läsa den?
Högtryck bör användas med försiktighet det förstår jag. Men igår spolade jag av bilen med en trädgårdslang utan någon stark tryck.
Men hur är det om man har bilen ståendes utomhus? Jag menar det snöar på den. Använder man inte bilen på ett tag samlas det ett snötäcke på den och sakta kryper in bland alla vrån? När vattnet väl fryser på under natten kan väl en "spränging" ske vid detta tillfälle med?
Tack för ett snabbt svar. Jag hittar inte denna artikel, du har möjligtvis inte urlen kvar så jag kan läsa den?
Högtryck bör användas med försiktighet det förstår jag. Men igår spolade jag av bilen med en trädgårdslang utan någon stark tryck.
Men hur är det om man har bilen ståendes utomhus? Jag menar det snöar på den. Använder man inte bilen på ett tag samlas det ett snötäcke på den och sakta kryper in bland alla vrån? När vattnet väl fryser på under natten kan väl en "spränging" ske vid detta tillfälle med?
-
Faxnäs
- Bilmodell: Skoda Oktavia Ambiente,helcombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Kyla och vatten
Kan inte ange närmare när det var. Det finns enbart i mitt minne. Tag kontakt med tidningen kanske de har sådana uppgifter sparade. Som mångårig OK-medlem har jag den känslan att de vill svara på en sådan fråga om den finns tillgänglig.