1,3 avgasvärde

I detta forum skriver vi om Skoda Pick-Up.
Polf
Bilmodell: Skoda PickUp
Kontakt:

1,3 avgasvärde

Inlägg av Polf »

Bytt:
Luftfilter
Bensinfilter
Biltema universal 4kabel lambdasond
Tändstift
Olja+filter...
Katalysatorn ser friskt ut (inuti!)
Lappat all avgasläckage...

Den dör om man håller en jämn gas vid 90 km/h, släpper man gasen lite så vaknar den till liv igen. Så jag gungar med gasen hela tiden så går den så där.

Motorn går likadant när man tar av lambdakontakten.

Hittade en annan lambda med 4 kabel och bytte, motorn dör när man sätter dit kontakten.
Tog bort ena kabel med ström i (13,5volt) motorn går som en pigg volvo 740gl, går bra att hålla jämn gas. men drar grovt med soppa. Gissar på 1-1,5 l/mil.

Kollat avgasvärdena hos kompis jobb. Endast CO är bra, HC, CO2 är helt åt skogen och lambda är rätt ibland.......
Ska testa med norsk reset i 10 minuter och sedan ha tändning inne minst 10 minuter utan att starta.

Någon som känner igen och har lust att tipsa..
Kommer naturligvis skriva här när jag hittat felen så det kan hjälpa andra!..

Johan
Polf
Kontakt:

Sv:1,3 avgasvärde

Inlägg av Polf »

Bytte termostat(hus) och tempgivare.

Ombesikigade bilen med anmärkningen; lamdba värde på 1,45. CO,CO2500 och HC har 0 i värde. Riktigt konstigt

Bytte tillbaka till biltemas lambda och hoppas på det bästa, ombesiktning nu på tisdag.

Återkommer..
Polf
Kontakt:

Sv:Sv:1,3 avgasvärde

Inlägg av Polf »

Nej blev sämre! CO, HC och LAMBDA = FEL..
Ska testa en annan lambda! Återkommer igen.. nån dag
Polf
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:1,3 avgasvärde

Inlägg av Polf »

Biltemas Universal Lambda = 500:- i sjön
Modellanpassad lambda från biltema = 1000:- i sparbössa. Funkade på min 740 för 2 år sen. Finns ej till min skoda

Hittat en gammal 4 kabelig lambda från nån opel som hade samma siffa utom de 4-5 sista som lambda från meca till min pickup 1,3 för 2300:-. Tänkte att de sista siffror har kontakten med att göra. Klippte o kopplat til min bil. Tagit ur minus-polen under lambda bytet för säkerhetskull och låtit tändningen stå i 5 min. Sen startar den, och hade ingen tomgång, startar om och om och piskade med gasen.. efter 5 min börjar den funka som vanligt, åkte till bilprovningen och gick genom.
CO: 0 CO2: 0 HC: 029 Lambda 1,03 (gräns 1,03)
Återkommer igen med bränsleförbrukning.. Vet inte hur mycket den drar nu.

Har din bil kass avgasvärde? Då tror jag starkt på, som präst på gud, Tempgivare och/eller lambda som spökar. Hoppas nån har nytta av tråden!
Polf
Kontakt:

1,3 avgasvärde

Inlägg av Polf »

Drar 0,67 milen
pendlar 6 mil tur och retur till jobbet, landsväg 80-110 kmh med omkörningar. Låter okej
Perfekt som pendlarbil och crossbil
Skriv svar