går inte upp i temp.

I detta forum skriver vi om Skoda Felicia.
Skriv svar
bjernn
Bilmodell: Skoda felicia
Kontakt:

går inte upp i temp.

Inlägg av bjernn »

hej!

har en skoda felicia 1.6GLX -98 som inte vill gå upp i temp. när jag står still så är det inga problem då går den upp till o med över så att fläkten börjar gå. Men så fort jag kör så kylls den ner igen. förvisso e de svin kallt nu men var samma sak i sommras men då spela det inte så stor roll, nu börjar det bli irriterande när frosten börjar krypa på insidan av rutorna. har bytt termostat och termostathus után förbättring. är det tempgivaren som e kass?
Hjälp snälla.....

Mvh: björn
haklind
Bilmodell: Skoda Felicia
Kontakt:

Sv:går inte upp i temp.

Inlägg av haklind »

om det var samma grejj i somras kanske termostaten släpper igenom max hela tiden? min ligger ganska lågt också, strax mellan de två lägsta sträcken - typ 75 grader vid vanlig körning... funkar termostat som den skall, alt är den enl rätt spec?
haklind
Kontakt:

Sv:går inte upp i temp.

Inlägg av haklind »

om det var samma grejj i somras kanske termostaten släpper igenom max hela tiden? min ligger ganska lågt också, strax mellan de två lägsta sträcken - typ 75 grader vid vanlig körning... funkar termostat som den skall, alt är den enl rätt spec?
bjernn
Kontakt:

Sv:Sv:går inte upp i temp.

Inlägg av bjernn »

termostaten är ifrån biltema så kanske ska köpa en original å se om det funkar.. enligt biltemas lista öppnar den vid 87 grader vet inte vad original öppnar..

Mvh: Björn
adandersson

Sv:Sv:Sv:går inte upp i temp.

Inlägg av adandersson »

Blockera grillen med något. Så gör de i norrland.
Bojsan
Bilmodell: Skoda Fabia Combi Elegance
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:går inte upp i temp.

Inlägg av Bojsan »

Finns flera tidigare trådar om just termostater och värmeproblem. Prova att söka i forumet innan nya trådar skapas.
bjernn
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:går inte upp i temp.

Inlägg av bjernn »

har sökt ock kollat. men tyckte inte jag hittade något som passade mitt problem, de flesta inläggen tyckte jag var om att bilen gick upp i för hög temp eller att det är termostaten som e paj. men eftersom att jag har bytt termostat och termostat hus tänkte jag skapa en ny tråd och kolla om det var någon som hade fler tips.. men det kanske finns trådar som inte jag har hittat.. då ber jag i sånna fall om ursäkt och skulle bli väldigt glad om någon vill länka till dom..
britason
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:går inte upp i temp.

Inlägg av britason »

Jag har provat 3 orginaltermostater genom åren o alla gör lika
Just nu har jag en bit flyttkartong framför kylaren med ett litet hål ca 10 cm diameter framför el fläkten bakom kylaren.
Då får du till bra kupevärme även om de är - 30 ute
britason
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:går inte upp i temp.

Inlägg av britason »

Jag har provat 3 orginaltermostater genom åren o alla gör lika
Just nu har jag en bit flyttkartong framför kylaren med ett litet hål ca 10 cm diameter framför el fläkten bakom kylaren.
Då får du till bra kupevärme även om de är - 30 ute
mija

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:går inte upp i temp.

Inlägg av mija »

Dom två problem som brukar inträffa är att locket för termostaten smälter sönder och låser termostaten, då får man byta termostat och lock (fläns).

Det andra är att skoveln på vattenpumpen släpper från axeln det innebär att den slirar och pumpkapaciteten minskas.

Det är svårt att avgöra vilket av felen som orsakar problemen, det är enklast att börja med termostaten.
haklind
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:går inte upp i temp.

Inlägg av haklind »

har det löst sig? Om inte kanske det kan vara termostathuset som pajjat - skulle kunna göra att en fungerande termostat ligger öppen hela tiden, vilket det var i mitt fall. När verkstan upptäckte det så bytte de den o nu går bilen upp t 90grader på 5-10min o håller sig där för vanlig körning.

Mvh Johannes
bjernn
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:går inte upp i temp.

Inlägg av bjernn »

[quote]har det löst sig? Om inte kanske det kan vara termostathuset som pajjat - skulle kunna göra att en fungerande termostat ligger öppen hela tiden, vilket det var i mitt fall. När verkstan upptäckte det så bytte de den o nu går bilen upp t 90grader på 5-10min o håller sig där för vanlig körning.

Mvh Johannes[/quote]

Hej!
ne jag tröttnade efter ett tags grejande och stoppa dit en pappskiva framför kylaren så jag fick upp lite temp iaf..

termostat + hus e bytt på den
tempgivaren har jag också bytt
om man kollar i expansionskärlet så är det en stråle från den lilla slangen längst upp på kärlet så det borde ju inte vara pumpen som har gett upp.

så jag vete sjutton vad det e som strular men om nån kommer på något så skriv gärna så kanske det löser sig till slut:)

Mvh Björn
Jakoby
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:går inte upp i temp.

Inlägg av Jakoby »

Lite sent men kanske klarläggande svar kommer här: Jag har haft samma symptom på min Felicia 1,3. Termostathuset är av plast och i detta är termostaten inpressad med två hakar i motsvarande öron i termostathuset. Det ena örat hade gått av och termostaten låg och skramlade löst i huset och fyllde därmed inte sin funktion. Ny termostat med hus kostar ca 500 på Mekonomen och över 700 hos Skodasäljaren. Jag löste problemet med att ersätta det trasiga örat genom att naja fast termostaten med en järntråd. Jag borrade två hål genom botten på huset ut i röret för stora slangen mot kylaren och trädde tråden genom dessa. Därefter var det bara att naja tråden på insidan av huset och därmed spånna fast termostaten. En kortare provtur hittills visar att allt verkar fungera normalt. Foton kan mailas vid behov
Skriv svar