Hur är det. Jag tar som exempel Fabia, men det är säkert likant med andra Skodor.
Det finns ett antal tillval man kan få vid leveransen av ny bil: svängbara dimljus, backsensor, regnsensor...
Läckert, men inte billigt och de finns inte på de flesta bättre begagnade bilar.
AC + radio finns inte som standard i Ambiente.
KAN man montera in dem efteråt? Kan det rent av bli billigare än om de fabriksmonterades??
Dvs, få tag i grejorna billigare än köpa dem som tillval. Och givetvis att verkstaden inte saltar räkningen...
Jag tror mig veta att dragkrok, motorvärmare, radio kan gott göras efteråt, det är ingen big deal för en verkstad, behöver inte ens vara märkesverkstad.
Jag såg på Fabiaforumet en fråga om rails. Ungefär samma sorts fråga som min... :)
Eftermontera tillval?
-
Vagis
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
-
Svanstedt
- Bilmodell: Skoda Fabia RS
- Kontakt:
Sv:Eftermontera tillval?
Det blir förmodligen lite dyrare om man vill göra det själv (brukar kosta mycket med såna delar) och dessutom så får du det inte fabriksgjort.
Utrustade en Passat som jag hade med mycket fina prylar och det blev ju iof billigt, men då köpte jag nästan alla grejer på ebay eller blocket.
Utrustade en Passat som jag hade med mycket fina prylar och det blev ju iof billigt, men då köpte jag nästan alla grejer på ebay eller blocket.
-
Vagis
- Kontakt:
Sv:Sv:Eftermontera tillval?
Ah, så det GÅR att få tag i grejorna också på andra håll än från fabrikskatalogen?
Är det standardutrustning eller märkesgrejor för, här Skoda Fabia?
Om det är standard; är det nästan vilken som helst som duger, eller finns det gemensamt för Skoda, Volkswagen och Seat?
Jag tänker kanske mest på de svängbara dimljusen. Mycket användbart om man kör på småvägar i mörker. Mycket viktigare än parkeringssensor eller regnsensor.
Är det standardutrustning eller märkesgrejor för, här Skoda Fabia?
Om det är standard; är det nästan vilken som helst som duger, eller finns det gemensamt för Skoda, Volkswagen och Seat?
Jag tänker kanske mest på de svängbara dimljusen. Mycket användbart om man kör på småvägar i mörker. Mycket viktigare än parkeringssensor eller regnsensor.
-
maverick
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Eftermontera tillval?
Visst, allt går att eftermontera. Bara du är villig att betala för det. Jag är rätt övertygad att det är billigast att beställa bilen med de saker man vill ha istället för att eftermontera det, men det beror helt på VAD du ska eftermontera.
Svängbara dimljus kan vara något som blir väldigt dyrt. Kanske behövs en annan kabelstam, eftersom ljusen ska få styrning från rattutslaget. Kanske någon sensor som måste monteras för att den signalen ska kunna skickas.
Mycket om nu, men utan en verkstadsbok kan man bara gissa.
Svängbara dimljus kan vara något som blir väldigt dyrt. Kanske behövs en annan kabelstam, eftersom ljusen ska få styrning från rattutslaget. Kanske någon sensor som måste monteras för att den signalen ska kunna skickas.
Mycket om nu, men utan en verkstadsbok kan man bara gissa.
-
Vagis
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Eftermontera tillval?
Köper man en ny bil då kan man självklart lika gärna beställa allt på en gång när man ändå beställer.
Men om man köper en bättre begagnad, eller låt oss säga slår till på en visserligen ny bil men som redan står i hallen...
KAN man eftermontera då är det ju bara att slå till på ett bra erbjudande som passar.
Kan man inte får man antingen söka med ljus och lykta i hela Sverige, eller också får man svälja förtreten och klara sig utan...
Jag är tyvärr inte heller gjord av pengar, så ekonomin är en faktor.
Men om man köper en bättre begagnad, eller låt oss säga slår till på en visserligen ny bil men som redan står i hallen...
KAN man eftermontera då är det ju bara att slå till på ett bra erbjudande som passar.
Kan man inte får man antingen söka med ljus och lykta i hela Sverige, eller också får man svälja förtreten och klara sig utan...
Jag är tyvärr inte heller gjord av pengar, så ekonomin är en faktor.
-
skodaturbo
- Bilmodell: Octavia Combi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Eftermontera tillval?
Det man kan konstatera är ju att vissa saker inte lönar sig att eftermontera. AC är ett exempel den kräver så mycket jobb att det handlar om runt 25000kr eller mer att eftermontera. Då är det enda vettiga att köpa en som har AC från början.
Andra saker som farthållare brukar gå att lösa efteråt åtminstone som tredjeparts delar exvis PDQ har ju farthållare.
Rails är inte så svårt men man får lätta på innertaket däremot tror jag hålen var förborrade under plastpluppar/lister.
Grejor som kräver omfattande mekanik/el ändring =dyrt & Svårt
Saker av kosmetisk karaktär brukar vara lättare eller sådant som redan är förberett från fabriken är väl det som är idé att låta göra.
Allra billigast är ju att köpa en bil med den utrustning man vill ha från början,skulle själv inte klara mig utan AC längre.
Gamla Fabia Ambiente har ju AC till skillnad från den nya kan ju vara viktigt att veta om man är spekulant på beg Fabia.
Andra saker som farthållare brukar gå att lösa efteråt åtminstone som tredjeparts delar exvis PDQ har ju farthållare.
Rails är inte så svårt men man får lätta på innertaket däremot tror jag hålen var förborrade under plastpluppar/lister.
Grejor som kräver omfattande mekanik/el ändring =dyrt & Svårt
Saker av kosmetisk karaktär brukar vara lättare eller sådant som redan är förberett från fabriken är väl det som är idé att låta göra.
Allra billigast är ju att köpa en bil med den utrustning man vill ha från början,skulle själv inte klara mig utan AC längre.
Gamla Fabia Ambiente har ju AC till skillnad från den nya kan ju vara viktigt att veta om man är spekulant på beg Fabia.
-
glider
- Bilmodell: Skoda Octavia kombi
- Kontakt:
Sv:Eftermontera tillval?
På Golf IV var det billigare att eftermontera farthållare än att beställa det från fabrik, förutsatt att bilen hade färddator. Då rörde det sig om att sätta i en kontakt och koppla fördragna kablar. Sjukt!