Bränsleförbrukning Fabia 1.6 CR TDI

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
Pemika
Bilmodell: Skoda Fabia Combi Eleg
Kontakt:

Bränsleförbrukning Fabia 1.6 CR TDI

Inlägg av Pemika »

I väntan på min nya bil en Fabia Kombi 1.6 CR TDI 90hk så har läst på lite om bilen/motorn på diverse forum.
Men jag blir lite fundersam över bränsleförukningen som inte alla verkar så nöjda med.
http://briskoda.net/forums/topic/177983-fabia-16-cr-tdi-90bhp-appalling-fuel-consumption/
Polo med samma motor:
http://www.autoexpress.co.uk/carreviews/firstdrives/235775/vw_polo_16_tdi.html
Hur ser det ut för er som redan har bilar med denna motor, vilken bränsleförbrukning har ni uppmätt?
Man anger 4.2l/100km för blandad körning så förhoppningen är att man skall klara sig under 4.5l/100km.
Jag hade tidigare en Citroen C4 1.6 hdi som hade en snittförbrukning på 4.9l/100km mot uppgivet 4.7l/100km, så den klarade sig rätt bra.

/Peter
John20
Bilmodell: Skoda Fabia tdi cr 90
Kontakt:

Sv:Bränsleförbrukning Fabia 1.6 CR TDI

Inlägg av John20 »

Hej,

Har fabia combi tdi cr 90, som gått 250 mil hittills. Den ligger på 0.53 blandad körning uppmätt från tankning till tankning (färdatorn visar 0.53). Inte så värst nöjd med detta alls. Det är ju ca 30% över deklarerad förbrukning. I den här blandade körningen så är det dessutom mest landsvägskörning 90-100km/h. Kör man riktigt försiktigt (på landsväg) så kommer jag ner i 0.47/mil. Har vårt att tro att min förbrukning skulle sjunka en dl/mil när den väl blir inkörd. Så mycket har andra diesel bilar jag kört inte sjunkit i förbrukning
Bäverhanne
Bilmodell: Skoda Fabia elegance kombi
Kontakt:

Sv:Sv:Bränsleförbrukning Fabia 1.6 CR TDI

Inlägg av Bäverhanne »

Många hävdar att motorn måste köras in för att uppnå maximal effektivitet, jag är osäker och låter därmed det vara osagt.

Däremot påverkas även en diesel väldigt mycket av körsätt.
Vår ena bil "Avensis D4D" är specad till 0.58l/mil
När jag kör pendlar den mellan 0.48 - 0.53 beroende på säsong.
När frugan kör ligger den närmare 0.6 - 0.65 samma sträcka samma tider. (antal liter / körsträcka vid pump)

Helt enkelt beroende på att hon hela tiden ligger på gasen lite grann, att hon glömmer växla från 4:an till 6:an, att hon gärna ger full gas vid omkörning m.m.

Så ta det folk säger om sin förbrukning som en riktlinje men inte som en absolut sanning då den skiftar väldigt mycket.

Hoppas blir nöjd med bilen!
Anders J
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Inlägg av Anders J »

jag har en väl inkörd octavia 1.6 tdi cr 105 som drar 0.45-0.48 vid lasndsvägkörning 0.52-0.56 vid motorvägsåka 120km/h, den genomsnittliga vid blandat ligger väl på 0.57, dom är nog tyvärr ine så snåla som pappret säger, en jag känner som jobbar med VAG säger att dom äldre dieslarna utan dpf var mindre känsliga för olika körsätt samt drog betydligt mindre jämfört med likvärdig maskin utrustad med dpf.
Anders J
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Inlägg av Anders J »

jag har en väl inkörd octavia 1.6 tdi cr 105 som drar 0.45-0.48 vid lasndsvägkörning 0.52-0.56 vid motorvägsåka 120km/h, den genomsnittliga vid blandat ligger väl på 0.57, dom är nog tyvärr ine så snåla som pappret säger, en jag känner som jobbar med VAG säger att dom äldre dieslarna utan dpf var mindre känsliga för olika körsätt samt drog betydligt mindre jämfört med likvärdig maskin utrustad med dpf.
RogerPetersson
Bilmodell: Skoda Oktavia2½
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Bränsleförbrukning Fabia 1.6 CR TDI

