Hobby bil

I detta forum skriver vi om trimning.
Ford-Prefect
Bilmodell: Volvo V70
Kontakt:

Hobby bil

Inlägg av Ford-Prefect »

Hej alla,

Jag har under en tid funderat på om man skulle köpa sig en liten bil och enbart roa sig med att trimma den själv.

Hur lätt/svårt är det att göra med skoda? Är det något som man ens bör ge sig på som amatör? Tänkte under tiden givetvis ställa av den för att jobba med den. Vilka årsmodeller gäller? Kan det löna sig att köpa en modell och sen köpa motorn till en annan eller skiljer sig chassit mycket?

Tacksam för svar och tips. Om någon skulle råka ha ett garage i Sthlm där man kan få roa sig lite vore det oxå uppskattat, är inte främmande för att utföra projektet ihop med någon bättre vetande :).
GinTonic
Bilmodell: Octavia Combi RS
Kontakt:

Sv:Hobby bil

Inlägg av GinTonic »

Budget?
maverick
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Hobby bil

Inlägg av maverick »

Vad sikta du på för effekt?
Ford-Prefect
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Hobby bil

Inlägg av Ford-Prefect »

[quote]Budget?[/quote]

[quote]Vad sikta du på för effekt?[/quote]

Budgeten är inte lagd ännu, och effekten är inte heller bestämnd. Utan det är något som kommer pillas med under en längre period. Först gäller det att hitta vilken bilmodell man ska använda, jag har kommit ner till att det blir antingen VW Golf, BMW 3-serie eller Skoda Oktavia. Det är bilar som går att hitta till ganska bra pris och som man kan leka upp effekten ganska bra på.

Givetvis så blir väl det flummigaste svaret jag kan hitta på att jag vill ha maximal effekt för minimalt med kulor ;). Men att sikta på det rimligaste är väl mellan 50 000 och 100 000 för bil och delar i slutändan, eftersom jag inte har någon rally licens eller något sådant så kommer ju resultatet ändå inte kunna nyttjas till fullo av mig :(.
maverick
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Hobby bil

Inlägg av maverick »

Ska du lägga totalt 100000, så är en nyare Skoda helt att glömma. Kanske en Felicia med Audi 1,8T S3-motor klarar de pengarna.
Ford-Prefect
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hobby bil

Inlägg av Ford-Prefect »

[quote]Ska du lägga totalt 100000, så är en nyare Skoda helt att glömma. Kanske en Felicia med Audi 1,8T S3-motor klarar de pengarna.[/quote]

Måste motorns årsmodell stämma med Felicians årsmodell? Gjorde en enkel sökning och bil+motor skulle kosta ca 40 000 tillsammans (motor som är provkörd och klassad som topp skick). Om man lägger på lite mera på chipptrimning och några övriga delar kommer man till kanske 60 000.

Men jag har inget emot att jobba med en felicia om jag ska vara helt ärlig. Det är ingen dålig bil.

Hur är det med att sätta in en ny motor i en annan bil? Ombesiktning och liknande, kan det bli problem?
skoda
Bilmodell: Skoda Felicia
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hobby bil

Inlägg av skoda »

fan va häftigt felicia med 1,8t
Skriv svar