Tjabba! Nybliven ägare till en 1.9D pickup -97
Fungerar nästan perfekt förrutom lite typiska fel.
Går lite ryckigt imellanåt, lite rost på dom sedvanliga ställena, vinnande ljudet på 5:an, annars inget speciellt.
Ska byta styrled och drivaxeldamask och sen en liten hjulinställning.
Köpte den (väldigt billigt) med felet att den inte startade kall, gick att dra igång utan problem. Nya glödstift (Mekonomen) och nya däck och sen iväg till besiktningen, hurra! gick igenom utan problem.
Efter ett litet olje byte med filter så tänkte jag testa den ordentligt med en liten resa till Holland!(160 mil ca), Gick väldigt bra faktiskt.
Förbrukningen hamnade på ca 0,54. Och nu till den egentliga frågan, eftersom jag inte hann byta växellådsolja innan resan så gjorde jag det i helgen och efter att ha skruvat ut insexskruven på lådan så väntade jag mig att den gamla oljan skulle rinna ut snällt!
Hmmmmm.... det kom ingen olja alls! totalt torr? Hur kan det ha gått till? ja ja, den klarade Hollands resan i alla fall. Efter att ha fyllt på upp till strax över drevet så fick jag i ca 1.8 liter? Är det inte 2.4 liter? förmodligen går där i 2.4 lit vid helt demonterad låda. I vilket fall som helst så går den betydligt tystare nu, och vad jag kan se så läcker det inget men ska byta packboxen vid växelväljaren samtidigt som jag kollar 5:ans drev vid ett senare tillfälle.
Någon som har varit med om något liknande?
Växellåda utan olja!
-
l2t
- Bilmodell: Skoda pickup 1.9D
- Kontakt: