Serviceindikator
-
MikaelW
- Bilmodell: Skoda Octavia TDI
- Kontakt:
Serviceindikator
Min 1,6 TDI CR larmade för service efter 6 mån och 1350 mil. Då sa den att den ville ha service vid 1500 mil. Jag svängde förbi verkstan och frågade om jag inte hade longlife. Svaret var, Jo det har du. De var inne och kollade i datorn och hade inget bra svar på varför den larmat så tidigt. Det de då gjorde var att nolla systemet och be mig hålla koll på miltalet. Vid ca 2500 mil ska den in. Kan vara bra att känna till!
-
vagand
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Sv:Serviceindikator
Bilen har variabel intervall från 1500mil upp till 3000mil så varnar den för service så är olje kvaliten sådan att den ska ha det kör ej för långt kan kosta ute bliven motor garanti o försäkringsbolagen kan strula dom med.
-
MikaelW
- Kontakt:
Sv:Sv:Serviceindikator
Det är bra smörja i bilen från fabriken, jag fick med en skvätt. Det jag gjorde var att ta kontakt med min verkstad och det var de som sa att det var knas med indikeringen, nollade den och bad mig komma tillbaka när kärran rullat 2500mil. Alla garantier gäller!
-
MattisH
- Bilmodell: Toyota Avensis
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Serviceindikator
Dom kan som sagt stänga av räkningen med följd att du servar för ofta om du kör mkt. Lurad blir man. Iaf på Bilcentrum Hässleholm.
-
MikaelW
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Serviceindikator
Då har jag tur! Min verkstad har bra service och är väldigt hjälpsamma. Efter nästa service kommer givetvis indikatorn att göra ett nytt försök. Sedan är det inte helt fel om servicen blir lite "för ofta", hellre det än för sällan.
-
MikaelW
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Serviceindikator
Tar upp tråden igen.
Har nu hittat "service info" i färddatorn! Där kan man gå in och kolla vad bilen själv säger i dagsläget. Fick ju min indikator nollad i juni (se första inlägget i tråden) och nu säger bilen att den vill ha service om 850 mil eller 260 dagar. Den har rullat ganska precis 2000. Så färddatorn har bättre koll än serviceindikatorn! Var inne på verkstan och frågade,m de sa ju att jag själv skulle hålla koll, ochg då sa de att det verkar helt ok. Han (verkstadschefen) berättade då för mig att det i botten på oljetråget sitter en kännare för oljekvalitén. Den tillsammans med antalet kallstarter och körsträcka avgör när det skja göras service. Så det som skrivits i forumet om longlifeoljans vara eller icke vara verkar många gånger vara ogrundat. Bilen känner av hur oljan mår. Om man vill byta oftare för att man inte litar på det må vara var mans sak, men jag tror inte att oljetillverkarna blir ledsna över att få sälja sin svindyra smörja dubbelt upp!
Har nu hittat "service info" i färddatorn! Där kan man gå in och kolla vad bilen själv säger i dagsläget. Fick ju min indikator nollad i juni (se första inlägget i tråden) och nu säger bilen att den vill ha service om 850 mil eller 260 dagar. Den har rullat ganska precis 2000. Så färddatorn har bättre koll än serviceindikatorn! Var inne på verkstan och frågade,m de sa ju att jag själv skulle hålla koll, ochg då sa de att det verkar helt ok. Han (verkstadschefen) berättade då för mig att det i botten på oljetråget sitter en kännare för oljekvalitén. Den tillsammans med antalet kallstarter och körsträcka avgör när det skja göras service. Så det som skrivits i forumet om longlifeoljans vara eller icke vara verkar många gånger vara ogrundat. Bilen känner av hur oljan mår. Om man vill byta oftare för att man inte litar på det må vara var mans sak, men jag tror inte att oljetillverkarna blir ledsna över att få sälja sin svindyra smörja dubbelt upp!
-
weezer
- Bilmodell: Skoda octavia
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Serviceindikator
Min bil börjar signalera om att service närmar sig;
den har i dagsläget gått 4200 och en service är gjord vid 2400 mil. Vad är det för service bilen förväntar sig nu?
Är det olja, filter och friskluftfilter? Jag tänkte göra den själv igen, och lämna in bilen på "riktig service" innan den fyller två år; då de får göra en 6000-milaservice, nåväl 5100-5200 kanske den gått då.
Bör bli innan slutet av feb.
Är det ett klokt val?
den har i dagsläget gått 4200 och en service är gjord vid 2400 mil. Vad är det för service bilen förväntar sig nu?
Är det olja, filter och friskluftfilter? Jag tänkte göra den själv igen, och lämna in bilen på "riktig service" innan den fyller två år; då de får göra en 6000-milaservice, nåväl 5100-5200 kanske den gått då.
Bör bli innan slutet av feb.
Är det ett klokt val?
-
uslingen
- Bilmodell: Skoda Octavia II RS 2,0 TFSI
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Serviceindikator
Det är ju aldrig fel attt serva bilen ibland. Sen kan man ju diskutera vad man får för pengarna om man lämnar in den till verkstad. För övrigt ger jag inte mycket för elektroniken i dagens bilar. Min serviceminder säjer att jag skall lämna in bilen om sju dagar eller 10800km. Bilen har gått 5700 mil och senaste servicen gjordes vid 5100 mil. Resten av bilens elektronik är rätt så ko-ko den också.