Inlägg av RogerPetersson »

Hej som jämförelse kan jag berätta att min skoda octavia dsg 7 combi med tsi 122 hk motorn drar på landsväg mellan 0,56, landsväg i 90 och motorväg 120, 0,80. Så den bensinmotorn är inte alls så dum framförallt för att den är så pigg men ochså tydligen verkligen snål om man gämför med nya tdi 105. Den diselmotorn som det är så mycket prat om att den skall vara snål? Den är ju inte mycket snålare än min octavia som är en större och tyngre bil än en fabia som ni skriver om. MVH Roger Petersson, en mycket nöjd skoda ägare.
KESKI
Bilmodell: Skoda Fabia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Bränsleförbrukning Fabia 1.6 CR TDI

Inlägg av KESKI »

Men om jag inte har helt fel så räknar man väl landsväg hastighet till ca80km/h i statistiken??? Håller man den hastigheten å kör snålt så ska det gå att köra på angiven förbrukning i bästa fall :) Är ju runt 100km/h och uppåt som bilen brukar bli törstig..
CupraR
Bilmodell: Seat Leon Cupra R
Kontakt:

Inlägg av CupraR »

Tja!

Det diffar alltid mer än man tror. har en ny FabiaCombi TSI86:a. Den SKA dra 0,51 blandat, om jag inte minns fel. Förbrukningen har gått ner lite nu när den gått närmare 600 mil men "normal" körning så landar den på runt 0,57. Typ 10% över (som alltid).....
// Andreas
Andy*Cupra*
Bilmodell: Octavia RS2
Kontakt:

Inlägg av Andy*Cupra* »

Hej!

Jag har en Fabia med 1.6 CR90 motorn. När bilen var ny hade jag inga problem att köra på 0,40 till jobbet. (Ca 2 mil, 70% motorväg).

Nu när bilen har gått drygt 500 mil så kommer jag aldrig under 0,50.

Detta är vid lungn körning i morgontrafiken, dock alltid utan några köer. Utan det är runt 90 som gäller i allafall 70% av sträckan.

Dessutom har nu när det blivit kallt dykt upp ett annat problem. På dessa dryga 2mil, så blir inte motorn varm. Den går lite upp och ner, men blir inte alltid fullt varm.

Nån som vet om det finns någon typ av dieselvärmare i dessa bilar? Har hört nåt ryktesvägen om någon elektronisk värmare.
Pemika
Kontakt:

Inlägg av Pemika »

Hej,

Nu har jag fått min Fabia Combi 1.6 TDI CR 90.
Efter ha kört 48 mil så har det förbrukat 23,43liter mellan tankningarna. Det motsvarar ca 4,9l/100km som väl får anses som godkänt för ny bil på vintern. Vi får väl se hur förbrukningen förändrar sig över tiden.

Jag kör på dubbfria Nokian Hakkapeliitta R 175/65R14 86 R XL. (2,4bar). Använder också motorvärmare innan jag kör vid 40-50% av körningarna.

Siten Spritmonitor.de verkar vara ett intressant ställe för dom som vill följa upp bränsleförbrukningen och dela med sig detta med andra. Jag kommer själv att använda den siten.
Här är en sökning på Fabia tdi 66-77kW:
http://www.spritmonitor.de/en/overview/45-Skoda/398-Fabia.html?fueltype=1&constyear_s=2010&power_s=66&power_e=77&minkm=&gearing=1

Fortsättning följer.

God Jul på er.
/Peter
bassebas
Bilmodell: Skoda Octavia 1.6 TDI -10 + Skoda Octavia 1.8TSI 160dsg-10
Kontakt:

Inlägg av bassebas »

Med 6000 mil i 2 olika Octavia 1.6 TDI har jag aldrig lyckats komma över 0.5 l/mil mätt på en hel tank. Körstil och körsträcka påverkar mycket.

spritmonitor.de är väl inte speciellt intressant för oss i Sverige. De flesta tyskar verkar åka 140-180 km/h med ett snitt på 0.7 l/mil

Sen får man inte glömma att Fabian har ganska kass luftmotståndsvärde (sämre än Octavia och Superb) detta påverkar såklart om man åker mycket motorväg.
MattisH
Bilmodell: Toyota Avensis
Kontakt:

Inlägg av MattisH »

Min 1,6 TDI 90 hk har snart gått 900 mil och nu sen snön kom ligger den runt 0,6 liter milen. Fast vi kör mkt 2-3 mils körningar.

