Kupéfläkt

I detta forum skriver vi om Skoda Felicia.
pag
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Kupéfläkt

Inlägg av pag »

Hej!

Kupéfläkten i min Felicia trasslar.Ofta när bilen startas så är fläkten död. Den kommer oftast igång igen efter några minuter, ibland inte alls. Har den väl startat så verkar den i alla fall inte lägga av igen så länge bilen är igång.

Kan man misstänka någon annan komponent än själva fläktmotorn, något styrdon, relä etc? Jag har kollat anslutningarna till sjölva fläktmotorn.

Mvh Pagge
Felicia -99
Bilmodell: Skoda Felicia
Kontakt:

Sv:Kupéfläkt

Inlägg av Felicia -99 »

Om fläkten fungerar ( och på alla hastigheter, som väljs inne från kupén ) när den går, så är det nog bara fläktmotorn som kärvar.
Kolla om den går igång om du sätter fläkten på högsta hastighet.

Om det är så att fläkten bara fungerar på högsta hastighet är det resistorerna ( eller dess säkring) till motor som, har gått sönder. Sitter på sidan om luftintaget i motorrummet.

Kolla glappkontakter, eller oxid. Kolla även säkring nr 3 från vänster. Det går till fläkten.
Även relä R7 , fjärde från vänster på övre raden också är inblandat.

/Peter
855
Bilmodell: Skoda Pickup
Kontakt:

Sv:Sv:Kupéfläkt

Inlägg av 855 »

verkar gå trögt, min fläkt "kvittrade" när det var kallt ute.
Tog och sprayade med hjullager olja med teflon ( finns på biltema för 39:-) där jag kom åt.
Nu är det knäpptyst och den löper lättare.

Det är ett hett tips om det inte gått för långt så fläkten måste bytas.

Mvh
pag
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Kupéfläkt

Inlägg av pag »

Tack för tipsen!

Jag testade kullagersmörjningen idag (kostade dock 49.90 ;-) Det verkar funka! Fläkten låter nu starkare, så den gick nog lite trögt innan...

Får se om det håller i längden...

Mvh Pagge
Skriv svar