Konstigt elfel

I detta forum skriver vi om Skoda Felicia.
stakvi
Bilmodell: Skoda Felicia Kombi
Kontakt:

Konstigt elfel

Inlägg av stakvi »

Hej
Jag har en 1,3 motor.
Jag fick ett konstigt "elfel", som kan vara vad som helst tror jag.
Jag körde omkring, kom hem och ställde bilen.
Några timmar senare så gick den ej igång. Batteriet hade dragits ur under körningen tror jag. Det fanns bara så mycket kvar att klockan gick. Nåväl jag laddade mitt gamla batteri och satte i det och vred nyckeln till körläge dvs all el på då började och ett relä som enl verkst.handboken skulle vara sidelight buzzer att slå... ticka...(det längst upp till vänster) jag kände på det och det klickade och instrumentpanelens röda lampor blinkade.

När jag försökte starta så gick bara massa ström ur och solenoiden klickade en gång.

Kan det vara fel på reläet eller fel på startmotorn...solenoiden?

De på Skoda sade att jag skulle pröva att koppla strömen direkt till startmotorn. Går det två sladdar till startmotorn? Finns det ett start relä? Finns det två strömanknytningar till startmotorn eller solenoiden för hur annars kan man starta med tändningen?

Staffan
stakvi
Bilmodell: Skoda Felicia Kombi
Kontakt:

Sv:Konstigt elfel

Inlägg av stakvi »

Hej igen
Nu har jag kollat med ett nyare batteri. Solenoiden klickar och klickar, men startmotorn drar ej igång.
Kan det vara smuts i startmotorn eller är den hekt paj?

Staffan
skoda elegance

Sv:Sv:Konstigt elfel

Inlägg av skoda elegance »

Startmotorer blir slitna med tiden...Prova att knacka lite hårdare på startmotorn och kolla om den vill starta..
Skriv svar