Hej alla Skodaklubb medlemmar !
Vad bra att detta forum finns, jag hoppas jag kan bidra men erfarenhet och kunskap så snart jag skaffat mig det !!!
Jag är ägare till en Skoda Felicia 1.3 LXI årsmodell 1998.
Den har några egenheter som jag behöver få lite hjälp med att utreda... Om det är någon som har erfarenhet av liknande problem skulle jag bli tacksam för alla råd jag kan få !
1. Föregående ägare har bytt tändningslås, airbag lampan lyser efter att bilen har startat. Kan det finnas något samband där ?
Kan tändningslås bytet ha gjort nån databox förvirrad som behöver återställas ?
2. Vad har LXI för standardutrustning ? Har modellen ABS ?
När jag bromsar låser sig hjulen på min bil, så om den har abs har jag problem !!!!
3. Bilen har gått cirka 9000 mil och är i hyggligt skick, men jag fick inte med nån servicebok. Jag har ingen koll på vilka intervaller som gäller för kamkedjebyte, oljebyte, filterbyte.
Finns det nån intervall för kamkedjan ?
4. Tack på förhand för all hjälp !!!
Nybliven Felicia ägare ! & Medlem
-
kungjussi
- Bilmodell: Skoda Felicia
- Kontakt:
-
ocean76
- Bilmodell: Skoda Felica 98
- Kontakt:
Sv:Nybliven Felicia ägare !
Välkommen! Jag har en exakt likadan bil som du. Och så hade även en polare till mig. När han tappade sin nyckel fick han byta T-lås och mycket riktigt började lampan lysa där med. Ska fråga honom hur han löste problemet. Lite tidigt nu bara. =)
-
Bäverhanne
- Bilmodell: Skoda Fabia elegance kombi
- Kontakt:
Sv:Nybliven Felicia ägare !
Välkommen till klubben =)
Airbag lampan lyser enbart för att den en gång registrerat ett fel i systemet, spelar ingen roll om det är intermittent eller konstant.
Troligtvis kan ägaren innan när han bytte tändningslåset testat om det fungerade innan han satte tillbaks airbagen i ratten = Ett fel registrerades i bilens dator.
Du kan testa att koppla bort minuspolen på batteriet och sedan låta bilen stå strömlös ett par timmar, vissa här inne har lyckats nolla felkoden på det sättet men det fungerade inte på min Octavia.
Alternativt hittar du någon med felkodsläsare / nollare och ber dem nolla felkoden, gör du detta märker du om felet är intermittent eller konstant.
Om din bil har ABS bromsar som ej fungerar skall en varningslampa tändas i panelen.
Din kamkejda behöver kontrolleras för slitage / för stort glapp med jämna mellanrum, vid varje servicetillfälle är nog en god idè. 1500mils intervaller bör det vara på felician.
Lycka till med nya bilen =)
Airbag lampan lyser enbart för att den en gång registrerat ett fel i systemet, spelar ingen roll om det är intermittent eller konstant.
Troligtvis kan ägaren innan när han bytte tändningslåset testat om det fungerade innan han satte tillbaks airbagen i ratten = Ett fel registrerades i bilens dator.
Du kan testa att koppla bort minuspolen på batteriet och sedan låta bilen stå strömlös ett par timmar, vissa här inne har lyckats nolla felkoden på det sättet men det fungerade inte på min Octavia.
Alternativt hittar du någon med felkodsläsare / nollare och ber dem nolla felkoden, gör du detta märker du om felet är intermittent eller konstant.
Om din bil har ABS bromsar som ej fungerar skall en varningslampa tändas i panelen.
Din kamkejda behöver kontrolleras för slitage / för stort glapp med jämna mellanrum, vid varje servicetillfälle är nog en god idè. 1500mils intervaller bör det vara på felician.
Lycka till med nya bilen =)
-
stakvi
- Bilmodell: Skoda Felicia Kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Nybliven Felicia ägare !
Hej.
Du skriver att kolla kamkedjan....hur gör man?
En 1998 ärsmodell ...en sådan hade min bror medans jag har en 2001:a. Då det gäller lampan som lyser så klippte dom till en bit svart tejp och satte över.....klarade besiktningen....
Jag var på skroten och tog loss ett fjäderben för en tid sedan för att få tag på en höger-fjäder(inte så nersutten).
Jag skrev förut om svårigheten att få loss bulten men nu struntar jag i det och bänder uppfliken ca 1 cm i stället.
Biltema skriver att ????stötdämparen kanske inte passar men nu sitter den där...Biltemas. Eller står det annat i nya katalogen?
Ett annat tipps : låt aldrig bilen bli "för varm" över 105-110 grader.
På Essingeleden så slår jag på högsta värme och öppnar fönstren...ha...ha.
En fordonslärare drog toppen ett kvarts varv så nu drar den ingen olja, inget kylarvatten och ingen oljestänk i glykolen.
Staffan
Du skriver att kolla kamkedjan....hur gör man?
En 1998 ärsmodell ...en sådan hade min bror medans jag har en 2001:a. Då det gäller lampan som lyser så klippte dom till en bit svart tejp och satte över.....klarade besiktningen....
Jag var på skroten och tog loss ett fjäderben för en tid sedan för att få tag på en höger-fjäder(inte så nersutten).
Jag skrev förut om svårigheten att få loss bulten men nu struntar jag i det och bänder uppfliken ca 1 cm i stället.
Biltema skriver att ????stötdämparen kanske inte passar men nu sitter den där...Biltemas. Eller står det annat i nya katalogen?
Ett annat tipps : låt aldrig bilen bli "för varm" över 105-110 grader.
På Essingeleden så slår jag på högsta värme och öppnar fönstren...ha...ha.
En fordonslärare drog toppen ett kvarts varv så nu drar den ingen olja, inget kylarvatten och ingen oljestänk i glykolen.
Staffan
-
kungjussi
- Bilmodell: Skoda Felicia
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Nybliven Felicia ägare !
Hej allihopa !
Tack för alla goda råd !!! Jag ska prova att rycka minuspolen imorgon, annars får Skoda verkstaden göra ett ryck och nolla felkoderna.
Ett tips till alla som har Felicia..... Visste ni att biblioteket har Hayes Verkstadshandbok för Felicia from. 1995-uppåt för utlåning !
-Nu vet ni det.
Tack för alla goda råd !!! Jag ska prova att rycka minuspolen imorgon, annars får Skoda verkstaden göra ett ryck och nolla felkoderna.
Ett tips till alla som har Felicia..... Visste ni att biblioteket har Hayes Verkstadshandbok för Felicia from. 1995-uppåt för utlåning !
-Nu vet ni det.
-
stakvi
- Bilmodell: Skoda Felicia Kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Nybliven Felicia ägare !
Hej.
Jag glömde nämna att jag har dragit en ledning från givaren på kylaren till instrumentbrädan så jag kan slå på fläkten när det blir lite för varmt. Givaren själv väntar väldigt länge innan den slår till!
Kanske är kylaren ihoppgeggad med oljerester och annat.
Staffan
Jag glömde nämna att jag har dragit en ledning från givaren på kylaren till instrumentbrädan så jag kan slå på fläkten när det blir lite för varmt. Givaren själv väntar väldigt länge innan den slår till!
Kanske är kylaren ihoppgeggad med oljerester och annat.
Staffan