Nya Fabia RS
-
peter56
- Bilmodell: Skoda Octavia Kombi
- Kontakt:
Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Nya Fabia RS
Nu har jag haft min bil i en vecka och kört cirka 30 mil. Trivs jättebra med den.
-
peter56
- Kontakt:
Idag var jag tvungen att fylla på olja för första gången. Tycker det är dåligt att behöva göra det på en bil som bara har gått 360 mil.
-
MattisH
- Bilmodell: Toyota Avensis
- Kontakt:
Det var ju ingen höjdare. Ska bensinaren dra olja?
Att en diesel ibland gör det står i instruktionsboken, men jag har inte sett någon tendens till lägre oljenivå än när jag hämtade den. Har dock fått fylla på lite kylarvätska :O
Att en diesel ibland gör det står i instruktionsboken, men jag har inte sett någon tendens till lägre oljenivå än när jag hämtade den. Har dock fått fylla på lite kylarvätska :O
-
vildagnu
- Bilmodell: Skoda oktavia rs
- Kontakt:
varnade den för låg oljenivå eller kollade du stikan? att nya bilar drar olja är inget konstigt, men om den drog 1-2 liter på 300mil så är det nog lite mycket.brukar sjunka när den slitit in sig. men i allmänt att nyare bilar driker olja är inte konstigt. för att få ner friktionen i motorn så tillåter man större tolleranser mellan kolv å cylinder. detta ger bättre bränsleförbrukning mm. Inte som förr när en motor tog mycket olja, då var den slut i cylindrarna. är inte så längre. detta skär sig lite med longlife som är helt förkastligt. ingen olja eller filter håller i 3000mil. kanske dom första 3000milen. Kör man turbo motor så blir det att byta den lagom till garantin gått ut! aja lite off topic men gör en anmärkning hos bilfirman nu är mitt tips. så det finns dockumenterat om den fortsätter dra lika mycket olja.
//Kalle
//Kalle
-
peter56
- Kontakt:
Den varnade för låg oljenivå. I instruktionsboken står att bilen kan dra mer olja än vanligt de första 500 milen. Jag har nu talat med en kundmottagare vid en Skoda-verkstad och han erkänner att de brukar dra olja. Men att det blir bättre med tiden.
Till sist kan jag säga att jag har haft många nya bilar (köpte min första bil 1974) och aldrig varit med om något liknande på någon annan av dem.
Till sist kan jag säga att jag har haft många nya bilar (köpte min första bil 1974) och aldrig varit med om något liknande på någon annan av dem.
-
peter56
- Kontakt:
Apropå longlife-olja så tänker jag byta olja en gång per år. En del tycker det är onödigt att göra så men jag anser att det är en liten kostnad i förhållande till de övriga kostnaderna som det innebär att ha en ny bil.
-
G.F
- Bilmodell: Skoda Fabia Combi
- Kontakt:
[quote]varnade den för låg oljenivå eller kollade du stikan? att nya bilar drar olja är inget konstigt, men om den drog 1-2 liter på 300mil så är det nog lite mycket.brukar sjunka när den slitit in sig. men i allmänt att nyare bilar driker olja är inte konstigt. för att få ner friktionen i motorn så tillåter man större tolleranser mellan kolv å cylinder. detta ger bättre bränsleförbrukning mm. Inte som förr när en motor tog mycket olja, då var den slut i cylindrarna. är inte så längre. detta skär sig lite med longlife som är helt förkastligt. ingen olja eller filter håller i 3000mil. kanske dom första 3000milen. Kör man turbo motor så blir det att byta den lagom till garantin gått ut! aja lite off topic men gör en anmärkning hos bilfirman nu är mitt tips. så det finns dockumenterat om den fortsätter dra lika mycket olja.
//Kalle[/quote]
Jag köpte fabriknytt bil sedan 2006 april en Skoda Fabia 1,2 HTP och det första drar olja 1 liter för 300 mil då jag fyllde 1 liter till sen är ingen mer olja. Därför fabriknytt bil drar olja en gång då måste fylla motorolja igen. När jag ser instrumentpanel vägmätare står 10500 mil för oljebyte och kollar jag står max streck oljestickan fortsätta kör 1500 mil till visar vägmätare står 12000 mil kollar jag står under halv streck oljestickan. Det drar motorolja ca 0,5-0,7 liter på 1500 mil. Jag har aldrigt fyllt på motorolja från 300 till 12000 mil. Brukar varje oljebyte 1500 mil hos auktoriserad Skoda verkstad. Min bil har gått nu 12970 mil nöjd :-)
//Kalle[/quote]
Jag köpte fabriknytt bil sedan 2006 april en Skoda Fabia 1,2 HTP och det första drar olja 1 liter för 300 mil då jag fyllde 1 liter till sen är ingen mer olja. Därför fabriknytt bil drar olja en gång då måste fylla motorolja igen. När jag ser instrumentpanel vägmätare står 10500 mil för oljebyte och kollar jag står max streck oljestickan fortsätta kör 1500 mil till visar vägmätare står 12000 mil kollar jag står under halv streck oljestickan. Det drar motorolja ca 0,5-0,7 liter på 1500 mil. Jag har aldrigt fyllt på motorolja från 300 till 12000 mil. Brukar varje oljebyte 1500 mil hos auktoriserad Skoda verkstad. Min bil har gått nu 12970 mil nöjd :-)
-
peter56
- Kontakt:
Ni som har den nya Fabia RS vad kör ni på för oktantal? Skoda säger 95 oktan i sin marknadsföring med VW säger 98 oktan till Polo GTI som har samma drivlina.
Jag frågade Skodas generalagent om detta och fick till svar att bilen går att köra på 95 oktan men ska man få ut maximal effekt så krävs det 98.
Jag frågade Skodas generalagent om detta och fick till svar att bilen går att köra på 95 oktan men ska man få ut maximal effekt så krävs det 98.
-
KESKI
- Bilmodell: Skoda Fabia RS
- Kontakt:
Så det är inte bara min som är törstig på olja...
Ska lämna in min på felsökning på tisdag..
1,3 liter på 1100mil var "normalt" enligt säljaren.. Men nu vid 1500 mil så har jag fyllt på 2,5l, ska bli intressant det här.. Måste vara ventilerna som läcker eller nåt, bilen går klockrent i övrigt..
Ska lämna in min på felsökning på tisdag..
1,3 liter på 1100mil var "normalt" enligt säljaren.. Men nu vid 1500 mil så har jag fyllt på 2,5l, ska bli intressant det här.. Måste vara ventilerna som läcker eller nåt, bilen går klockrent i övrigt..
-
peter56
- Kontakt:
Idag när min bil har gått 710 mil så kollade jag oljestickan och det fattades olja igen. Jag fick fylla på en halv liter. Det har alltså gått åt 1,5 liter olja på 710 mil.