Väntans tider...

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
Skriv svar
Stoffe_G
Bilmodell: Skoda Fabia Combi TDI 90 CR Elegance
Kontakt:

Väntans tider...

Inlägg av Stoffe_G »

Hej alla!

Ny på forumet. Verkar kanon!

Inget är som väntans tider! La i förra veckan en beställning på en Corridaröd Fabia Combi, Elegance med 90 hästars dieseln.
Enda tilläggen är ett pluspaket med backsensorer, klimatanläggning och dimljus med kurvfunktion. I övrigt tyckte jag den var förvånansvärt välutrustad från start, så jag nöjde mig där.

Planerad produktionsstart v.11... Men den som väntar på något gott...

Väldigt nöjd med mitt val hittills, tittade även på Golf, men för samma pengar får man knappt mugghållare i golfen. Fabian kändes som ett mer prisvärt alternativ, och dessutom mer praktisk i kombiutförande. :)

Finns det fler som väntar på leverans?
Bäverhanne
Bilmodell: Skoda Fabia elegance kombi
Kontakt:

Sv:Väntans tider...

Inlägg av Bäverhanne »

[quote]Hej alla!

Inget är som väntans tider! La i förra veckan en beställning på en Corridaröd Fabia Combi, Elegance med 90 hästars dieseln.
Enda tilläggen är ett pluspaket med backsensorer, klimatanläggning och dimljus med kurvfunktion. I övrigt tyckte jag den var förvånansvärt välutrustad från start, så jag nöjde mig där.

Väldigt nöjd med mitt val hittills, tittade även på Golf, men för samma pengar får man knappt mugghållare i golfen. Fabian kändes som ett mer prisvärt alternativ, och dessutom mer praktisk i kombiutförande. :)

Finns det fler som väntar på leverans?[/quote]

japp, blev så imponerad av fabian vid provkörningen att jag beställde en direkt, dock med tsi105 dsg. Tyvärr gör dsg lådan att jag ännu inte fått något byggstarts datum, beställde i början av sep.
Tror inte att det går att hitta en bättre bil i den här prisklassen!
Stoffe_G
Kontakt:

Sv:Sv:Väntans tider...

Inlägg av Stoffe_G »

Håller med!

Jag var också sugen på DSG lådan, men försäljaren sa när jag var inne i förra veckan, att den förmodligen inte skulle kunna levereras före sommaren :(

Osäkert vad som gör ledtiderna så långa med DSG, men jag kan tänka mig att den är väldigt populär i VAG koncernen och åtgången är stor... Antagligen större än de räknat med.
Family_man

Inlägg av Family_man »

[quote][quote]Hej alla!

Finns det fler som väntar på leverans?[/quote]

japp, blev så imponerad av fabian vid provkörningen att jag beställde en direkt, dock med tsi105 dsg. Tyvärr gör dsg lådan att jag ännu inte fått något byggstarts datum, beställde i början av sep.
Tror inte att det går att hitta en bättre bil i den här prisklassen![/quote]

Jag beställde min Octavia Tsi122 med Dsg och elegance pkt i början av oktober 2010 och hämtade ut den hos handlaren den 29 december 2010 så jag måste haft en otrolig tur med tanke på bristen som råder på Dsg lådan=).

Dsg lådan är dock helt klart värd att vänta på för den växlar fullständigt underbart mjukt och distinkt på samma gång.
Första gången jag körde bilen då jag hämtade den hos handlaren så funderade jag då jag rullade iväg hur högt utväxlad ettans växel måste vara eftersom den ligger kvar så länge men det var innan jag kastade ett öga på växelindikatorn som visade att den just växlat upp till trean,utan att jag ens märkt någon av växlingarna...så supermjukt växlar bilen,nästan som att köra snöskoter som en av min jobbkollegor utbrast efter en provtur i bilen.=)=)

Jag är lyriskt nöjd med bilen så här långt och tror precis som du att man nog inte kan få mer bil för pengarna man betalar än om man köper en Skoda.=)

Innan jag bestämde mig för en Octavia så var jag inne på en Golf men den skulle blivit 15-20000:- dyrare.
Octavian är ju i grunden samma bil som delar mkt teknik och mekanik med Golfen men som har bättre utrymmen och är minst lika välbyggd,Golfen har ju extremt hög kvalitetskänsla men Skodan ligger inte långt efter,den är helt knäpptyst från inredningen även på dåligt plogade vintergator vilket för mig är ett gott tecken på hur väl ihopskruvad en bil är.
Fordarna jag ägt innan,den senaste en Focus -08 med 1300 mil på mätaren skramlade friskt från inredningen på samma typ av gator där Octavian är helt knäpptyst.=)
J0NKEN
Bilmodell: Skoda Octavia scout
Kontakt:

Sv:Väntans tider...

Inlägg av J0NKEN »

Har beställt en Octavia scout TDI DSG med allt utom skinn och taklucka. ca. 20 veckors leverans. Känns länge men men.
Kanske går fortare om man har röta...
Bäverhanne
Kontakt:

Inlägg av Bäverhanne »

Fick idag veta att preliminärt börjar min fabia dsg byggas v8 och med lite tur har jag nyckeln i min hand v11... Håller tummarna för att det inte ändras nu =)
Detta innebär ca 30 veckors ledtid för min bil.
Skoda säger iaf att underleverantören för DSG lådan har styrt upp produktionen och att de efter andra kvartalet bör ha normala ledtider igen.
Stoffe_G
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Väntans tider...

