Diverse motorfrågor + annat

I detta forum skriver vi om Skoda Felicia.
svenne1985
Bilmodell: Skoda felicia
Kontakt:

Diverse motorfrågor + annat

Inlägg av svenne1985 »

Köpte en felicia 1.6 00 för en vecka sen..

motorn skakar, vandrar fram och tillbaka... bytat tändstift ingen skillnad.

den drar närmare litern när kör (ja den har AC men ändå ? kör inte hela tiden med den) kylfläkten startar inte så kör med acn på när de e cp varmt ute.. kyler motorn lite då... en jag frågade innan sa att om tempgivaren e kass startar inte fläkten vid hög motor temp.. kan även det höja förbrukningen?
vilka andra givare kan vara värt kolla upp / byta?

hör ett konstigt ljud när drar på lite från motorn börjar tro det e grenröret som läcker.. verkar som nån smetat på avgas pasta där med, hör inget om man gasar på tomgång iallfall... men ja det om nåt kan jävlas med lambdan (?) och också höja förbrukning.. känns som kunde behållt 740in då dem drar lika mycket...

kronk klonk i framvagn när svänger, kör över nåt? krängningshämnare slitna?
stakvi
Bilmodell: Skoda Felicia Kombi
Kontakt:

Sv:Diverse motorfrågor annat

Inlägg av stakvi »

Hej
På min 2001 1,3 Combi så finns det inga krängningshämmare, men förförra året så hade jag "klonkljud" från framvagnen(höger). Det var egentligen en bult som håller fast spindelleden, som inte var åtdragen, men då gummit var trasigt så bytte jag spindelled och en ny bult, som nu sitter fast ordentligt.
Ditt klonk kanske är styrled? eller spindelled?
Gummimuffningarna vid länkarmen är ofta så väl tilltagna att de håller länge men kolla bultarna.
Om någon gjort något med bilen innan du köpte den så kan det ju vara bultar som inte är åtdragna...
Staffan
stakvi
Bilmodell: Skoda Felicia Kombi
Kontakt:

Sv:Diverse motorfrågor annat

Inlägg av stakvi »

Hej igen
Angående fläkten, så startar den aldeles för sent.
Man borde ha en elledninge och en kontakt så man själv kan starta fläkten t ex på Essingeleden och ställa på högsta värme, då det inte är bra för "toppen" eller de gamla slangarna för kylaren att bli såå varma. Fläkten skulle ju starta vid 110 grader, väl???

Staffan
svenne1985
Bilmodell: Skoda felicia
Kontakt:

Sv:Sv:Diverse motorfrågor annat

Inlägg av svenne1985 »

Okej vi har konstaterat spindel led vänster e slut. Gummit e sönder och den e rostig håller man fingret under den och en annan svänger, känner man det sllår i den. Att fläkten inte startar känns skumt ja men har fixat en givare från skroten som vi har mätt denverkar hel, enligt en mekaniker ska fläkten gå på motorstyrningen, får återkomma med det. Det enda som startar fläkten är acn. vad brukar det vara som gör skumgummit under panelen på passagerar sidan blir blöt utav h-e kondens från acn eller regn läcker in?
Skriv svar