När bilen hade gått 100 mil körde jag en sträcka med 0,39 l/mil men normalt ligger den på ca 0,48.

Ang. att bilen inte blir varm, så har jag samma problem. 2 mil tar det innan bilen är riktigt varm, men det är för att motorn är för effektiv. Den är förmodligen så snålt ställd så att det inte blir någon överskottsvärme.

Farsan kör sin A4 Quattro 143hk billigare än vad jag gör med min fabia, fast då kör han mycket och långa stäckor.
Elwer
Bilmodell: Skoda Fabia kombi diesel 90hk
Kontakt:

Inlägg av Elwer »

Hej! Körde min nya 1,6 tdi 90hk kombi med dubb motorväg i 100 på o,37 men utan ac och i 110 då den drog 0.4. Efter först tank hade den dragit knappt 0,46 blandad körning.
MattisH
Kontakt:

Inlägg av MattisH »

[quote]Hej! Körde min nya 1,6 tdi 90hk kombi med dubb motorväg i 100 på o,37 men utan ac och i 110 då den drog 0.4. Efter först tank hade den dragit knappt 0,46 blandad körning.[/quote]

Grattis du har nog fått ett snålt exemplar då. I 100 km/h finns det inte en möjlighet att få den dra under 0,45.
MattisH
Kontakt:

Inlägg av MattisH »

[quote]Hej! Körde min nya 1,6 tdi 90hk kombi med dubb motorväg i 100 på o,37 men utan ac och i 110 då den drog 0.4. Efter först tank hade den dragit knappt 0,46 blandad körning.[/quote]

Förresten är det färddatorn eller mätt mellan tankningarna du anger?
Elwer
Bilmodell: Skoda Fabia kombi diesel 90hk
Kontakt:

Inlägg av Elwer »

Hej! Färddatorn.
pgbg
Bilmodell: Skoda Fabia Combi
Kontakt:

Inlägg av pgbg »

Jag har haft flera dieslar, 1,9, och har nu fått min nya 1,6 CR TDI 105. För dem allihop har gällt att när de är inkörda - d v s gått mer än ~700 mil - kan man se att den faktiska bränsleförbrukningen ligger nära den som Skoda uppger i dokumentationen.

Det finns mycket som har stor påverkan på bränsleförbrukningen, t ex last (gods i bagaget som väger men inte gör nytta eller används). En sak med stor påverkan är lufttrycket i däcken. Jag kör, efter rekommendation från en däckfirma, med GOTT om luft i däcken (högre tryck än vad som står instruktionsboken) och bilen är mycket mer lättrullad och dricker märkbart mindre med bränsle. Man får dock se upp med detta för det kan även påverka väggreppet och komforten om man överdriver trycket alldeles för mycket.
MattisH
Kontakt:

Inlägg av MattisH »

Min 90 CR tog 0,54 T/R fjällen 140 mil med snitthastighet 89 km/h med takbox. Nöjd, men jag tror att vinterdäcken är mer tungrullade än sommardäcken. (Nokian WR G2 *(inget bra vintergrepp men på asfalt kanon))
Pemika
Kontakt:

Inlägg av Pemika »

Här kommer en ny rapport.
Efter ca 3600km och tankat 6ggr så är den totala snittförbrukning 4,63l/100km. Vilket jag tycker är ok så här långt. Trenden är också positiv, dvs. att förbrukning fortfarande sjunker. Senaste tanken 4,43l/100km.
Förbrukningen i detalj kan ni följa här:
http://www.spritmonitor.de/en/detail/430455.html
MattisH
Kontakt:

Inlägg av MattisH »

Min har gått 1300 mil nu utan tendens till att sänka förbrukningen på den körningen vi gör till vardags. Långkörning ligger runt 0,45 enligt färddatorn. Får se till sommaren om den blir bättre. Då ska jag även prova dra husvagn, vilket ska bli väldigt spännande. Det var skälet till att jag valde diesel.
Skriv svar