Mystiskt startproblem Octavia -98
-
GeNFoR
- Bilmodell: Skoda Octavia GLX
- Kontakt:
Har åter fått startproblem med octavian. Sist detta hände åkte den in i värmen, fick .lite k-sprit för att lösa isproppar och när den sedan inte ville starta igen fick den, efter ett verkstadsbesök, en ny tändspole.
Nu vägrar den starta återigen, en morgon efter åter en köldknäpp vill den inte.
startmotorn drar runt motorn men den vägrar hoppa igång, inte en antydning till att vilja gå av sig själv
Har fått in den i garaget över natten, bränsle kommer till cylindrarna då stiften är blöta, dessutom doftar det bensin vid startförsöken.
Kollat tändstift och -kablar, fann att två kablar var skavda i isoleringen, men då finns ju fortfarande två cylindrar som borde försöka!?
Kamremmen var för övrigt i gott skick, men om den ska ha kuggat över eller något går ju visst inte att kolla enligt haynes...
Så jag har gnista, soppa kommer till cylindern men motorn vägrar starta!
Någon som vet vad jag kan kolla härnäst, eller har lösningen på problemet så vore jag evigt tacksam? :)
Mvh Patrik
Nu vägrar den starta återigen, en morgon efter åter en köldknäpp vill den inte.
startmotorn drar runt motorn men den vägrar hoppa igång, inte en antydning till att vilja gå av sig själv
Har fått in den i garaget över natten, bränsle kommer till cylindrarna då stiften är blöta, dessutom doftar det bensin vid startförsöken.
Kollat tändstift och -kablar, fann att två kablar var skavda i isoleringen, men då finns ju fortfarande två cylindrar som borde försöka!?
Kamremmen var för övrigt i gott skick, men om den ska ha kuggat över eller något går ju visst inte att kolla enligt haynes...
Så jag har gnista, soppa kommer till cylindern men motorn vägrar starta!
Någon som vet vad jag kan kolla härnäst, eller har lösningen på problemet så vore jag evigt tacksam? :)
Mvh Patrik
-
Steeldragon
- Bilmodell: Skoda Oktavia RS1
- Kontakt:
Sv:Mystiskt startproblem Octavia -98
Troligtvis tändlägesgivaren. Kan spöka vid kallt väder. Kolla felkoderna, är det ända tips jag kan ge. Kan ju prova byta givaren, men sen är det ju dyrt att byta pryl efter pryl för att söka fel.
-
GeNFoR
- Kontakt:
Sv:Sv:Mystiskt startproblem Octavia -98
nej att bara byta och byta är ju inget som håller ekonomiskt sett:P
ska ta och kolla felkoder men även tändlägesgivaren:)
tack!:)
ska ta och kolla felkoder men även tändlägesgivaren:)
tack!:)
-
GeNFoR
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Mystiskt startproblem Octavia -98
Förresten, går det att testa givaren på nåt sätt för att se om den är hel?
-
Steeldragon
- Bilmodell: Skoda Oktavia RS1
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Mystiskt startproblem Octavia -98
Kan inte säga exakt om det går att ohma den eller tuta den.
-
SLXi-98
- Bilmodell: Skoda octavia
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Mystiskt startproblem Octavia -98
Jag hade ett liknande problem en vinter, men då var det säkringen till bränslepumpen. Fast du fick ju fram bränsle, så det borde väl inte vara problemet...
-
GeNFoR
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Mystiskt startproblem Octavia -98
Vi var ute och kollade igår igen, jag och farsan. Han tog en titt på stiften, hittade tändmarkeringen på en av remskivorna - det tycktes se bra ut - dock med en viss osäkerhet då strecket syntes dåligt.
Kollade skicket på hallgivare (tycktes ok) och putsade lite på den samt rotor, fördelarlock.
Kamremmen lär knappast hoppat några kuggar då den som sagt är i gott skick.
Satte mig i bilen, gjorde startförsök samtidigt som farsgubben hällde i en skvätt bensin via spjället, han tyckte det var märkligt att det liksom spottade ut luft och därav soppa genom spjället, det ska ju trots allt in i motorn den vägen!?
Kan detta vara följderna av ett allvarligare mekaniskt fel?
Nån tanke slog mig att insugsventilerna inte stängde riktigt, men det känns långsökt att alla skulle gjort detta samtidigt.
Kompressionsprov (om nu den satte sig riktigt under alla kontrollförsök) gav inget utslag heller?
Något ytterligare förslag på åtgärd?
försöker in i det längsta undvika verkstad...:P
Kollade skicket på hallgivare (tycktes ok) och putsade lite på den samt rotor, fördelarlock.
Kamremmen lär knappast hoppat några kuggar då den som sagt är i gott skick.
Satte mig i bilen, gjorde startförsök samtidigt som farsgubben hällde i en skvätt bensin via spjället, han tyckte det var märkligt att det liksom spottade ut luft och därav soppa genom spjället, det ska ju trots allt in i motorn den vägen!?
Kan detta vara följderna av ett allvarligare mekaniskt fel?
Nån tanke slog mig att insugsventilerna inte stängde riktigt, men det känns långsökt att alla skulle gjort detta samtidigt.
Kompressionsprov (om nu den satte sig riktigt under alla kontrollförsök) gav inget utslag heller?
Något ytterligare förslag på åtgärd?
försöker in i det längsta undvika verkstad...:P
-
GeNFoR
- Kontakt:
Det kan väl knappast vara som så att jag är ensam om att ha råkat ut för detta?
-
mikaelbe
- Bilmodell: Skoda Octavia II FSI
- Kontakt:
Sv:Mystiskt startproblem Octavia -98
Jag hade en Nissan Primera som ca en gång per år vägrade att starta. När jag fösökte starta den så var det precis som den skulle gå igång och sen så misstände motorn bara. Det enda som hjälpte var att bogsera igång den. Har du provat detta? Det gör att t ex hallgivaren ändrar läge om den nu glitchar.
-
GeNFoR
- Kontakt:
Sv:Sv:Mystiskt startproblem Octavia -98
Det är ju så dumt, att jag inte sa åt brorsan att testa det när vi bogserade den till garaget...
Får nog ta och testa det :)
Får nog ta och testa det :)
-
mikaelbe
- Bilmodell: Skoda Octavia II FSI
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Mystiskt startproblem Octavia -98
Har du gjort nåt nytt försök?