Ställbart ljus

I detta forum skriver vi om Skoda Felicia.
Knickedicken
Bilmodell: Skoda Felicia GLX
Kontakt:

Ställbart ljus

Inlägg av Knickedicken »

Hej! har köpt en Skoda Felicia GLX 1,6...det jag undrar över är detta...Har ett vrid reglage till vänster om ratten för att kunna ställa in ljusbilden fram...Men det är bara ena lampan som ändrar sig...har tittat på detta och det ser ut som nån vätskefylld slang går till varje lampa fram...på den lampan som inte ändrar sig när jag vrider på reglaget är det för låg ljusbild...går det att åtgärda detta själv på något vis...eller måste jag lämna in bilen på en skoda verkstad?
Knickedicken
Bilmodell: Skoda Felicia GLX
Kontakt:

Sv:Ställbart ljus

Inlägg av Knickedicken »

[quote]Hej! har köpt en Skoda Felicia GLX 1,6...det jag undrar över är detta...Har ett vrid reglage till vänster om ratten för att kunna ställa in ljusbilden fram...Men det är bara ena lampan som ändrar sig...har tittat på detta och det ser ut som nån vätskefylld slang går till varje lampa fram...på den lampan som inte ändrar sig när jag vrider på reglaget är det för låg ljusbild...går det att åtgärda detta själv på något vis...eller måste jag lämna in bilen på en skoda verkstad?[/quote]

Har hittat svar på detta...jag letade lite bland alla inlägg då fann jag svaret på min fråga
Bojsan
Bilmodell: Skoda Fabia Combi Elegance
Kontakt:

Sv:Sv:Ställbart ljus

Inlägg av Bojsan »

Jag råkade ut för att halvljus bilden var på tok för låg, det lyste knappt framför bilen och man såg båda ljuskäglorna tydligt i vägen och det blev än mer tydligt när man kopplade på helljuset.
Detta är ett vanligt fel på Felician att ljusbilden "faller ner"
Båda strålkastarna lyste för lågt och när jag vred på reglaget för sänkning av ljuset så sänktes bara det högra ljuset, det vänstra hoppade bara till.
Jag tog en bil som referens där jag vet att ljusbilden är riktig och mätte in mot en vägg, såg då att ljusbilden på Felician var på tok för låg.
Detta visste jag ju, men nu fick jag ett referensvärde att mäta in Felicians ljusbild efter.

Det är ingen idé att börja med att försöka justera upp ljusbilden med justerskruvarna på strålkastaren, de står allt för lågt för att gå att få rätt genom dessa justerskruvar, läs vidare istället.

Regleringen/sänkningen av ljusbilden sköts med ett reglage på instrumentbrädan, systemet är typ av hydrauliskt där det går två slangar fram, en till varje strålkastarinsats där de är anslutna i en svart slavcylinder som sänker strålkastar reflektorn. Varje slavcylinder har en "pinne" som ligger an mot underkant av reflektorn. När reglaget är i 0 läge så är "pinnen" maximalt ute och ju mer man ändrar reglaget på instrumentbrädan ju längre dras "pinnen" in i slavcylindern som på så sätt får reflektorn att sjunka in i underkant och på så vis sänka ljusbilden.
Slavcylindern lossas ganska lätt om man står framför strålkastaren och vrider slavcylindern ca. 45 grader motsols och drar ut den, typ av bajonett fäste.
När man fått ut loss slavcylindern från strålkastarhuset så syns "pinnen" som ligger an mot reflektorn.
Jag lossade båda och tittade samtidigt som jag ändrade reglaget på instrumentbrädan fram och tillbaka och såg att båda "pinnarna" i slavarna åkte in och ut, alltså fungerade båda slavarna.
"Pinnarna" i slavcylindrarna är gängade fast och därmed justerbara med ett krysspår i ändan.
Jag skruvade ut båda "pinnarna" och provade mig fram tills att jag mätte in rätt ljusbild igen, nu när jag hade ett referensvärde.
Ju mer "pinnarna" skruvas ut, ju mer trycker de upp reflektorn och därmed ljusbilden.
Fick ta i och ur slavarna några gånger och justera "pinnen" innan ljusbilden stämde.
När jag sedan provade att vrida om reglaget på instrumentbrädan så ändrade sig båda strålkastarna lika igen och halvljuset var som nytt.
Det enda som kvarstår är en riktig ljusinställning.
Bäverhanne
Bilmodell: Skoda Fabia elegance kombi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Ställbart ljus

Inlägg av Bäverhanne »

Fin beskrivning, riktigt snyggt =)
Bäverhanne
Bilmodell: Skoda Fabia elegance kombi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Ställbart ljus

Inlägg av Bäverhanne »

Fin beskrivning, riktigt snyggt =)