Kupébuller - generellt skoda

I detta forum skriver vi sådant som ej passar i övriga forum.
FredrikL
Bilmodell: Önskar mig en Skoda Superb
Kontakt:

Kupébuller - generellt skoda

Inlägg av FredrikL »

Jag har läst en hel del trådar på forumet. Och den absolut vanligaste - generella invändningen som finns är vägbullret. I synnerhet på lite sämre asfalt. Empirin jag använt mig av för den här slutsatsen baseras på det som jag har läst om dels Octavia och Superb i synnerhet kombimodellerna. Är mest intresserad av Superben, men med tanke på hur ny kombin är finns det inte lika mycket att läsa här. Har ändå uppfattat Superb-modellen som bättre än Octavian i det här avseendet.

Många menar att man kan komma långt på det här problemet beroende på vilka däck man kör på. Och det är nog mycket sant. Men, har lite andra funderingar kring det här - men är lite osäker kring dess inverkan.

Det jag funderar på är om det på något sätt går att "efterisolera" kanske med någon form av matta eller något på golvet? Någon sådan här lösning eller ens försök har jag inte läst om - vilket kanske i sig talar sitt tydliga språk?
Antingen så går det inte, eller så fungerar det inte?

Någon som provat något annat än just däckval för att påverka vägbuller på sämre underlag?

//Fredrik L
bassebas
Bilmodell: Skoda Octavia 1.6 TDI -10 + Skoda Octavia 1.8TSI 160dsg-10
Kontakt:

Sv:Kupébuller - generellt skoda

Inlägg av bassebas »

Angående Superb så kan man välja 16 tums hjul även till Elegancepaketet. Jag har provkört och tycker att 16 tum rullar tystare än 17.

Angående Octavia så har ljudkomforten blivit bättre i den faceliftade versionen. Nu från och med modellår 11 (börjar denna vecka) skall enligt uppgift Octavian ha ytterligare bättre ljudisolering.
FredrikL
Kontakt:

Sv:Sv:Kupébuller - generellt skoda

Inlägg av FredrikL »

Japp. En sak är ju storleken. Nästa sak är ju det faktiska däcket som man väljer.

Har läst att många får ett däck från Pirelli vilket enligt samma uppgifter skall vara mer känsligt för vägbuller. Dock minns jag inte hur detta förhöll sig till 16" vs. 17".

Jag sökte mer om alternativa bullerlösningar och hittade saker som handlade om asfaltsmattor man skulle kunna sätta på hjulhusen. Någon som provat detta? Finns det uppmätta resultat på detta?

//Fredrik L
MattisH
Bilmodell: Toyota Avensis
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Kupébuller - generellt skoda

Inlägg av MattisH »

Tror även att reservhjulsbaljan är helt oisolerad. Den kommer jag till att göra ngt åt på min nya fabia som är beställd.
klingen
Bilmodell: Skoda Octavia II
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Kupébuller - generellt skoda

Inlägg av klingen »

tectyl 5638W

mot störande vägbuller sägs det!
klingen
Bilmodell: Skoda Octavia II
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Kupébuller - generellt skoda

Inlägg av klingen »

Eller!

http://www.svensk-bilvard.se/?page=12&open=12&PHPSESSID=dfa98689ec99576e30ca8e8dedd8c727

Men det är säkert inte billigt!
Sibbo
Bilmodell: Skoda Octavia 1,8 TSI
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Kupébuller - generellt skoda

Inlägg av Sibbo »

Har satt på prov 10mm tjock vit skumplast matta (med slutna porer för att ej fukt skall sugas in) som användes som förpackningsmaterial, under reservhjulet i reservhjulskaret.
Fick ideen från andra bilar t.ex. Volvo och Audi.
Bullret bakifrån minskade.
Som nästa skall jag sättä filtmatta i bagaget underden hårda bottenmattan såsåm de gjort i Suberb och Yeti.
Annmärkas bör att det lönar sig att kolla att inte fukt uppstår.
Lycka till! H.Sibbo
Sibbo
Bilmodell: Skoda Octavia 1,8 TSI
Kontakt:

Inlägg av Sibbo »

Har satt på prov 10mm tjock vit skumplast matta (med slutna porer för att ej fukt skall sugas in) som användes som förpackningsmaterial, under reservhjulet i reservhjulskaret.
Fick ideen från andra bilar t.ex. Volvo och Audi.
Bullret bakifrån minskade.
Som nästa skall jag sättä filtmatta i bagaget underden hårda bottenmattan såsåm de gjort i Suberb och Yeti.
Annmärkas bör att det lönar sig att kolla att inte fukt uppstår.
Lycka till! H.Sibbo
FredrikL
Kontakt:

Inlägg av FredrikL »

Ok nya/andra innerskärmar alltså.

Men det verkar ändå som det finns sätt att minska eventuellt buller på iaf.

//Fredrik L
Skriv svar