Inlägg av Stoffe_G »

Har precis varit inne och talat med Säljaren... Fick lägga till Bluetooth och multifunktionsratt till min order, för jag blev så jäkla sugen på det. Inga problem att lägga till även så här i efterhand - tack för det! :)

Fick även info om att preliminär prod.start hade ändrats från v.11 till v.8 Hoppas det håller sig!

Snart så!
Bäverhanne
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Väntans tider...

Inlägg av Bäverhanne »

Sweeeet, har också valt till blåtande, dock tog jag "lilla läderpaketet” hoppas den ratten är lite knubbigare än standard, då gick multiratten bort... Fick min prod.vecka ändrad till v.8 också =)
Stoffe_G
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Väntans tider...

Inlägg av Stoffe_G »

Gött!! :)

Jag frågade säljaren om det där med multiratten, och enligt honom ska även den vara i läder, så det ska du väl inte behöva vara utan?
Fredrik J (Bäverhanne)

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Väntans tider...

Inlägg av Fredrik J (Bäverhanne) »

Hade en Passat highline -04 med lilla läderpaketet, då fick man en riktigt knubbig liten tre ekrad ratt. Jag håller tummarna för att den i skodans lilla läderpaket är likvärdig! Man kunde inte ha multiratt tillsammans med den lilla knubbiga på passaten heller... Annars hade multiratt varit grymt skönt!
Stoffe_G
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Väntans tider...

Inlägg av Stoffe_G »

Jaha, då var gamle Saaben såld, så nu får man åka kommunalt de sista veckorna innan Fabian hämtas ut... Blandade känslor, men vad gör några veckor hit eller dit? Man blir allt för lat när man har bil ;)
MattisH
Bilmodell: Toyota Avensis
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Väntans tider...

Inlägg av MattisH »

Blåtanden är ett riktigt bra val!
Men måste man inte välja multiratt till det alternativet?

Lilla läderpaketet ingår i elegance versionen, och det är inte en tre ekrad ratt som ingår i det. Man måste välja sportratt.

Det har jag i min och den är fin!!
Stoffe_G
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Väntans tider...

Inlägg av Stoffe_G »

Ja, blåtand känns väldigt vettigt :)

Blev "tvungen" att ta en multifunktionsratt till det också. En 4-ekrad sådan... Men det är helt ok.

Har fått byggdatum bekräftat till den 22:a, då går min pärla genom "bilmodern" som säljarn så fyndigt formulerade det :)

Spänt nu !
Bäverhanne
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Väntans tider...

Inlägg av Bäverhanne »

[quote]Blåtanden är ett riktigt bra val!
Men måste man inte välja multiratt till det alternativet?

Lilla läderpaketet ingår i elegance versionen, och det är inte en tre ekrad ratt som ingår i det. Man måste välja sportratt.

Det har jag i min och den är fin!![/quote]

kollade i konfiguratorn, i elegance ingår fyrekrad läderratt och spakdamask, i lilla läderpaketet ingår treekrad läderratt. Fanns ingen sportratt att välja, om det inte ingår i "sportpaket dynamic"?
Känns som att säljaren borde sagt till att multiratten är krav med blåtand, låter ju logiskt att man borde ha det... Ska ringa säljaren imorgon och fråga, byggstart ska ju ske den här veckan....
Bäverhanne
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Väntans tider...

Inlägg av Bäverhanne »

enligt min säljare kan man styra blåtanden med stereon dörav inget krav på multiratt. Om det nu visar sig att man måste ha det så kommer skoda ta på sig att montera en i min bil. Detta då deras system tillåter en konfiguration utan multiratt.

Fått bekräftat att min bil har börjat byggas =)
Stoffe_G
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Väntans tider...

Inlägg av Stoffe_G »

Trevligt!

Multiratt eller inte.... Men det är fräckt att ha knappar i ratten :)

Den som har flest prylar när han dör vinner!
Bäverhanne
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Väntans tider...

Inlägg av Bäverhanne »

Nu har jag läst på. Fabia elegance har "lilla läderpaketet" med fyrekrad skinnratt. Om man väljer "lilla läderpaketet med treekrad ratt" så är det "sportratten" man får *lycklig* Mor min beställde en likadan bil som mig idag. Hon kör också avensis i dagsläget men blev så imponerad av nya Fabian att hon slog till på en gång =) fabia combi elegance 105 dsg. Vi blir fler och fler =)
Stoffe_G
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Väntans tider...

Inlägg av Stoffe_G »

Uppdatering: Leverans väntas v.10 eller v.11

Räknar dagarna (redan less på kollektivtrafiken)

:-)
Stoffe_G
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Väntans tider...

Inlägg av Stoffe_G »

Lyckan är total - Hämtade min fina röda fabia combi igår kl 16.00 och körde med ett fånigt flin hela vägen hem :)

Superenkelt att para ihop iPhonen med bilen, och lyssna på blåtandsströmmad musik.

Första resan gick på ca 0,52 l/mil, så förvånansvärt låg törst trots ej inkörd ännu.

Första intrycken - bekväm, pigg, tyst kupé och tyst motor - självklart relativt, men jämfört med en gammal saab 9-3 diesel från -99 är den rena lyxglidaren!!
Bäverhanne
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Väntans tider...

Inlägg av Bäverhanne »

Grattis!!!
Med lite tur hämtar jag min nästa vecka *håller tummarna*
Skriv svar