Maxar kupévärmen!

I detta forum skriver vi om Skoda Fabia RS
simonhellsten
Bilmodell: Skoda Fabia -03 1,2
Kontakt:

Maxar kupévärmen!

Inlägg av simonhellsten »

Hej ni kunniga!

Jag har ett problem med kupévärmen i min Fabia -03:a.
När jag har den på kylning så drar den med jämna mellanrum igång värmen tills den verkar nått max för att sen sjunka tillbaka till kylning som jag hade den inställd på. Det händer också ibland att den hänger sig kvar på maxvärmen under en längre tid också, då får jag maxa fläktarna så att den "blåser ur värmen".

Det blir riktigt pressande varmt i bilen under de här perioderna och är redigt irriterande när man håller på att förgås av värmen.
Jag tycker mig se samma fenomen vare sig jag har AC'n påkopplad eller bara kör med fläkten.

Någon som sitter på en lösning eller en misstanke om vad som kan vara felet?

Tack på förhand!
simonhellsten
Kontakt:

Sv:Maxar kupévärmen!

Ingen som har en susning??
Andrej

Sv:Sv:Maxar kupévärmen!

Inlägg av Andrej »

hej!

Hade problemet på min gamla Octavia 05a. Det sitter en givare i panelen som dog för min del.. de felsökte 7 ggr och kunde inte hitta något fel. Visst är det så att problemet uppnebarar sig när bilen har stått ett tag tex över natten? Men har du kört bilen till jobbet ex och åker hem på eftermiddagen så fungerar kylningen?

Iaf, problemet löste sig när hela panelen byttes.
simonhellsten
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Maxar kupévärmen!

Tack för svaret,

jag vet inte om det är så som du beskriver faktiskt jag har inte lyckats hitta något samband med någon viss situation, men det kan mycket väl vara så som du beskriver. Vissa körningar så fungerar värme/kyla som den ska medan andra så håller den på och växlar som jag beskrev. Har verkligen försökt finna ett samband med varvtal, krypkörning, utetemperatur, körstil o.s.v. utan att hitta något, men jag ska tänka efter om det är på det viset som du beskriver. Vad kostade det dig att få panelen utbytt??
Andrej

Sv:Sv:Sv:Sv:Maxar kupévärmen!

Inlägg av Andrej »

Jag tror att kostnaden var på runt 8000 för att byta denna panel. Dock hände detta under garantin som tur var..
mija

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Maxar kupévärmen!

Inlägg av mija »

Vanligt att ställmotorerna krånglar om du har climatic (halvautomatisk klimatanläggning). Man får kolla felminne, prova grundinställa och ev byta defekta ställmotorer.
skodaturbo
Bilmodell: Octavia Combi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Maxar kupévärmen!

Inlägg av skodaturbo »

Det första enkla man kan göra är att blåsa rent de små gallren nera vid ventilationspanel. Där inne sitter en liten fläkt som drar igenom luften förbi tempsensorn. Om du har tur så är det bara igensatt av damm så det kanske fungerar bättre efter rengöring. Dock ska man vara lite försiktig så man inte blåser sönder den.
Skriv svar