Motorn går tungt

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
Peter Lundgren
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Motorn går tungt

Inlägg av Peter Lundgren »

Jag har övertagit en Skoda -98 1,9tdi efter svärfar och vid kallstart så går motorn tungt att dra runt, har bra med ström och startmotorn verkar ok.
Kan det vara fel olja eller startmotorn som är dålig ändå, eller har någon tips på vad det kan vara?
Tacksam för svar!
Mvh
Peter
fyramyra
Bilmodell: Skoda 4+4
Kontakt:

Sv:Motorn går tungt

Inlägg av fyramyra »

mitt tips är att batteriet är lite för dåligt..det är kan va känsligt på diesel..det ska va extra bra snurr för att få igång dieseln..det kanske tycks snurra ganska bra,men det brukar krävas mer till diesel än bensinare.. det låter på beskrivningen som det är batteriet..kan va värt att kolla..kanske ladda det eller låna ett fräscht batteri innan du köper ett nytt i onödan,om det inte skulle va batteriet som spökar..
Bäverhanne
Bilmodell: Skoda Fabia elegance kombi
Kontakt:

Sv:Sv:Motorn går tungt

Inlägg av Bäverhanne »

Jo, batteriet kan det vara. Men kolla också med svärfar vad han har pytsat i för olja i motorn. Kan vara så att oljan i bilen är väldigt trögflytande när den är kall och därav känns motorn "tung" att dra runt när den är kall...
adandersson

Sv:Sv:Sv:Motorn går tungt

Inlägg av adandersson »

Prova med att trycka ner kopplingen vid start så att startmotorn inte måste dra runt växellådan.
Peter Lundgren
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Motorn går tungt

Inlägg av Peter Lundgren »

Tack för tipsen, oljebyte blir det i veckan, batteriet är ok, testat 2, ett nytt, kopplingen har jag inte tänkt på hur jag gör vid start! :) Ska testa det med.
Tack igen !

Mvh
Peter
Skriv svar