Det regnar in!

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia 2.
Bäverhanne
Bilmodell: Skoda Fabia elegance kombi
Kontakt:

Sv:v:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Det regnar in!

Inlägg av Bäverhanne »

Tråkigt att höra om alla problem med vattenläckage i så pass nya bilar! Lider med er!!!
Hade läckage i en Octavia 1 kombi, vattnet såg ut att komma in via innerlisten på passagerardörren i fram. Trodde att det var det ökända dörrläckaget som rapporterats både för Fabia samt Octavia.
Slet ner hela dörrsidan för felsökning samt extra silikonering. Monterade ihop allt och trodde det var frid å fröjd.
Vid nästa regnväder läckte det likförbannat in och hela golvmattan i fram blev dyngsur.
Felsökandet fortsatte med hjälp av vattenslang och demontering bit för bit.
Döm av min förvåning när jag slutligen hittade felet! Silikonet vid infästnings skruven till "railen" hade torkat ihop och tackat för sig.
Vattnet rann längs innertaket, ned i dörrlisten, runt dörrlisten och sedan ned på golvet vid sparklådan.
Detta åtgärdades med nytt silikon vid de tre infästnings skruvarna och problemet försvann!

Hoppas att era bekymmer löser sig!

MVH
Fredrik.J
Paxen
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Inlägg av Paxen »

Ja det är verkligen jobbigt sånt där .....till slut tröttnar man ju som sagt.....suck

Pratade med verkstad idag och berättade mitt problem och sa även att jag hört av många som äger octavia från forumet här med samma problem om otäta dörrplåtar bla ..dom sa bara att Fabia haft detta problem kände inte alls till de på Octavia II och sa "de kan de inte vara . ska bli intressant och höra vad dom kommit fram till efter verkstadsbesöket.
hammer1975
Bilmodell: Superb Alldrive / Fabia RS
Kontakt:

Inlägg av hammer1975 »

Verkstan måste ha kollat upp detta dåligt för det finns en servicebulletin även för Octavia 2, jag har själv sett arbetsbeskrivningen. Jag fick min bil tätad i alla dörrar även fast garantin gått ut.
Paxen
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Inlägg av Paxen »

haft min på verkstad nu ....de tätade alla fyra dörrar (dörrplåtarna ) behövde inte be ett öre :-) ...skönt de iaf nu bara hoppas de håller tätt.
dannes41
Bilmodell: octavia slxi
Kontakt:

Inlägg av dannes41 »

[quote]haft min på verkstad nu ....de tätade alla fyra dörrar (dörrplåtarna ) behövde inte be ett öre :-) ...skönt de iaf nu bara hoppas de håller tätt.[/quote]kommer att vara tät ett litet tag,sen kommer det nog börja läcka igen...
Cali
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Inlägg av Cali »

Satte mig i min bil idag efter ett skyfall.
Mina glasögon immade suspekt igen.
Hm tänkte jag, så här det aldrig varit i någon av mina tidigare bilar.
Jag skulle damsuga bilen och upplevde att mattan vid passagerarsidan var fuktig. Inga mängder, men troligen så har det läckt in någonstans.
Några pratar om en alulist?
Ingen som har en bild mer exakt vart det brukar läcka?
Fabia HTP -06:a
Cali
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Inlägg av Cali »

Felsökte lite nu och kan bara konstatera att konstruktionen för tätning av rutan är jäkligt skum. Feltänk enligt min mening.
Allt vatten som landar på rutan, förs alltså ner till nedre listen, och där samlas vattnet eftersom de har satt en till list utanpå den nedre listen som är högre!?, det blir därför som en ränna., vattnet leds sedan vidare till hörnen där det troligen sedan läcker in. (se bilden)
http://pici.se/pictures/large/bKqEfspwq.png

På mina framdörrar har jag en liten glipa, troligen där det sedan rinner ner IN i dörren. Så ska det väl inte vara, att vatten ska ledas på insidan av dörren!??
På bakrutorna så ser det bättre ut, samma korkade princip med rännor, men rännorna slutar inte i någon glipa där iallafall, utan det blir bara en vätskeansamling istället.

Jag kollade även bilarna på parkeringen och det var ingen modell som hade denna korkade princip, alla andra märken hade en singel list som låg an mot rutan så vattnet leds bort på utsidan.
Lösning på problemet är väl att lägga en silikonklick i varje hörn, att fetta in rutan precis vid hörnen kan vara smart så inte silikonet fäster på rutan utan bara mot hålet(för man vill ju kunna rulla upp och ner obehinrat utan att silikonet dras loss.)

Bästa alternativet vore ändå att helt täta rännan och dra en silikonsträng längs med hela rutan så rännan försvinner och vattnet direkt leds till den yttre listen och sedan på utsidan av dörren.
Nä något måste göras, för högtalare, dämpning elhissar inuti dörren kan ju inte må bra av att vatten rinner igenom...inte efter några år iallafall.
Korkat skoda, FIX IT!
eri
Bilmodell: Octavia elegance
Kontakt:

Inlägg av eri »

Någon av er som vet om det finns någon mer åtgärd än att anbringa tätmassa runt plåten inne i dörrarna. Min bil är tätad med tätmedel runt plåten på alla fyra dörrarna men läcker lik förbaskat. Någon som vet vilka åtgärder som ska göras. VaDd säger servicemeddelandet om detta ? Maila mig gärna!
Broström
Bilmodell: Skoda Octavia 2 1.6 Ambiente Kombi
Kontakt:

Inlägg av Broström »

undrar detsamma,har bekymmer med en 06:a
Huschpuppy
Bilmodell: Skoda Fabia 2006
Kontakt:

Re: Det regnar in!

Inlägg av Huschpuppy »

INNAN jag får infall, anfall, ANFALL och infall!

Har en Skoda Fabia Combi (6Y5) 1.4
16 V som jag alldeles snart kommer att uppgradera med slägga.

Här sipprar inget vatten in, jag får simma in och simma ut, kallsup varje gång.

Är det någon här som har tätat listerna med "SIKA FLEX"?
Det jag inte kan ska jag lära mig och jag är av en brutal enveten art.

Jag hoppas verkligen någon ser detta inlägget även om jag är 511 år efter sedan trådens start.

Alla tips och trix är så oerhört, hjärtligt och galet tacksamt!

Tusen tack på förhand/ Maria 🙂🙈
Skriv svar